• carpediem1

spara till hus. följas åt?

Vi längtar efter hus!! Har precis börjat spara denna månaden, då vi senaste året köpt massor med grejer vi behövde (bil, hundbur, takbox osv osv). Nu har vi äntligen allt vi "behöver", samt 2 inkomster för första gången i vårt förhållande, så nu kan vi börja spara till hus! :D Planen är att vi ska köpa ett till sommaren nästa år (om vi hittat ett vi vill ha då) :)

Bor ni i bostadsrätt eftersom ni har ett topplån som ska betalas av? :)

Vi bor i hyreslägenhet :)

• carpediem1

Vi behöver spara 300tusen, och tänkte köpa ett hus på mellan 1,5-2milj :)

Drömhuset är en gård, men då vi har 2 stora hundar, en dotter på drygt 2 år, samt planerar nästa barn till nästa år, så känner vi att gård får vänta kanske 7-8 år, så att man hinner med allt :)

Därför ska första huset vi köper bara vara stort nog för 4 pers + gästrum, ha en stor trädgård, vara hyfsat renoverat så man slipper göra det direkt, och så ska det helst inte ligga allt för nära grannar :)

• carpediem1
    FlitigaLis skrev 2013-06-29 10:25:12 följande:
    Shohoo bara 20 000 kvar i topplån. Ska bli så skönt att bli av med det!
    Va underbart det låter att kunna spara 15-20 000 i månaden, vi är glada om vi kan spara 3-4000.
    Skönt att ni snart är av med topplånet! =) 
    Seven Costanza skrev 2013-07-01 12:26:36 följande:
    Vi sparar också till hus. Behöver minst 740 000 och har lite mer än hälften. Vi försöker spara minst 10 000 per månad, helst 12500 så att det blir 150000 per år. Vi hoppas få ihop pengarna till början av 2016 och då söka lånelöfte och börja leta hus - många säger ju att det kan ta ett bra tag innan man hittar något man gillar som man dessutom har råd med OCH vinner ev. budgivning på. Vi har inga barn ännu utan hoppas köpa hus efter föräldraledigheten med första barnet. Om det dröjer att bli med barn bor vi kvar i vår billiga hyrestvåa ändå, så har man ju mer pengar sparat till huskostnader och/eller till att dryga ut föräldrapenningen med . Vi försöker se det som en utmaning att spara så mycket som möjligt och kollar alltid erbjudanden från mataffärerna och har matlåda på jobbet. Vi reser vartannat år för annars tycker vi att det blir för trist, vi älskar att resa men i år blir alltså ett "hemma-år" så vi har spånat på olika aktiviteter/utflykter som man kan göra för en billig peng - nu väntar vi bara på bättre väder .
    Skönt att ha ett lånsiktigt mål! =)
    Vi har blivit så otåliga nu, så vi har varit på en husvisning xD mest för att se hur det går till, och för att det känns som att man är ett steg närmre drömmen ;)
  • carpediem1
    Seven Costanza skrev 2013-07-26 09:36:40 följande:

Jo, ibland känns det skönt att ha lagt upp en plan för hur sparandet ska gå till (folk med hyfsat normala inkomster trollar ju liksom inte fram över 700 000 kr så fort man tänkt tanken att det vore kul med hus) men ibland känns det lite trist att man vet att det är så långt fram i framtiden. Men vi gnetar på med sparandet och unnar oss lite upplevelser eller saker så att det inte ska kännas för trist. När man ska spara i flera år känns det som att man inte kan leva hur snålt som helst för då blir man väl knäpp. Just nu håller jag på med en livsstilsförändring också så jag lägger undan lite pengar varje månad för att kunna unna mig lite extra fina kläder när jag nått min målvikt . Gud va kul med husvisning, jag kollar Hemnet ca en gång i veckan men hittills har jag inte hittat något jag fastnat för som vi skulle ha råd med i vår kommande husbudget. Skönt på ett sätt eftersom vi ändå inte har pengarna, inte bra på ett annat sätt eftersom man kanske inte kommer hitta ett hus som känns YES i den prisklass vi har råd med. Vad var det för typ av hus, gillade ni det?
    Haha, nej precis, det tar ju sin tid att få ihop pengarna =) Vi känner samma sak: man kan inte snåla hur mycket som helst, så vi lever ändå bra, samtidigt som vi sparar =) Vad kul! Hoppas det går bra för dig och du snart når målet! Kläder är alltid bra att ha som "belöning" när man har gått ner i vikt =) 

