• skogsvitter

Varför inte potträna tidigt?

molly50 skrev 2013-06-25 17:30:39 följande:

Det är inte fråga om att tvinga sitt barn utan bara att vara lyhörd för när barnet börjar visa intresse för pottan/toaletten och då börja med potträningen.
    Min son började visa det intresset runt 2 års ålder och var blöjfri runt 3-4 årsåldern och jag hoppas att min dotter,som blir 2 år i höst också börjar visa intresse snart. Vi har testat att sätta henne på pottan flera gånger utan resultat,förutom en gång som förmodligen bara var en lyckträff.
    Det jag inte förstår är varför man är så rädd att göra pottan till en naturlig del av barnets vardag redan innan de hunnit bli mer medvetna och vanestyrda? Då behöver man aldrig komma till den punkten att man måste vänta och sitta och hoppas i flera år på att de liksom själv ska komma på att det är ett bra alternativ...
  • skogsvitter
    molly50 skrev 2013-06-25 18:36:20 följande:

Och jag förstår inte varför man måste börja potträna så tidigt. Det var inga problem med sonen och lär inte heller bli med dottern. De allra flesta barn visar själva när de börjar bli redo för att börja pottränas.
    Det måste man givetvis inte. Men jag tycker det är taskigt gjort mot barnen att låta dem gå i blöja i flera år helt i onödan. De allra flesta barnen visar när de börjar bli trött på blöjan ja, men fler och fler blir inte det förrän närmare skolåldern.
  • skogsvitter
    Jojile skrev 2013-06-25 18:25:33 följande:
    För att jag inte orkar. Min kille fyller två om ett par månader och han ger knappt någon signal alls när han behöver bajsa, kisset kommer bara utan någon förvarning. Det gör att jag väljer att avvakta tills han blir mer medveten om att han är nödig.
    Jag tror det här är den vanligaste anledningen, man orkar inte ta tag i det...
  • skogsvitter
    Helene70 skrev 2013-06-25 18:19:01 följande:

Motfråga: Varför ska man börja potträna tidigt?
    Jag förstår inte varför man gör ett problem av ett icke-problem.
    Så att barnen inte hinner fastna i ett mycket långvarigt blöjanvändande där de medvetet börjat använda blöja som toalett istället bara för att de tror att det ska vara så. Det är precis samma sak som med mat, varför ska man börja ge dem fast föda så tidigt som vid 6 mån? Varför kan man inte vänta tills de kan ta för sig själva i skåpen... de kan väl lika gärna leva på flaskan i några år till... eller?
  • skogsvitter
    Gurkan skrev 2013-06-25 19:17:05 följande:

Fler och fler har blöja upp till skolåldern? Jag arbetar i förskolan och det är väldigt sällsynt att barn har blöja så länge pch då beror det nästan alltid på något fysiskt fel. Majoriteten blir blöjfria runt tre års ålder, några få dröjer upp till fyrar års ålder. Nu har jag visserligen bara jobbat inom barnomsorgen sen januari -06 så det är bara sju år och jag har bara arbetat på ett tjugotal ställen men då har jag inte stött på en enda fem åring med blöja.
    Du säger alltså emot det statistiska underlag som finns att blöjåldern de facto har ökat?
  • skogsvitter
    molly50 skrev 2013-06-25 20:04:40 följande:

Jag har haft mina barn på förskola länge och har hittills inte sett något barn där,över 3-4 år som har haft blöja. Jag tror att om ett barn har blöja längre än så så beror det oftast inte på föräldrarna utan på något fysiskt fel.

Jag tycker,uppriktigt sagt,inte att det verkar mindre taskigt mot barnen att låta dem kissa eller bajsa i sina byxor om de inte hinner till toaletten i tid,eller låta dem sitta på potta efter vägen under en bilfärd.
    Sitter man dessutom i bilen så ser man kanske inte barnens signaler lika tydligt heller.
    Är det alltså barnen som det plötsligt är fel på nu för tiden? Hur kan det komma sig att fler och fler plötsligt har något fysiskt fel som inte kan bli av med blöjan förrän efter flera år?
  • skogsvitter
    Gurkan skrev 2013-06-25 21:02:17 följande:

Nej det gör jag inte men jag säger emot sig när du skriver att det ökar med barn som har blöja upp till skolåldern. Det är fortfarande väldigt sällsynt och de flesta barn blir blöjfria runt 3-4 års ålder.
    Det är fortfarande sällsynt ja, men fallen har blivit fler. Och 3-4 års ålder är fortfarande extremt sent, aldrig någonsin förr har barn blivit blöjfria så sent som nu, inte förrän slutet av 90-talet började majoriteten av barn bli blöjfria när de var så pass gamla som 3,5 år. Det har ju långsamt bara fortsatt att krypa uppåt i åldrarna och plötsligt är det normalt att ha blöja i över 3 års tid, det fanns inte ens på världskartan för 30 år sen!
  • skogsvitter
    molly50 skrev 2013-06-25 21:01:15 följande:

Jag säger bara att jag aldrig har märkt av att fler och fler äldre barn bär blöja. Och jag är uppenbarligen inte ensam om det.
    Det är ju inte så konstigt eftersom du ser det som normalt att ha blöja i uppåt 4 års tid. Jag gör det däremot inte. Jag tycker att de är "äldre" när de är 4 år. Och de som är ännu äldre blir fler, vare sig just du ser det eller ej.
  • skogsvitter
    kaffeamanda skrev 2013-06-26 09:14:35 följande:
    Har kommit på en liten förklaring till min egen frågeställning. Libero (svenskt) uppfann engångsblöjan. Med hjälp av det och en massa reklam och "värdeförändring" så anses det i Sverige normalt att använda blöja längre upp i åldrarna än i många andra länder.
    Jo det är ju engångsblöjan som för det mesta anses vara orsaken till den här utvecklingen, det är trots allt ett svenskt påhitt och enligt mätningar så är det ju efter att engångsblöjan introducerades som åldern markant började höjas allt eftersom. Ännu värre blev det ju när superabsorbenterna började komma. Helt ok att vara medveten om det och ändå låta barnen ha blöjorna för att man inte ids ta tag i det, men att tro eller påstå att det handlar om barnets egen mognad som plötsligt inte existerar i några få länder är bara dumt och okunnigt.

Själv tror jag inte ens att det är bra för barnen att ha blöja så pass länge som många i Sverige har idag, men det är bara min personliga åsikt utifrån vad jag sett, hört och läst själv. Andra gör andra tolkningar utifrån vad de sett och hört.
  • skogsvitter
    Natulcien skrev 2013-06-26 10:49:59 följande:
    Vad får dig att tro att "folk inte ids"? Hur tänkte du nu?
    Det har ju angetts som argument i tråden.
  • skogsvitter

Här kissar vi fritt utomhus om det inte finns toaletter i närheten. Men så rör vi oss fritt i skogarna och inte mitt i tätbebyggelse eller stadsområden... som redan poängerats, även vi vuxna behöver kissa ibland. Hur gör man dådå? Tar på sig en blöja för att man ska vara ute en halvdag tex...? Även när vi är ute och badar behöver vi ibland kissa, och vi håller oss vid platser där det inte är turiststränder med tusentals människor som trängs utan till de mindre badställena i lugn och ro. Då går man bort till en buske eller ett träd och kissar. Inte mer med det Om inte barnet råkat kissa i vattnet såklart (vilket händer det med). Men jag antar att det är svårt att sätta sig in i den sortens liv som storstadsbo!

• skogsvitter

Förövrigt har jag även bajsat ute i skogen massor av gånger som yngre också, det har även mina barn gjort! Måste vara en helt fruktansvärd familj

• skogsvitter
    Annsiss skrev 2013-06-28 21:43:01 följande:
    Jag bor i stan mina vänner med och ja vi kissar i buske om det krävs är inget som helst konstigt med det såklart inte mitt i Kungsträdgården för där finns toa men är vi ute på picknick på Djurgården går man ju inte några km för att hitta en toa utan beger sig till närmsta dunge.
    Annsiss skrev 2013-06-28 21:45:27 följande:
    Har för övrigt seglat en hel del med kompisar i små båtar, tror ni vi sitter med blöja då eller bara håller oss till hamnar med toalett?

• skogsvitter
    chrissandra skrev 2013-06-29 01:48:08 följande:
    Jag tror inte det har någon betydelse om man är storstadsbo eller inte.
    Vissa tycker det är okej att låta ungarna kissa (och tydligen de vuxna också) överallt och vissa tycker inte om det.

Jag hade besök på min tomt av en väninna med hennes barn, vi satt och drack kaffe vid vårt bord och hennes barrumpade barn passar på att  bajsa på gården under tiden. Inte ok!

Har man barn med sig (ja, jag har flera barn själv men de bajsar inte på andras tomter)  måste man se efter dem.
    Kan de inte sköta sina behov på toaletten får de ha på sig byxor. 
    Oj då, ja det låter ju som att du har ett minst sagt märkligt sällskap...
  • skogsvitter
    chrissandra skrev 2013-06-29 02:37:22 följande:
    Det är så att det finns de som kallar deras barn blöjfria just bara för att de går utan blöja, att de kissar här och där verkar inte spela någon roll.

