• riboflavin

spara till hus. följas åt?

Vi sparar också till hus, och ligger egentligen bra till, men sista halvåret har vi stått ganska stilla på sparkontot p.g.a en dyr studieresa, behov av en ny dator, lägre inkomster (jag har precis studerat klart och tog inga lån sista terminen) och en massa flyttande. Nu har jag fått jobb och sålt min övernattningslägenhet så nästa månad kommer vi kunna sätta tillbaka de 50 000 vi är skyldiga sparkontot och börja få ordning på utgifterna. Vi räknar med att kunna spara 15-20 000 kr/mån till hus.

Om jag får fast tjänst på nuvarande jobbet så lär vi behöva dem, även om vi letar i utkanterna av Göteborg och kringliggande kommuner så får vi nog räkna med att ett husköp kommer gå loss på minst 2,5 miljoner. Vi vill gärna kunna gå in med 1 miljon kontant. Idag har vi 150 000 kr sparat och bor i bostadsrätt värderad till 650 000 kr så målet är att spara ihop ytterligare 200 000 inom 1 år. Jag är än så länge vikarie/timanställd så det är inte aktuellt med husköp riktigt än men trots det torterar jag mig själv med att sitta på hemnet ofta och kika på superfina hus. Drömmen för oss är en mindre villa med enskilt läge på "landet" med stor tomt och mycket extrautrymmen. Gärna relativt nära till havet.

Vart i landet letar ni, prisklass, hur ser drömhuset ut? 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    FlitigaLis skrev 2013-06-27 12:50:40 följande:
    Vi letar utanför Karlstad, vi vill helst ha radhus eller mindre tegelhus. Viktigt för oss är att det finns två vardagsrum eller allrum som man kan använda som vardagsrum, eftersom sonen blir äldre och vi vill ha plats för tvspelande m.m.
    FlitigaLis skrev 2013-06-27 12:51:12 följande:
    Prisklassen är 1, 5 - 2 miljoner
    Värmland är fint!
    Vi är också förtjusta i tegelhus faktiskt, jag är en riktig 50-tals nörd :)

• riboflavin
    FlitigaLis skrev 2013-06-27 19:24:21 följande:
    Det är mest för underhållet vi vill ha tegel, slippa måla
    Min sambo också :)
    carpediem1 skrev 2013-06-27 19:44:12 följande:
    Vi behöver spara 300tusen, och tänkte köpa ett hus på mellan 1,5-2milj :)

Drömhuset är en gård, men då vi har 2 stora hundar, en dotter på drygt 2 år, samt planerar nästa barn till nästa år, så känner vi att gård får vänta kanske 7-8 år, så att man hinner med allt :)

Därför ska första huset vi köper bara vara stort nog för 4 pers + gästrum, ha en stor trädgård, vara hyfsat renoverat så man slipper göra det direkt, och så ska det helst inte ligga allt för nära grannar :)
    Låter lite som oss, vi hoppas på att hitta ett mellanting med plats för ett litet gäng får/getter, lite höns och några ankor tillräckligt långt från grannarna för att hundarna ska kunna ströva runt lösa. Jag när en hemlig dröm om att bli ekologisk bonde men inser att jag nog egentligen inte vill behöva jobba så mycket.

• riboflavin
    FlitigaLis skrev 2013-06-29 10:25:12 följande:
    Shohoo bara 20 000 kvar i topplån. Ska bli så skönt att bli av med det! Va underbart det låter att kunna spara 15-20 000 i månaden, vi är glada om vi kan spara 3-4000.

Det är inte direkt så att vi lever lyxliv under tiden tyvärr, budgeten hänger på att vi fortsätter leva som studenter under tiden ;) dvs gratisnöjen, pytteliten lägenhet och dessa eländiga lunchlådor. Men det kommer säker vara värt det i framtiden. Skönt att slippa topplånet förstår jag, grattis!
  • riboflavin

Idag har jag fört över 45 000 kr till sparkontot :) Om vi är lite försiktiga så kommer vi kunna fylla på med ytterligare 20 000 när sambon får skatteåterbäringen. Saldo där just nu: 195 000.
    Målet inför nästa månad är att vi ska kunna spara hela sambons lön och några tusenlappar från min.

Längtar till sista oktober då vi slipper våran dyra extralägenhet (byter ner oss till en etta hos det kommunala bolaget istället). Om jag blir arbetslös efter sista oktober kommer vi ändå ha utrymme att fortsätta spara en del. Jag hoppas så innerligt att det kommer ha utrymme att ha kvar mig *håller tummarna* så att det kan bli ett hus till slut.

Har suttit på Hemnet.se och plågat mig själv och hittar flera superfina hus i Kungälvstrakten för runt 2,5 miljoner så hoppet om ett hus häromring utan att skuldsätta sig upp över öronen växer. 