Ja, det har varit riktigt roligt med husvisning, vi tittade dock först på ett som var över vår prisklass, mest för att det såg så fint ut på bilderna xD När vi kom dit var det dock mindre än vi trodde, samt planlösningen var inte så bra (de hade ej lagt upp planlösning på internet). Det var en liten gård med 3ha betesmark och 2boxplatser, huset var ny-renoverat och snyggt, men som sagt så kände vi att rummen var för små, och planlösningen för dålig.
    Sedan tittade vi på en annan gård igår, där boningshuset är i STORT renoveringsbehov, ALLT behöver fixas, nytt tak, fönster, halva fasaden (halva var fixad), nytt kök, nya badrum samt måla/tapetsera alla rum.. Däremot älskade vi planlösningen, och läget! Och det kan bli vårt drömhus om man bara står ut med att renovera ett tag =) gården är "billig" eftersom det behöver så pass mkt renovering, så vi tänkte kolla på den igen och prata med banken för att sedan bestämma oss om vi vill gå vidare med det =) Så det känns riktigt roligt! =) Det hade varit roligt att köpa ett hus som man sedan fixar helt som man vill ha det, men å andra sidan kräver renoveringar mycket tid (och pengar) så vi får se vad det slutar med =P
  • carpediem1
    LunaLunatic skrev 2013-07-27 21:41:03 följande:
    Jag håller på att spara till hus/radhus. För hus skulle jag dock behöva ta körkort också :/ Eftersom det då blir på landet.

Är ensam så bankerna lär inte direkt kasta lån efter mig. Beräknar att jag kommer ha sparat undan ca 180 000 tills om ett år som är öronmärkt för större saker (hus/körkort). Dock beror det på hur det blir med en eventuell graviditet: får jag barn kommer jag inte få något lån alls och då är det bara glömma husdrömmen i typ 10 år. 
    Du lär ju inte vara ensam för all framtid, så ge inte upp hoppet, saker och ting kan snabbt ändra sig ;) 
    Seven Costanza skrev 2013-07-27 23:17:10 följande:

Låter härligt med gård och med möjlighet att renovera som man vill! Min man är dock allergisk mot "allt" så för oss blir det inget hus på landet och vi är inte så praktiska eller har mycket fritid så vi kan inte köpa något som kräver mycket renovering för vi skulle nog inte ha råd att anlita folk att göra allt. Har ni pratat med banken någon gång tidigare eller blir det första gången? Spännande! Har ni barn? För oss blir det nog barn innan det blir hus för vi har så mycket kvar att spara så då blir det nog inga barn förrän vid 35 om vi ska hitta rätt hus och ha råd att köpa det först. Vi hoppas kunna köpa hus när första barnet är 2-3 år. Eventuellt försöker vi få barn tätt så att vi har varit föräldralediga med två barn (vill nog inte ha fler) innan vi köper hus, så att vi har lite bättre inkomster (vill nog snåla lite med föräldrapenningen och då är det ju bra att bo billigt vilket vi gör nu i lägenheten).
    Ja, just det att vi kommer kunna renovera som vi själva vill ser vi som väldigt positivt =) Fritid har vi inte heller särskilt mycket av (båda arbetar, han 07.30-16.30 och jag 16.00-00.00, vi har två stora hundar och en dotter som fyllde 2 i April), men vi är eviga optimister, så på något sätt går det nog ändå ;)

