chrissandra skrev 2013-06-29 10:31:26 följande:
Hon är inte ett dugg märklig på andra plan, det är endast i pottfrågan vi är på kollisionskurs så det är ingenting vi diskuterar, jag vet var hon står och hon vet var jag står.
Det är inte skadligt för barn att gå utan blöja och kissa överallt så det är ingenting jag upprörs av, snarare äcklas.
Jag är av den uppfattningen att barnen ska kissa/bajsa på toaletten, inte ute på gården. Det är inte heller skadligt för barnen så hon låter mig tycka det. ;)
Jag har som sagt haft blöja till barnen så länge de har behövt, jag har inte tagit bort den före de har kunnat kontrollera sin blåsa och det har de gjort vid 2,5 års ålder. När de då har sagt att de är kissnödiga har jag inte släppt allt jag har haft i händerna och rusat in med dem på toaletten utan tagit det lugnt. Hållit dem i handen och så har vi gått in.
Jag har sett mer än en mamma (sällan pappa) rusa som en galning för att det är panik att hitta en toalett. Det är inte panik om barnet kan styra sina toabesök.
Du skrev även att det är skadligt att hålla sig och det är det men att skvätta stup i kvarten är heller ingen hit.
Är man på skogsutflykt så finns det förmodligen vare sig andra människor eller toaletter bakom varje träd så då kan man givetvis kissa ute, nu gällde detta lekparker och de ligger väl mycket sällan i skogen?
Att skvätta stup i kvarten gör bara barn som vant sig vid att ha blöja större delen av tiden, eller om de har UVI tex. Så jag skulle bli orolig om mina började skvätta så.
Min bild av badplatser och lekparker är som Majlisen och Annsiss beskriver, överallt här finns det skog i direkt anslutning. Jag bor i norrland och här finns skog överallt, precis runt knuten

Så jag erkänner, jag kan nog inte alls sätta mig in i bekymret att alltid behöva leta upp en toalett. Vi väljer å andra sidan medvetet sådana platser, istället för de "etablerade" platserna med café eller restaurang, betaltoaletter och alldeles för mycket folk.