• carpediem1

spara till hus. följas åt?

FlitigaLis skrev 2013-08-23 19:55:26 följande:
    Nä nu jävlar händer det!!

Vi hade som mål att flytta till hus om 3 år men först vill vi gifta oss och få ett barn till så man är klar med föräldrarledighet. Men det är ju inte säkert att det blir så, men det har varit en målsättning.

Här om dagen bestämde vi oss för att gifta oss i december och idag kom Plus på stickan!!!
    Jag är så lycklig!!!
    Åh vad roligt!!!! Skrattande jätte stort GRATTIS!!! Skrattande 
  • carpediem1
    riboflavin skrev 2013-08-23 22:32:08 följande:
    GAH! Oerhört skoj att höra. Grattis!

Vi ska kika på huset jag nämnde ovan på fredag eller måndag lite beroende på när sambon kommer hem. Häromdagen kom bekräftelsen på posten på att vi är beviljade lånelöfte. Sambon som normalt sett är den lite mer sansade av oss har spammat mig med länkar på kök, hundrastgårdar och tvättmaskiner hela dagen samt bokat tid för en ny värdering av våran lägenhet. Jag har inte avslöjat att jag var där och smög redan i måndags kväll och är upp över öronen förälskad i både huset och läget. 
    Ännu mer goda nyheter!! Härligt att höra!!! =D 
  • carpediem1
    riboflavin skrev 2013-08-23 22:59:09 följande:
    :) Har ni varit på visning än, eller var det först i nästa vecka?
    Vi var på visning, men tyvärr var det inget vi ville ha heller, vi börjar nästan ångra lite att vi inte tog gården med mkt renoveringsbehov ändå, för hittills har den varit den enda vi gillat.. Så vi hoppas ju verkligen att det kommer komma upp nåt intressant objekt igen snart, för nu har vi tittat på alla som verkade vettiga.. =) Nån gång kommer vi förhoppningsvis hitta den perfekta gården xD 
  • carpediem1
    riboflavin skrev 2013-08-24 10:02:41 följande:
    Attans. ja, det är inte alltid lätt det där med hus.
    Jag sitter och kikar på staketlösningar idag, vill gärna ha en grangärdesgård men inser att kostnaderna skulle dra iväg upp emot 100 000 om vi skulle omgärda hela trädgården på det huset vi är intresserade av. Tror nog vi får kompromissa lite med fårstängsel in mot skogen och gärdesgård ut mot vägen :). Å andra sidan så var ett bra hundgårdsstängsel betydligt billigare än väntat (ca 45 kvm för under 10 000). 
    Nej, det är det verkligen inte =P men inom 2 år borde vi väl hittat något som passar, det är så länge till som vi själva känner att vi orkar bo kvar i lägenheten xD

Ja, staket är dyrt, har inte vågat kika för mycket på allt sånt än, blir ju ännu mer pengar som ska användas =P Men staket känner vi är ett måste när vi bor i hus =) Man kan ju hoppas på att man lyckas hitta ett hus där det redan finns ett bra staket =P Läste att man ska ha bygglov för staket som är över en viss höjd, vi vill gärna ha lite högre, så det kommer man ju också få ansöka om..  
  • carpediem1
    riboflavin skrev 2013-08-28 09:57:13 följande:
    Blä, vissa dagar hatar jag sambons skitjobb extra mycket. Pratade med mäklaren igår om att sambon troligen kommer tillbaka till Sverige först nästa vecka. Idag berättade han att säljaren valt att acceptera ett bud utan att invänta oss. Är så jävla trött på att aldrig kunna planera något eftersom man aldrig vet när han är hemma och knappt går att få tag i. *mutter*
    Åh vad jobbigt, förstår att du är besviken! =( Men du får tänka positivt: det kommer komma ngt bättre! =)
  • carpediem1
    riboflavin skrev 2013-09-10 09:23:33 följande:
    Ja, det förstår jag kan vara lite knepigt :) Vi åkte och kikade på en ganska ocharmig tegelvilla söndags. Jag tyckte det var långt bort, för liten tomt, för nära grannar o.s.v. och spelade mest med för att sambon ska känna att vi kikar även på de hus han letat fram. På vägen dit insåg jag att det är ca 25 min till mitt jobb och att det är cykelavstånd till pendeltåget in till Gbg, åtminstne sommartid. Väl framme är huset inte så fult, bara omodernt, har enorma ytor och toppen planlösning, helt insynsskyddad trädgård med flera uthus. Bland annat stor hundgård med isolerade uppvärmda boxar. Huset ligger avsides men längs samma väg ligger fler hus. Priset är bra och taket är nytt. Igår fick vi veta att vårt bud accepterats och vi ska och skriva kontrakt i eftermiddag. Som sagts tidigare, pärlor kan gömma sig bakom ointressanta annonser. Sambon har öga för sånt där tydligen. Så om några timmar är jag husägare "i" Hindås.