Jag är händig och har mycket tålamod, medan sambon inte är lika händig, han gör först, och tänker sen =P Vi har en kompis som är snickare som vi isf tänkte ta lite hjälp av, han visar hur man ska göra, och sedan får vi fixa så mycket som går själva. =)
    Vissa grejer kommer vi behöva hyra in folk till att göra t.ex. dränering och köket.. Det blir första gången vi ska prata med banken, så det är jätte spännande att se vad de säger =) Jag är tveksam till om det ens går att låna så mkt till renovering som vi kommer behöva, även om försäljningspriset ligger under taxeringsvärdet, men allt sånt får vi förhoppningsvis reda på på fredag =) Annars tänkte vi kolla hur stort lönelöfte vi kan få om vi köper ett hus som är i bra skick =). 

Ja, det är ju klart lättare att spara när man inte har barn, eftersom man kan jobba mer utan att det går ut över familjen =P
    riboflavin skrev 2013-07-28 09:09:31 följande:
    Idag har jag fört över 45 000 kr till sparkontot :) Om vi är lite försiktiga så kommer vi kunna fylla på med ytterligare 20 000 när sambon får skatteåterbäringen. Saldo där just nu: 195 000.
    Målet inför nästa månad är att vi ska kunna spara hela sambons lön och några tusenlappar från min.

Längtar till sista oktober då vi slipper våran dyra extralägenhet (byter ner oss till en etta hos det kommunala bolaget istället). Om jag blir arbetslös efter sista oktober kommer vi ändå ha utrymme att fortsätta spara en del. Jag hoppas så innerligt att det kommer ha utrymme att ha kvar mig *håller tummarna* så att det kan bli ett hus till slut.

Har suttit på Hemnet.se och plågat mig själv och hittar flera superfina hus i Kungälvstrakten för runt 2,5 miljoner så hoppet om ett hus häromring utan att skuldsätta sig upp över öronen växer. 
    Åh vad härligt det låter att sparkontot kan öka så mycket på en gång! =D 

Skönt att kunna få ett billigare boende! =) Vi kan inte byta ner oss till ngt mindre, då vi redan bor trångt som det är i en 2:a med två stora hundar och ett barn på 2 =P.

• carpediem1
    riboflavin skrev 2013-07-30 18:13:50 följande:
    Ja, det lär behövas utifall att jag blir arbetslös/student eller får ett sämre betalt jobb till vintern. Tack och lov för lägenhetsförsäljning och skatteåterbäring :) Min första lön hjälpte lite men jag jobbade bara halva juni så den var ju inte så stor, nästa månad blir bättre :)

Vi har tidigare bott permanent i en dyr tvåa och ska nu byta ner oss till en liten etta eftersom vi numera egentligen bor i en annan stad under veckorna, men har hela föreningslivet och umgänget i gamla staden som vi inte vill förlora. En etta med kokskåp duger bra som helgboende. De totala boendekostnaderna sjunker från 8500 till knappt 5000 så det är absolut värt det.
    På veckorna bor vi i en liten tvåa (40 kvm) med våra 2 (ibland 3) hundar så jag kan förstå att ni har det trångt :)

Jag håller tummarna för er gård :) 
    Skönt att kunna dra ner så mkt på boendekostnaden =) 

Vi valde att inte buda på gården, tyckte att de andra budade mer än det var värt, så vi letar vidare =)

Var hos banken igår, och det var inga problem att få ett så stort lånelöfte som vi ville ha, så det kändes bra! =)  
    riboflavin skrev 2013-08-02 18:21:41 följande:
    10:e aug ska jag på husvisning :)

Utgångspriset är ca 1,7 miljoner och nu har vi lite bråttom att få till ett lånelöfte utifall att vi verkligen är intresserade. Superspännande! Villa på landet med stor tomt och lite ekonomibyggnader.

