• chrissandra

Varför inte potträna tidigt?

Natulcien skrev 2013-06-26 10:53:07 följande:
    Fast att yra om "lathet" och att "inte idas" är ju att moralisera. Eller är det bara så att du är osäker på ordets betydelse?
    Det kom från skogsvitter, inte från kaffeamanda.
  • chrissandra
    chrissandra skrev 2013-06-26 10:58:44 följande:
    Det kom från skogsvitter, inte från kaffeamanda.
    Sorry! "Lathet" kom från kaffeamanda.
  • chrissandra
    Annsiss skrev 2013-06-26 12:10:22 följande:
    Chrissandra, bra för dig att du har hittat en metod som du är nöjd med! Är glad att vi slapp blöjor tidigare med vårt val av metod som passade oss men kanske inte dig. Dottern var helt blöjfri på tvåårsdagen bajsfri på ettårsdagen. Hade stödblöja mellan ett och två skedde väl nån olycka i veckan så blöjsläpandet slapp vi till stor del. Tror att hon hade blivit helt torr snabbare om det inte vore för att vår förskolan inte sätter barnen på toa då dem behöver utan efter ett schema som inte helt funkade för henne . EC vet jag inget om förklara gärna .
    Vill du veta mer om EC - googla.
  • chrissandra

Nu har jag aldrig tvingat på mina barn blöja utan de har haft blöja så länge de har behövt.
    Jag gillar inte när föräldrar låter sina barn gå runt utan något på sig, mitt i alla sätter de sig och kissar eller bajsar varsomhelst.
    Samma sak med föräldrar som ofta och gärna dra ned byxorna utomhus.
    Lär barnen använda toalett för bövelen. 

• chrissandra
    Majlisen skrev 2013-06-27 01:13:46 följande:

Men ska vi se det ur ett annat perspektiv, bad de dig sätta på blöjan på bb? Är du veklingen helt säker på att dina spädisar ville ha blöja, eller var det ett beslut du fattade åt dem? Finns många synsätt
    Jag fattade beslut att sätta på blöjan på barnen när de var för små för att kunna kontrollera sina behov.
  • chrissandra
    Majlisen skrev 2013-06-27 01:12:03 följande:

Min dotter har aldrig gjort så? Men vad är så fel med det andra? Om vi är ute en hel dag, självklart kommet hon behöva kissa ute med. Visst kan hon hålla sig, men varför måste hon hålla sig om jag kan sätta henne att kissa bakom en buske? Jag kissar också bakom en buske eller så om jag är kissnödig och vi är ute. Är vi i närheten av en toalett använder vi självklart den. Men vad stör dig med att kissa ute?
    Var ute befinner ni er då du kissar bakom en buske?
    I en park eller? 
  • chrissandra
    I969 skrev 2013-06-27 07:14:51 följande:
    Majlisen, det låter ju fantastiskt bra så som ni löst det Men för den sakens skull tror jag inte man behöver förundras över varför inte folk kör EC, eftersom det inte alls ingår i "normen", info från BVC o.s.v. Ja, det märkte du själv på reaktionerna antar jag. Att säga att detta med fysisk mognad "inte stämmer" är så klart också en sanning med modifikation. Utifrån förutsättningen att man inte varit blöjfri från spädistiden och på så sätt "tränat", så upplever många en klar skillnad i hur lätt ens barn har att känna av att nu kommer kisset/bajset när man väl slutar med heltidsblöjan och det kan vara stor skillnad på bara några månader. Sen håller jag med dig om att det ibland nästan blir så att föräldrarna håller fast i blöjan, men det handlar mycket om hur vi har det i vårt samhälle. Det är liksom livsfarligt om det kommer lite kiss/bajs någonstans, och jag tror att många har svårare än du med att låta sina barn kissa i buskar. Det finns en ökad intolerans där tyvärr. Rädslan för att det ska bli olyckor leder också till osannolika mängder tjat kring att barnen ska gå på pottan...
    Jag tycker inte att vi ska bete oss som hundar, jag har ingenting emot hundar men deras toavanor - att kissa i buskar här och var - vill jag inte att mina barn ska anamma.
  • chrissandra
    Majlisen skrev 2013-06-28 02:40:17 följande:

Så om ni är ute i skogen en hel dag, då får dina barn helt enkelt hålla sig tills ni kommer in igen? Är du iväg med din 6-åring och 6-åringen blir kissnödig och du vet att det kommer ta ett tag och bli bökigt att ta sig till en toalett, då tycker du att barnet ska hålla sig?

