• chrissandra

Varför inte potträna tidigt?

Jag har flera barn och aldrig ägt en potta, tycker det är rätt äckligt att pyssla med så vi har använt Baby Björns toaring.

Jag har inte stressat dem heller, jag vill ej pyssla med nedkissade byxor eller nedkissade golv som min väninna tampades massor med. 
    Vi har lika gamla barn men jag valde att vänta till barnet/barnen ville gå på toa själv, hon valde att låta barnet gå utan blöja hemma och även hos oss. Vi satt och fikade en dag då hennes dotter valde att bajsa under bordet...
    Ett av hennes barn kissade ned sig ända upp till nio-års ålder.

Nåväl, så gott som alla blir väl blöjfria förr eller senare.

Mina barn har blivit det vid 2,5 års ålder, en var "sen", två år och 10 månader.

• chrissandra
    Rocket Mania skrev 2013-06-23 20:57:08 följande:
    Jag skulle säga i de allra flesta u-länder. Men även Indonesien, Indien, Thailand osv
    Har du sett hur de gör i Kina? 

De låter barnen bajsa på gatan, de har hål i byxorna.
    En man hade sitt barn på axlarna...du kan ju tänka dig hur det blev då barnet uträttade sina behov. 
  • chrissandra
    Rocket Mania skrev 2013-06-24 09:32:08 följande:
    Öh? Jaha?!
    Jag tycker inte det är särskilt fräscht att behöva kursa mellan bajshögar på gatorna.

Att man gör olika i olika länder är nog ingen nyhet. 
  • chrissandra
    lilla mej skrev 2013-06-24 23:45:47 följande:
    men vad ar vitsen med att pottrana ett barn som inte ar moget for det? da far ni ju bara halla pa massa i onodan och likt forbanat blir barnet inte torr innan det ar redo,,, sa varfor borja innan barnet ar redo ar min fraga?
  • chrissandra
    FruNyfiken skrev 2013-06-26 00:31:29 följande:
    Ja, det kan man ju fråga sig!
    Här har vi å ena sidan min syster, som alltid har varit så pretto och PK, och som nu mer eller mindre tvingar sin åttamånaders att använda potta. Hennes första är idag fyra och använder fortfarande blöja.
    Eller så har vi vår familj. Äldsta dottern var två när hon var blöjfri dagtid och 2,5 när hon var blöjfri på nätterna. Hon ville aldrig sitta på potta och vi tvingade henne aldrig. När hon själv ville började hon sitta på toaletten. Nu har vi tvillingar som snart fyller två år. De har aldrig velat sitta på potta. Vi har överhuvudtaget inte pratat med dem om toalett eller att måsta sitta på potta och nu börjar de själva visa intresse för toaletten. De säger själva till när de vill kissa och vi sätter dem på toaletten.
    Det är anledningen till att vi inte har tvingat dem till att sitta på potta!
    När de själva är mogna så kommer det, utan tvång!
    Precis samma erfarenhet har jag, de familjer som har satt barnen på pottan tidigt har haft störst problem att få barnen torra, speciellt nattetid.

Jag förstår uppriktigt inte vitsen med att sätta ett så litet barn som absolut under inga omständigheter blir torr ändå på pottan.

Jag ville erbjuda toaringen då barnen var så stora att de fixade att tala om själva att de var nödiga. Alltså den dagen då man kunde kasta blöjorna för gott. Inte ett år innan det var aktuellt att klara sig utan blöja.

Mina har då (upprepning, jag vet) varit torra från 2,5 års ålder till den som var senast på 2 år och 10 månader.
    De blev torra över en natt och olyckor totalt har varit en knapp handfull. Alla barn inräknade.

Jag skulle vilja veta hur länge EC föräldrar drar upp barnen på pottan innan barnen fixar detta själv? Hur många "olyckor" som barnet behöver genomlida innan de är HELT torra?

Sedan tror jag att det visst finns föräldrar som är lata och låter barnen kissa i blöja av bekvämlighet. 

En parentes men ändå aktuell i denna tråd då det talats om blöjor för stora barn som säljs mer idag. Barnfetman ökar och det finns små barn som är rejält runda, de kräver också stora blöjor, inte bara sexåringar och skolbarn...