Slits mellan ångest över att inte ha fast anställning och tanken "någon jävla gång måste man ju chansa" 
    Vad roligt med husvisning! =) Har ni fått ett lånelöfte ännu? 
    Hoppas det går vägen om ni gillar det! =)

• carpediem1
    riboflavin skrev 2013-08-03 19:25:38 följande:
    Synd att priset drog iväg.
    Ja, vi har fått ett lånelöfte online från min sambos bank, dock bara beräknat på hans inkomster och hans kapital, han kunde ansöka direkt genom sin internetbank.  Om inte priset drar iväg över 2,2 miljoner så klarar vi oss med det lånelöfte sambon fått.
    Ja, men det kommer fler hus, vi ville inte ge så mkt som de andra budade, då det var ett riktigt renoveringobjekt det kändes inte värt det när man visste att man skulle få renovera för minst lika mycket som försäljningpriset =)

Åh vad bra! Det känns som att man är lite närmre drömmen om hus-köp när man väl fått ett lånelöfte xD Vi vill ge max 2,5milj för ett hus/gård (är nog inne på att köpa gård direkt nu, istället för att "mellanlanda" i en villa i ngr år) och bankmannen var väldigt positiv, och sa att om vi skulle behöva låna ett högre belopp, så var det inte ett problem. Men nu hoppas vi att vi hittar ngt som inte köstar mer än 2,5 då jag helst vill låna så lite som möjligt och kunna betala av allt snabbt =)  
  • carpediem1
    riboflavin skrev 2013-08-07 09:21:36 följande:
    Tur att man är olika, vi letar efter just det där ödsliga läget (men ändå inom 5 mil från göteborg/mölndal) och eftersom vi jobbar så till att vi ändå måste ha bil till jobbet så är allmänna kommunikationer nära inget vi är jättenoga med. För oss är totalekonomin i huset viktig eftersom ingen av oss vill behöva jobba heltid i framtiden, men vi vill ändå inte ha ett modernt lågenergihus...
    Även om jag jobbar söder om stan så vill vi helst bo norrut där vi har alla vänner, arbetsmarknaden för sambon som vill byta jobb är dessutom bättre däromkring. 
    Vi vill också bo lite "ödsligt", trots att vi har barn, men med ca 15-30 min bilväg till stan. Vi har bokat in en visning tills imorgon förmiddag, får se om vi gillar denna gården =) 
  • carpediem1
    Gabbe75 skrev 2013-08-11 00:00:16 följande:
    Lite smått underhållande tråd när man är boende i Stockholm.Skrattande

Det känns som att de som är boende på landet är mer lyckligt lottade när det kommer till huspriser. Kan ju möjligen låta lite ansvarslöst, men jag tror inte man ska spara för mycket och för länge. Finns det hyggliga marginaler så slå till! De som spar för länge har snart bara pengar kvar.

