LunaLunatic skrev 2013-07-27 21:41:03 följande:
Jag håller på att spara till hus/radhus. För hus skulle jag dock behöva ta körkort också :/ Eftersom det då blir på landet.
Är ensam så bankerna lär inte direkt kasta lån efter mig. Beräknar att jag kommer ha sparat undan ca 180 000 tills om ett år som är öronmärkt för större saker (hus/körkort). Dock beror det på hur det blir med en eventuell graviditet: får jag barn kommer jag inte få något lån alls och då är det bara glömma husdrömmen i typ 10 år.
Du lär ju inte vara ensam för all framtid, så ge inte upp hoppet, saker och ting kan snabbt ändra sig ;)
Seven Costanza skrev 2013-07-27 23:17:10 följande:
Låter härligt med gård och med möjlighet att renovera som man vill! Min man är dock allergisk mot "allt" så för oss blir det inget hus på landet och vi är inte så praktiska eller har mycket fritid så vi kan inte köpa något som kräver mycket renovering för vi skulle nog inte ha råd att anlita folk att göra allt. Har ni pratat med banken någon gång tidigare eller blir det första gången? Spännande! Har ni barn? För oss blir det nog barn innan det blir hus för vi har så mycket kvar att spara så då blir det nog inga barn förrän vid 35 om vi ska hitta rätt hus och ha råd att köpa det först. Vi hoppas kunna köpa hus när första barnet är 2-3 år. Eventuellt försöker vi få barn tätt så att vi har varit föräldralediga med två barn (vill nog inte ha fler) innan vi köper hus, så att vi har lite bättre inkomster (vill nog snåla lite med föräldrapenningen och då är det ju bra att bo billigt vilket vi gör nu i lägenheten).
Ja, just det att vi kommer kunna renovera som vi själva vill ser vi som väldigt positivt =) Fritid har vi inte heller särskilt mycket av (båda arbetar, han 07.30-16.30 och jag 16.00-00.00, vi har två stora hundar och en dotter som fyllde 2 i April), men vi är eviga optimister, så på något sätt går det nog ändå ;)
Jag är händig och har mycket tålamod, medan sambon inte är lika händig, han gör först, och tänker sen =P Vi har en kompis som är snickare som vi isf tänkte ta lite hjälp av, han visar hur man ska göra, och sedan får vi fixa så mycket som går själva. =)
Vissa grejer kommer vi behöva hyra in folk till att göra t.ex. dränering och köket.. Det blir första gången vi ska prata med banken, så det är jätte spännande att se vad de säger =) Jag är tveksam till om det ens går att låna så mkt till renovering som vi kommer behöva, även om försäljningspriset ligger under taxeringsvärdet, men allt sånt får vi förhoppningsvis reda på på fredag =) Annars tänkte vi kolla hur stort lönelöfte vi kan få om vi köper ett hus som är i bra skick =).
Ja, det är ju klart lättare att spara när man inte har barn, eftersom man kan jobba mer utan att det går ut över familjen =P
riboflavin skrev 2013-07-28 09:09:31 följande:
Idag har jag fört över 45 000 kr till sparkontot :) Om vi är lite försiktiga så kommer vi kunna fylla på med ytterligare 20 000 när sambon får skatteåterbäringen. Saldo där just nu: 195 000.
Målet inför nästa månad är att vi ska kunna spara hela sambons lön och några tusenlappar från min.
Längtar till sista oktober då vi slipper våran dyra extralägenhet (byter ner oss till en etta hos det kommunala bolaget istället). Om jag blir arbetslös efter sista oktober kommer vi ändå ha utrymme att fortsätta spara en del. Jag hoppas så innerligt att det kommer ha utrymme att ha kvar mig *håller tummarna* så att det kan bli ett hus till slut.
Har suttit på
Hemnet.se och plågat mig själv och hittar flera superfina hus i Kungälvstrakten för runt 2,5 miljoner så hoppet om ett hus häromring utan att skuldsätta sig upp över öronen växer.
Åh vad härligt det låter att sparkontot kan öka så mycket på en gång! =D
Skönt att kunna få ett billigare boende! =) Vi kan inte byta ner oss till ngt mindre, då vi redan bor trångt som det är i en 2:a med två stora hundar och ett barn på 2 =P.