7 åring med plitor/finnar/akne och VÄLDIGT fet hy...vill veta mer, nån mer som har samma?
Det kan ju kanske vara en hormonrubbning om hon är väldigt hårig också, men det visar sig, det är väl för tidigt att säga redan nu. Jag har själv en tjej som har mycket hår på kroppen, men i övrigt ingen akne. Hon är 9 år och har haft en enda finne på näsan, men redan då blev jag orolig så jag förstår hur du känner dig. Men barn idag mognar ofta mycket tidigare än vi gjorde. Pubertetsbekymmer inträder inte sällan runt 9 år idag....vilket beror på att vi helt enkelt lever så gott.
Stå på dig om du misstänker hormonrubbning, men försök att inte fokusera så hemskt på aknen och tvätta inte överdrivet för det handlar inte om smuts, utan tvättar man för mycket kan hunden börja blänka (ironiskt nog) . Sa läkaren inget om salva på finnarna? Jag själv har akne fast jag är vuxen och har en kräm med antibiotika som gör att de inte sprider sig om jag får dem. Jag har då tänkt att om dottern plötsligt får flera finnar så får hon låna min salva,det kan knappast vara farligt? Jag är gift med en läkare och det spelar ingen roll om min dotter är ung när hon får finnar, får man finnar tycker jag man ska ha medicin mot dem och det kommer jag se till att hon får omgående, för det är inte kul för någon att vara prickig. Som du skriver lär andra barn fråga varför hon är prickig och vad ska hon svara då? Tonårsfinnar i ettan?