Där jag bor kostar en normalvilla mellan 4-6 mille. Stiger den i takt bara med den allmänna löneutvecklingen på 3% varje årligen betyder det mellan 120-180 tkr dyrare VARJE år. Det betyder att det krävs ett sparande på mellan 10-15 tkr/mån bara för att hålla jämna steg med inflationen. Senaste åren har prisutvecklingen varit betydligt högre. För att komma närmare ett köp behövs det alltså sparas mer än så. Då känns det lite charmigt att läsa om att "nu har vi råd, eftersom vi köpt både takbox och hundbur", men som sagt - på landet är förutsättningarna annorlunda! Skrattande    
    Ja, det är ju lite dyrare i storstäderna, här hittar man en fin villa för 1,5 milj =) 
    Vi vill ha en gård med tillhörande mark, som ligger lite avskillt, så då blir det lite dyrare, men inte på långa vägar så dyrt som i Sthlm. =P 2,5 milj vill vi max lägga, och för det priset kan man hitta en fin och nästan helt ny-renoverad bostad =). Målet är att lägga undan 22 tusen/ månad, och då har vi lite marginal till oförutsedda utgifter, så kontantinsatsen går ju "snabbt" att få ihop nu när vi inte har flera dyra inköp att göra. =)
    riboflavin skrev 2013-08-11 15:48:22 följande:
    Exakt! Tydligen har huset stått tomt ett tag och det har stått vatten i källaren. Stengrund så risken att det har gått upp i själva husstommen är ju liten. Men en dränering krävs omgående och taket ser ut att behöva läggas om helt, helst före vintern. Det finns det INTE tid för med heltidsjobb, två hundar och sambo som jobbar borta långa perioder (är borta ytterligare 3 månader i år). Dessutom är avloppsstammarna gamla och det vore ju optimalt att byta även dem i samband med dräneringen, utöver det så känns skorstenen också som ett litet projekt som ju givetvis skulle tas itu med i samband med takomläggning. Då är vi lätt uppe i de där 500 000 kr som just det huset är billigare än motsvarande fastigheter. Den fallfärdiga ladugården är ju också ett kapitel för sig, man hade ju velat ta bort den helt (inkl. grunden) det är ett projekt jag inte avundas någon. Gulligt hus, men inte med så kort varsel tyvärr.
    Tråkigt att det blev så, men det kommer fler bra hus =) 

• carpediem1
    FlitigaLis skrev 2013-08-11 19:42:48 följande:
    Vi försöker låta bli hemnet men så såg gubben när han bläddra igenom en gratis tidning att det ligger två radhus ute precis där vi vill ha, de kommer inte ut jätte ofta. Ett hade till och med billigare utgångspris än vad vi räknar med. Vi kunde inte låta bli att sukta lite på hemnet och gråta en skvätt för vi inte har pengarna just nu. Dessutom gick det en del till ett nytt kylskåp och bilservice, dessutom måste vi köpa nya vinterdäck och en ny vagn innan det blir vinter.
    Just nu känns det som hus är väldigt långt borta
    FlitigaLis skrev 2013-08-16 19:31:37 följande:
    Jag är också sjukt sugen på hus och en bebis och bröllop och en utlandsresa typ! Allt kostar så mycket bara.
    Vi har två trisslotter som hänger på anslagstavlan bara för vi ska känna oss som "kanskemiljonärer"
    Det är alltid jobbigt när man får extra kostnader, man vill ju lägga de pengarna på sparande! Vi gjorde nyss service på vår nya bil, och det hittades ett par fel som vi kommer vara tvugna att åtgärda på verkstad, så då försvinner de extra pengar vi hade räknat med att spara när lönen kommer =/. 
    riboflavin skrev 2013-08-15 19:32:37 följande:
    Nu har sambon (oj, oj) hittat "projekthus" som är lite för litet (3 rok), saknar garage, men verkar vara i bra skick (splitternytt badrum), knappt en halvtimme från Göteborg till ett mycket fördelaktigt utgångspris. Jag vet att vi EGENTLIGEN inte ska kika på hus än, men wow vilken potential det här huset har. En liten utbyggnad om 15 kvm i två plan så vips har man en 5 rumsvilla med jättetomt.

Sorry för att jag totalspammar tråden med mina husdrömmar men jag är så otroligt hussugen ;)

Vi borde inte heller kolla än, men det går ju inte att låta bli XD vi går ju till och med på visningar =P ska på nästa visning på tisdag, dock ligger det på gränsen till vad vi tycker är okej restid till jobbet, men visar det sig vara drömhuset, så är det ju värt att ta en titt ;)
    Och när vi har varit på visningen, så har vi varit på visning på alla gårdar vi tycker verkade intressanta, så efter det få vi vänta på att nya objekt läggs ut =).

Svar på tråden spara till hus. följas åt?