Min dotter kissar ungefär lika ofta som mig, eller kanske 1-2 gånger fler per dygn. Då ska jag hellre ha på henne en blöja och tvinga henne (antagligen väldigt ledsen) kissa i den mot sin vilja för att det inte passar sig att kissa om det inte finns en toalett i närheten? Förstår tyvärr inte ditt resonemang, men du kanske inte vistas ute längre stunder? Eller håller dig till en stad där det finns många offentliga toaletter.

Min dotter har också förmågan att hålla sig. Det har hon haft länge. När vi tog bort blöjan höll hon sig trots back-upblöja tills hon fick gå på en toalett eller potta (eller gud förbjude, bakom en buske). Sitter vi på en buss eller liknande och hon talar om att hon är kissnödig, och jag ber henne vänta så gör hon det. Hon säger till i god tid innan det blir akut. Precis som ett äldre blöjfritt barn gör.

Så, hur gör du med en 6-åring som är nödig och ni inte har tillgång till toalett?
    Är vi ute i SKOGEN en hel dag så får hon givetvis kissa där men jag har sett massor med föräldrar som låter folk kissa i anslutning till lekparker till exempel.

Eller pojkmammor som är det allra värsta, där kan det tillåtas att pojkarna kissar mot ett träd i stan...
  • chrissandra
    Annsiss skrev 2013-06-28 10:54:34 följande:
    Tycker inte heller det är okej att gå omkring och mys kissa som endel småpojkar verkar uppfostrade att göra typ kissa ute på gården fast det är 20 m hem men många lekplatser saknar toalett och ibland har nöden ingen lag utan att man för den sakens skull uträttar sina behov i sandlådan.
    Det är nog de allra värsta! De som kissar på egen tomt istället för att gå in, toaletten är inte särskilt långt borta då.

Jag har dock aldrig låtit mina barn kissa utomhus runt lekparker eller annat. De har haft blöja till ca 2,5 års ålder sedan har de kissat på toaletter.
  • chrissandra
    Annsiss skrev 2013-06-28 12:59:16 följande:
    Ja både jag och dottern kissar såklart på toalett om det finns någon men vi låser oss inte till att alltid besöka parken hemma för att ha nära till toa är man borta en halv dag så behöver i varje fall jag kissa någon gång under tiden.
    Brukar du kissa i parker eller bredvid lekparker? Utomhus?
  • chrissandra
    skogsvitter skrev 2013-06-28 20:40:43 följande:
    Här kissar vi fritt utomhus om det inte finns toaletter i närheten. Men så rör vi oss fritt i skogarna och inte mitt i tätbebyggelse eller stadsområden... som redan poängerats, även vi vuxna behöver kissa ibland. Hur gör man dådå? Tar på sig en blöja för att man ska vara ute en halvdag tex...? Även när vi är ute och badar behöver vi ibland kissa, och vi håller oss vid platser där det inte är turiststränder med tusentals människor som trängs utan till de mindre badställena i lugn och ro. Då går man bort till en buske eller ett träd och kissar. Inte mer med det Om inte barnet råkat kissa i vattnet såklart (vilket händer det med). Men jag antar att det är svårt att sätta sig in i den sortens liv som storstadsbo!
    Jag tror inte det har någon betydelse om man är storstadsbo eller inte.
    Vissa tycker det är okej att låta ungarna kissa (och tydligen de vuxna också) överallt och vissa tycker inte om det.