Men Gud vad härligt!!!!! Jätte grattis!!!! :D Längtar tills man själv hittar det perfekta boendet!!
  • carpediem1
    riboflavin skrev 2013-09-18 11:22:33 följande:
    Grattis :) självklart ska man vara positiv...

Här händer det massor. Var på banken igår

och blev beviljade lånet, idag fotograferas vår lägenhet, och i morgon ska huset besiktigas.

Gick besiktningen bra??
  • carpediem1
    riboflavin skrev 2013-09-21 09:28:09 följande:
    Tack :)

Det är nog inte det perfekta boendet, men en mycket bra kompromiss. Omgivningen väger mer än väl upp för att själva huset inte är en vit västkustvilla ;)Ja, det enda som hittades som vi inte räknat med (vi är förberedda på att få dränera och bygga nytt badrum) var en fuktfläck i ett hörn. Där har vi tagit upp ett inspektionshål och vi hittar inga läckage så den verkar härrör från antingen en blomkruka eller en elementkran ovanför. Ingen fukt har gått in i bjälklagen och inga tecken på mögel. Besiktningsmannen berömde det nya taket (tydligen mycket bra gjort) och var förvånad över att det inte fanns fler tecken på fukt längs den" värst utsatta" väggen i souterrängplanet och säger att dräneringen är betydligt bättre än i de flesta hus från perioden. 2-glasfönsterna var tydligen också mycket bra för sin ålder vilket var skönt att höra då kan man byta dem allt eftersom.

Handpenning betalad och våran lägenhet gick ut på hemnet.se igår :)

Huset kan man ju alltid göra om efterhand, det är värre med läget ;) så det låter ju jätte bra! :)

Skönt att fukten inte trängt in över allt, det är ju sånna saker man är rädd att man missar! :)
  • carpediem1
    riboflavin skrev 2013-09-23 17:16:56 följande:
    Jo, till viss del. Nu är det en formstark souterrängvilla i mörkt tegel så det blir nog snarare att jobba med det och förstärka den looken. Inomhus kör vi ändå på lite retrostuk (50-60-70-tal) så det passar ju in. Bara att kika på inredningen i vår nuvarande lägenhet ;)

Ja, precis, det är ju sånt man betalar besiktningsmannen för :)Ja, såna grejer kan ju bli både arbetsamma och kostsamma. Håller tummarna, Lycka till. 

Vi var och kikade på tapeter och golv idag. Bestämde oss för att sovrummet får bli likt det vi har idag, neutralt men ändå en häftig tapet. Där står idag underbara platsbyggda garderober i originalskick i mahognyfinish som bara behöver få tillbaka sina fina 70-tals knoppar. Som tur är så rev min syster ut ett hatat 70-talskök förra året och sparade rökfärgade glasknoppar åt mig.

Hallen kommer prydas av en tapet av samma designer som gjort sovrumstapeten (Orla Kiely som gör helt fantastiska grejer).

Sambon har fått fria händer med vardagsrummet och eftersom hans favoritfärger är svart och rött (det syns kanske i vårt kök) så har han valt den här tapeten som fond på ena väggen.

Badrummet behöver göras omgående och bli svart/vitt ganska enkelt, med den lilla twisten att vi lägger in ett svart stengolv med glitter i. Tillräckligt eget för att det ska synas att det är vi som bor där, inte så extremt att det kommer skrämma folk ;).

Köket har vi inte riktigt bestämt oss för en, antingen går vi all in med ett riktigt retrokök eller så försöker vi ska en stilmix med hjälp av retro färger och detaljer men håller själva köket ganska enkelt. Men det har vi ändå inte råd att ordna med just nu utan det blir nästa vinter antagligen. Däremot så blir det troligtvis även här en Orla Kiely-tapet kanske i kombination med något liknade det här (överskåpslösningen gillar jag skarpt), som faktiskt är en prisvärd IKEA-produkt.

Jag borde snart skapa en egen "här spammar jag er med inredning till mitt nya hus"-tråd, eller hur? ;)

Det låter ju jätte härligt!! Vad kul det måste vara att kunna planera allt på riktigt nu! :D Det finns ju så himla mycket olika man kan välja, men ni verkar ju överens om vilken stil ni vill ha oxå, skönt så att ni slipper diskussioner krig det :p
  • carpediem1
    resemamma13 skrev 2013-10-07 08:16:53 följande:
    Härligt, hoppas att det går bra!

Vi förhandlade ned köpesumman i fredags och ska skriva på nytt kontrakt idag. Sedan ska vi lägga upp lånen i veckan. Efter det blir det nog offentligt- ska bli så roligt att kunna berätta för alla!

Vad kul! Har ni hållit det hemligt för familj och vänner, så att det kommer komma som en chock för dem? :p

Hur funkar det när man förhandlar om köpesumman? Tog ni med "oväntade" kostnader, och drog av det på priset? Gick säljarna med på priset ni föreslog?

Nu har vi ju inte hittat ngt hus än, men gillar att vara ute i god tid, och antar att man väl alltid kommer vilja förhandla om priset i den mån det går ;)
Svar på tråden spara till hus. följas åt?