spara till hus. följas åt?
Vi sparar också till hus, och ligger egentligen bra till, men sista halvåret har vi stått ganska stilla på sparkontot p.g.a en dyr studieresa, behov av en ny dator, lägre inkomster (jag har precis studerat klart och tog inga lån sista terminen) och en massa flyttande. Nu har jag fått jobb och sålt min övernattningslägenhet så nästa månad kommer vi kunna sätta tillbaka de 50 000 vi är skyldiga sparkontot och börja få ordning på utgifterna. Vi räknar med att kunna spara 15-20 000 kr/mån till hus.
Om jag får fast tjänst på nuvarande jobbet så lär vi behöva dem, även om vi letar i utkanterna av Göteborg och kringliggande kommuner så får vi nog räkna med att ett husköp kommer gå loss på minst 2,5 miljoner. Vi vill gärna kunna gå in med 1 miljon kontant. Idag har vi 150 000 kr sparat och bor i bostadsrätt värderad till 650 000 kr så målet är att spara ihop ytterligare 200 000 inom 1 år. Jag är än så länge vikarie/timanställd så det är inte aktuellt med husköp riktigt än men trots det torterar jag mig själv med att sitta på hemnet ofta och kika på superfina hus. Drömmen för oss är en mindre villa med enskilt läge på "landet" med stor tomt och mycket extrautrymmen. Gärna relativt nära till havet.
Vart i landet letar ni, prisklass, hur ser drömhuset ut?