Jag hade besök på min tomt av en väninna med hennes barn, vi satt och drack kaffe vid vårt bord och hennes barrumpade barn passar på att  bajsa på gården under tiden. Inte ok!

Har man barn med sig (ja, jag har flera barn själv men de bajsar inte på andras tomter)  måste man se efter dem.
    Kan de inte sköta sina behov på toaletten får de ha på sig byxor. 
  • chrissandra
    Majlisen skrev 2013-06-29 02:29:20 följande:
    Äh, så då ska vi fint packa ihop oss och gå hem om vi är ute i parken på en picknick? Tycker ärligt talat att det är trams. Finns det en dunge så går vi dit eller uppsöker den närmsta, där folk generellt inte rör sig, om de inte får lust att kissa vill säga

Är det långt till en toalett, eller så, då kissar både jag och dottern ute. Förstår ärligt talat inte vad problemet är. Och nä, kissar inte heller på någons tomt. Undrar hur de gjorde innan toaletten uppfanns Förövrigt har jag väl gjort en fruktansvärd sak enligt dig, gått bakom hörnet och låtit dottern kissa i ett dike bakom en busshållplats när vi åkte väldigt långt. Skulle gjort det igen också. Varför plåga henne liksom, låter hellre henne göra så än att det blir jobbigt för henne och hon gnäller hela bussresan.

Men oavsett. Tycker vi går väldigt mycket OT, förstår ärligt talat inte vad det har med att få barn blöjfria tidigt...
    Det är så att det finns de som kallar deras barn blöjfria just bara för att de går utan blöja, att de kissar här och där verkar inte spela någon roll.

• chrissandra
    Natulcien skrev 2013-06-29 10:03:01 följande:
    Jag tycker också att det är en horribel orsak till att behålla blöja...bara för att det är "långt till toalett". Och jag tycker också att det är helt okej om ett barn måste få hjälp att kissa bakom en buske eller så, om det blir akut. Små barn kan oftast inte planera sina toalettbesök så som en vuxen kan.
    Men att, som vuxen, sätta sig bakom en buske vid badplatsen eller lekplatsen, det skulle jag se som väldigt udda. Jag har aldrig behövt kissa bakom buskar vid bad- eller lekplatsbesök eller på utflykter. Och jag har sannerligen inte begränsat mitt liv. Men jag kan planera mitt kisseri.
    Enda gångerna som jag gör mina behov i det fria är på fjällvandringar och vid längre skogsutflykter.
  • chrissandra
    skogsvitter skrev 2013-06-29 09:41:15 följande:
    Oj då, ja det låter ju som att du har ett minst sagt märkligt sällskap...
    Hon är inte ett dugg märklig på andra plan, det är endast i pottfrågan vi är på kollisionskurs så det är ingenting vi diskuterar, jag vet var hon står och hon vet var jag står.
    Det är inte skadligt för barn att gå utan blöja och kissa överallt så det är ingenting jag upprörs av, snarare äcklas. 

Jag är av den uppfattningen att barnen ska kissa/bajsa på toaletten, inte ute på gården. Det är inte heller skadligt för barnen så hon låter mig tycka det. ;)

Jag har som sagt haft blöja till barnen så länge de har behövt, jag har inte tagit bort den före de har kunnat kontrollera sin blåsa och det har de gjort vid 2,5 års ålder. När de då har sagt att de är kissnödiga har jag inte släppt allt jag har haft i händerna och rusat in med dem på toaletten utan tagit det lugnt. Hållit dem i handen och så har vi gått in.
    Jag har sett mer än en mamma (sällan pappa) rusa som en galning för att det är panik att hitta en toalett. Det är inte panik om barnet kan styra sina toabesök.

Du skrev även att det är skadligt att hålla sig och det är det men att skvätta stup i kvarten är heller ingen hit. 

Är man på skogsutflykt så finns det förmodligen vare sig andra människor eller toaletter bakom varje träd så då kan man givetvis kissa ute, nu gällde detta lekparker och de ligger väl mycket sällan i skogen?