• chrissandra
    Annsiss skrev 2013-06-26 09:23:54 följande:
    Kaffeamanda, jag tror det ligger mycket i det man påverkas av reklamen med stora gulliga ungar med blöjor som tultar runt.
    Tro det kan du göra, det är helt fritt.
    Men vissa saker som man tror bör man kanske inte delge andra eftersom man kanske inte uppfattas så...skarp om jag säger så.

Läs tråden så kanske din tro nyanseras en aning.

• chrissandra
    chrissandra skrev 2013-06-26 01:07:06 följande:
    Precis samma erfarenhet har jag, de familjer som har satt barnen på pottan tidigt har haft störst problem att få barnen torra, speciellt nattetid.

Jag förstår uppriktigt inte vitsen med att sätta ett så litet barn som absolut under inga omständigheter blir torr ändå på pottan.

Jag ville erbjuda toaringen då barnen var så stora att de fixade att tala om själva att de var nödiga. Alltså den dagen då man kunde kasta blöjorna för gott. Inte ett år innan det var aktuellt att klara sig utan blöja.

Mina har då (upprepning, jag vet) varit torra från 2,5 års ålder till den som var senast på 2 år och 10 månader.
    De blev torra över en natt och olyckor totalt har varit en knapp handfull. Alla barn inräknade.

Jag skulle vilja veta hur länge EC föräldrar drar upp barnen på pottan innan barnen fixar detta själv? Hur många "olyckor" som barnet behöver genomlida innan de är HELT torra?

Sedan tror jag att det visst finns föräldrar som är lata och låter barnen kissa i blöja av bekvämlighet. 

En parentes men ändå aktuell i denna tråd då det talats om blöjor för stora barn som säljs mer idag. Barnfetman ökar och det finns små barn som är rejält runda, de kräver också stora blöjor, inte bara sexåringar och skolbarn...

Citerar mig själv för att slippa skriva samma sak en gång till.

• chrissandra
    Annsiss skrev 2013-06-26 08:39:58 följande:
    Att den är viktig att hålla fast vid baserar jag på åsikterna här, att det verkar bökigt med ombyte att man inte vill behöva stanna under bilresa osv samt vänner grannar som sagt att de inte har tid och ungen är ju ännu så liten. Men faktum är i vårt fall så satte trotsåldern in med full kraft vid 1.5 att försöka ändra toalettvanor då tror jag garanterat hade lett till kamp och misslyckande tycker inte heller man ska tvinga men som åtta månader är inte viljan lika stark varför jag är glad att vi tog det beslutet samt att slippa bajsblöjor från ett var en höjdare.
    När blev ditt barn torrt?
  • chrissandra
    kaffeamanda skrev 2013-06-23 19:27:07 följande:

Du tror inte att hon skulle lära sig att känna att hon var kissnödig tidigare om ni satt henne på pottan redan när hon var några månader?
    kaffeamanda skrev 2013-06-23 20:13:54 följande:

Nej men precis! Jag blev förvånad när jag började med vår andra vid 2 månaders ålder och hon lärde sig att kissa just då. Nu vid 7 månader så kissar hon i blöjan ibland, men vi sätter henne på pottan direkt på morgonen och efter alla måltider och då kissar hon varje gång. Med första började vi potträna vid 7 månader och det tyckte jag var tidigt då, men hade jag vetat det här så hade jag börjat tidigare, så för mig var det okunskap att man inte kunde börja tidigt.
    Så du har tränat henne i fem månader?
    Jag tog bara bort blöjan då barnen var redo, behövde inte träna dem alls.
    Hur lång tid tränade du ditt första barn?

• chrissandra
    kaffeamanda skrev 2013-06-26 09:14:35 följande:
    Har kommit på en liten förklaring till min egen frågeställning. Libero (svenskt) uppfann engångsblöjan. Med hjälp av det och en massa reklam och "värdeförändring" så anses det i Sverige normalt att använda blöja längre upp i åldrarna än i många andra länder.
    Sverige står för många uppfinningar, bakåtvänd bilbarnstol, respiratorn, tetra-pak, pacemaker, trepunktsbälte och många många andra.
    Det ses som normalt i Sverige att använda sig av bakåtvänd bilbarnstol i motsatts till vad det gör i många andra länder.

Tur att svenskar har varit så innovativa genom tiderna. 
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?