Diskussionen började ju för att vissa här tycker att de ska ha blöja för att det är långt till toalett. Jag menar att då ska vi vuxna också ha blöja i så fall. Vi är alla blöjfria, men kan ändå behöva kissa "lite här och där" beroende på vart man är och om man är ute flera timmar eller en heldag. Att kissa på andras tomt är ju såklart inte ok, men då finns ju också en toalett inomhus förmodar jag? Visste du att det är direkt skadligt att hålla sig länge? Även som vuxen! Så fundera på det där ett slag, och fundera på om det öht är rimligt att tvinga på sig blöja för att toalett inte finns tillgänglig.
  • skogsvitter
    chrissandra skrev 2013-06-29 10:31:26 följande:
    Hon är inte ett dugg märklig på andra plan, det är endast i pottfrågan vi är på kollisionskurs så det är ingenting vi diskuterar, jag vet var hon står och hon vet var jag står.
    Det är inte skadligt för barn att gå utan blöja och kissa överallt så det är ingenting jag upprörs av, snarare äcklas. 

Jag är av den uppfattningen att barnen ska kissa/bajsa på toaletten, inte ute på gården. Det är inte heller skadligt för barnen så hon låter mig tycka det. ;)

Jag har som sagt haft blöja till barnen så länge de har behövt, jag har inte tagit bort den före de har kunnat kontrollera sin blåsa och det har de gjort vid 2,5 års ålder. När de då har sagt att de är kissnödiga har jag inte släppt allt jag har haft i händerna och rusat in med dem på toaletten utan tagit det lugnt. Hållit dem i handen och så har vi gått in.
    Jag har sett mer än en mamma (sällan pappa) rusa som en galning för att det är panik att hitta en toalett. Det är inte panik om barnet kan styra sina toabesök.

Du skrev även att det är skadligt att hålla sig och det är det men att skvätta stup i kvarten är heller ingen hit. 

Är man på skogsutflykt så finns det förmodligen vare sig andra människor eller toaletter bakom varje träd så då kan man givetvis kissa ute, nu gällde detta lekparker och de ligger väl mycket sällan i skogen?

Att skvätta stup i kvarten gör bara barn som vant sig vid att ha blöja större delen av tiden, eller om de har UVI tex. Så jag skulle bli orolig om mina började skvätta så.

Min bild av badplatser och lekparker är som Majlisen och Annsiss beskriver, överallt här finns det skog i direkt anslutning. Jag bor i norrland och här finns skog överallt, precis runt knuten Så jag erkänner, jag kan nog inte alls sätta mig in i bekymret att alltid behöva leta upp en toalett. Vi väljer å andra sidan medvetet sådana platser, istället för de "etablerade" platserna med café eller restaurang, betaltoaletter och alldeles för mycket folk.
  • skogsvitter
    chrissandra skrev 2013-06-30 01:43:46 följande:
    Du har fel vad beträffar skvätta stup i kvarten. Det kan omöjligt vara barn som har blöja för vem skulle märka att det skvättades stup i kvarten då?
    Det handlar om barn som är UTAN blöja fast de inte är torra.

Menar du att människor i Norrland kissar överallt? Att de letar upp första bästa buske?
    Nej, jag tror inte det och jag förstår buskkissande om man badar i en sjö eller vid ett hav som ligger i anslutning till en skog och inga toaletter finns tillgängliga. 

För övrigt så är det knappast förbehållet Norrland att ha avskiljda badplatser.

Det som stör mig är nonchalanta människor som tar bort blöjan alldeles för tidigt och inte lär barnet var behoven ska uträttas. 
    Du missuppfattar mig. Det är vetenskapligt bevisat att barn som har blöja inte tömmer blåsan ordentligt, och om de lärt sig att ha blöja så slutar de kissa normalt. Därför tar det tid om de tex har blöja ibland, att komma ur ett mönster av småskvättande. Det är alltså blöjan som lär små barn småskvättande, det är inget som uppstår bara för att de är små, omogna etc för de kan kissa normalt redan från födseln om de aldrig får en blöja på sig öht.

Det som stör mig är inskränkta människor.
  • skogsvitter
    chrissandra skrev 2013-06-30 01:44:23 följande:
    Hoppas det inte var många hundägare där var ni bodde då...
    Jag förstår inte din kommentar. Tror du det är farligt för hundar att stöta på avföring i skogen..? Du kanske inte vet det, men det kryllar av bajs fulla skogarna...
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?