• chrissandra
    skogsvitter skrev 2013-06-29 22:13:28 följande:
    Att skvätta stup i kvarten gör bara barn som vant sig vid att ha blöja större delen av tiden, eller om de har UVI tex. Så jag skulle bli orolig om mina började skvätta så.

Min bild av badplatser och lekparker är som Majlisen och Annsiss beskriver, överallt här finns det skog i direkt anslutning. Jag bor i norrland och här finns skog överallt, precis runt knuten Så jag erkänner, jag kan nog inte alls sätta mig in i bekymret att alltid behöva leta upp en toalett. Vi väljer å andra sidan medvetet sådana platser, istället för de "etablerade" platserna med café eller restaurang, betaltoaletter och alldeles för mycket folk.
    Du har fel vad beträffar skvätta stup i kvarten. Det kan omöjligt vara barn som har blöja för vem skulle märka att det skvättades stup i kvarten då?
    Det handlar om barn som är UTAN blöja fast de inte är torra.

Menar du att människor i Norrland kissar överallt? Att de letar upp första bästa buske?
    Nej, jag tror inte det och jag förstår buskkissande om man badar i en sjö eller vid ett hav som ligger i anslutning till en skog och inga toaletter finns tillgängliga. 

För övrigt så är det knappast förbehållet Norrland att ha avskiljda badplatser.

Det som stör mig är nonchalanta människor som tar bort blöjan alldeles för tidigt och inte lär barnet var behoven ska uträttas. 
  • chrissandra
    skogsvitter skrev 2013-06-28 20:42:42 följande:
    Förövrigt har jag även bajsat ute i skogen massor av gånger som yngre också, det har även mina barn gjort! Måste vara en helt fruktansvärd familj
    Hoppas det inte var många hundägare där var ni bodde då...
  • chrissandra
    skogsvitter skrev 2013-06-30 08:59:56 följande:
    Du missuppfattar mig. Det är vetenskapligt bevisat att barn som har blöja inte tömmer blåsan ordentligt, och om de lärt sig att ha blöja så slutar de kissa normalt. Därför tar det tid om de tex har blöja ibland, att komma ur ett mönster av småskvättande. Det är alltså blöjan som lär små barn småskvättande, det är inget som uppstår bara för att de är små, omogna etc för de kan kissa normalt redan från födseln om de aldrig får en blöja på sig öht.

Det som stör mig är inskränkta människor.
    Vem är inskränkt?

Hundar (jakthundar) rullar sig mycket gärna i människobajs, jag kan inte påstå att det är roligt att tvätta en hund som man går med i en park där en människa gjort sina behov. :/
  • chrissandra
    skogsvitter skrev 2013-06-30 08:59:56 följande:
    Du missuppfattar mig. Det är vetenskapligt bevisat att barn som har blöja inte tömmer blåsan ordentligt, och om de lärt sig att ha blöja så slutar de kissa normalt. Därför tar det tid om de tex har blöja ibland, att komma ur ett mönster av småskvättande. Det är alltså blöjan som lär små barn småskvättande, det är inget som uppstår bara för att de är små, omogna etc för de kan kissa normalt redan från födseln om de aldrig får en blöja på sig öht.

Det som stör mig är inskränkta människor.
    Om du aldrig vill sätta en blöja på dina barn så är det helt ok.

Precis lika ok som det är för andra att använda tygblöjor eller engångsblöjor.

Jag är fullkomligt nöjd över beslutet att sätta blöjor på samtliga våra barn och lika nöjd med att ha tagit bort den då barnet kunde gå på toa själv.  Inget av mina barn har haft röda stjärtar, UVI eller andra besvär.
    När var 2,5 år så har blöjan tagits bort eftersom den inte alls behövdes längre. 

Att det förkommer barn som har blöja upp till 4 årsåldern är självklart märkligt om ingen underliggande problematik finns. Föräldrarna kanske behöver "ta bort stödhjulen" även om barnet säger nej. "I-fall-att-blöjan" ska givetvis inte vara på upp i höga åldrar.

Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?