• riboflavin
    ingendukänner skrev 2013-07-27 23:58:51 följande:
    Här hoppar jag med in! Vi är 27år gamla i år och har en snart 3åring. Vi har tyvärr lyckats klanta oss så att vi inte fått ihop någon vidare buffert alls hittilp. Jag har två hästar som kostar pengar hemma på gården vi hyr men jag har minskat utgifterna på dem till max. Tävlar o tränar inte alls längre bland annat. Tyvärr har den ena hästen blivit skadad vilket gick loss på 14000kr bara första besöket o lär bli många återbesök, suck. Tur man har försäkring men fick en då betala 4800kr själv. Min sambo gillar bilar o mkt pengar har gått dit. Han har även tagit lån för att köpa det o annat mindre nödvändigt. Om 2år är vi av med de lånen iaf. Vi har inte jätte stort spar utrymmmd! Tar gärna emot tips! Vi vill kunna köpa en gård med lite mark och ha hästarna hemma. Vi båda har normala löner dvs inte allt för bra betalt. Jag funderar på vart i detta man ska planera in ett barn till suck! .
    Det är supersvårt att spara när man redan har etablerat ett liv som kostar (dyrt boende, barn, dyra hobbies mm) så där får man helt enkelt dra åt svångremmen ordentligt. Du har dragit ner på det mesta till hästarna redan, vad kan din sambo göra på sin front? Annars kan man ju se över matkontot, så här års börjar rotfrukter och grönsaker bli jättebilliga. Kör en vegetarisk månad och spara lite extra där. 
    Inför vintern är ju uppvärmningen jätteviktig att se över. Tjocka gardiner framför fönster i rum ni använder sällan, och varsitt par bra innetofflor så kan ni sänka värmen inne ett par grader och spara massor. Kolla över elavtal, förhandla till er bra priser om ni har något annat uppvärmningssystem o.s.v. (om ni eldar med ved finns massor av pengar att spara på att själva hämta, kapa och klyva, då hinner ingen av er spendera några pengar på hobbies heller ;) )
    Angående barnplaneringen har jag nog inga tips ;)
  • riboflavin
    carpediem1 skrev 2013-07-28 11:32:04 följande:
    Åh vad härligt det låter att sparkontot kan öka så mycket på en gång! =D 

Skönt att kunna få ett billigare boende! =) Vi kan inte byta ner oss till ngt mindre, då vi redan bor trångt som det är i en 2:a med två stora hundar och ett barn på 2 =P.

Ja, det lär behövas utifall att jag blir arbetslös/student eller får ett sämre betalt jobb till vintern. Tack och lov för lägenhetsförsäljning och skatteåterbäring :) Min första lön hjälpte lite men jag jobbade bara halva juni så den var ju inte så stor, nästa månad blir bättre :)

Vi har tidigare bott permanent i en dyr tvåa och ska nu byta ner oss till en liten etta eftersom vi numera egentligen bor i en annan stad under veckorna, men har hela föreningslivet och umgänget i gamla staden som vi inte vill förlora. En etta med kokskåp duger bra som helgboende. De totala boendekostnaderna sjunker från 8500 till knappt 5000 så det är absolut värt det.
    På veckorna bor vi i en liten tvåa (40 kvm) med våra 2 (ibland 3) hundar så jag kan förstå att ni har det trångt :)

Jag håller tummarna för er gård :) 
  • riboflavin

10:e aug ska jag på husvisning :)

Utgångspriset är ca 1,7 miljoner och nu har vi lite bråttom att få till ett lånelöfte utifall att vi verkligen är intresserade. Superspännande! Villa på landet med stor tomt och lite ekonomibyggnader.

Slits mellan ångest över att inte ha fast anställning och tanken "någon jävla gång måste man ju chansa" 

• riboflavin
    carpediem1 skrev 2013-08-03 14:36:52 följande:
    Skönt att kunna dra ner så mkt på boendekostnaden =) 

Vi valde att inte buda på gården, tyckte att de andra budade mer än det var värt, så vi letar vidare =)

Var hos banken igår, och det var inga problem att få ett så stort lånelöfte som vi ville ha, så det kändes bra! =)  

Vad roligt med husvisning! =) Har ni fått ett lånelöfte ännu? 
    Hoppas det går vägen om ni gillar det! =)

Synd att priset drog iväg.
    Ja, vi har fått ett lånelöfte online från min sambos bank, dock bara beräknat på hans inkomster och hans kapital, han kunde ansöka direkt genom sin internetbank.  Om inte priset drar iväg över 2,2 miljoner så klarar vi oss med det lånelöfte sambon fått.
  • riboflavin
    resemamma13 skrev 2013-08-05 15:51:36 följande:
    Vad fint det var! Hoppas att det är lika bra IRL
    ;) Ja, det var kanske inte så svårhittat på hemnet. Jag hoppas verkligen på att det är fint, oroas lite av den fallfärdiga ena ekonomibyggnaden bara. Priset känns lite lågt för ett hus i den storleken i det läget så det lär nog finnas skavanker som inte syns också...
Svar på tråden spara till hus. följas åt?