Inlägg från: Anonym (Cissi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cissi)

Hjärntumör? Vilka symtom?

Huvudvärk, tryckkänsla i huvet, illamående och kräkningar, initiativlöshet, synrubbningar, trötthet och ökat sömnbehov, domningar eller kraftlöshet i arm/ben.
    Om man väntar med röntgen tills efter sommaren är det inte troligt att hjärntumör misstänks. 

• Anonym (Cissi)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-24 21:07:42 följande:
    Hon har daglig huvudvärk, allt från att hon känner av det och blir lite grinig till att hon skriker helt hysteriskt. Vid ett tillfälle var det så illa att hon kräktes av smärtan, då blev det ambulans in till sjukhuset. Där var hon bättre och barnläkaren misstänkte migrän men ville ändå vara säker och det blev remiss till synundersökning och MR-röntgen (just för att utesluta tumör).

Sen dess har huvudvärken fortsatt, hon blir ofta yr, har fått åksjuka, säger att hon ser suddigt (ibland) och hennes humör är inte att leka med. Blir ofta arg, irriterad, ledsen osv.

Påtalade detta för vår husläkare som skickade en påskyndarremiss men ändå måste vi vänta till efter sommaren.
    Hur länge har hon haft denna huvudvärk?  Hur tänker läkaren där? Ska en 6-åring gå hela sommaren med sån hemsk huvudvärk och ni föräldrar ska få oroa er hela långa sommaren?
    Visst låter det som migrän om hon blev bättre efter kräkningen, men migrän kommer väl anfallsvis och inte varje dag? Om hon fortsätter ha värk varje dag så söker ni väl på nytt? Ge er inte!  Om inte tid finns på ert vanliga sjukhus så bör hon få komma till annat sjukhus. 
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-24 22:00:37 följande:
    Huvudvärken har funnits då och då i två år men det är nu sen i vintras den blev mer påtaglig. Det är sen i april hon haft daglig huvudvärk

Om hon haft huvudvärken så länge betvivlar jag att det rör sig om en tumör. Nu är jag ju inte läkare, och jag vet att det finns olika slags tumörer som växer olika fort o s v. När huvudvärken och kräkningarna börjar har tumören redan blivit så stor att den inkräktar på hjärnans plats i huvudet. Det blir helt enkelt för trångt, därav smärta och tryckande känsla. Men det faktum att de inte röntgar omedelbart tyder på att läkaren inte misstänker nåt farligt.

Men vad det än är så är det omänskligt att lämna er i ovisshet så länge och hemskt för flickan om hon inte kan få hjälp och lindring. 
    En släkting till mig har haft en hjärntumör och han magnetröntgades direkt, samma dag som han sökte läkare första gången och fick också sin diagnos samma dag. Han hade bara haft symtom i ca 1½ vecka.
  • Anonym (Cissi)

Problemet med att söka till akuten är att man oftast träffar oengagerade och stressade läkare som knappt gör nåt alls.
    Men har någon läkare nämnt ordet hjärntumör?  Huvudvärk kan ha så många andra orsaker.

Har ni gjort synundersökningen eller är det lång väntetid dit också? Jag tror dock knappast att problem med synen kan ge så hemska smärtor som din flicka verkar ha.
    Barnläkaren som skrev remiss till röntgen måste väl vara den ansvarige läkaren. Har han verkligen förstått hur kraftiga smärtor hon har, eftersom hon blivit bättre när ni kom dit? Kan du inte få träffa den läkaren på nytt  och försäkra dig om att han verkligen förstår flickan lider, och att ni inte kan vänta så länge. 

• Anonym (Cissi)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-25 14:50:30 följande:
    Röntgen hade inga problem att ta emot oss men det var barnmottagningen som var problem. De ansåg inte det vara så akut. Min vc påtalade att symtomen förändrats efter vi var där och att det fanns en påskyndarremiss för det men det var ingen läkare som tittat på den. De var inte alls samarbetsvilliga så imorgon skulle en läkare ringa istället för en sköterska dit och kan de inte övertala dem ska de prata med Göteborg istället!

Vad är akut om inte detta? Så arg jag blir på sån nonchalans mot ett litet barn!
  • Anonym (Cissi)
    luspudel skrev 2013-06-25 20:54:41 följande:
    Jag har idag varit med min dotter på mr-röntgen. Hon började plötsligt skela (har exakt datum) är fumlig och spyr ibland. Hon är bara 2 år så hon kan inte förmedla om hon har huvudvärk eller så.. Vi var först på ögonmottagningen men inga synfel osv. Först ville de avvakta över sommaren, men så började hon kräkas och då jäklar blev det fart! Fick tid på barnmottagningen, i torsdags var vi där, idag på mr. Hoppas på svar på fredag, denna oron är så fruktansvärd. Ville bara berätta vår historia hittills när den var så lik. Ligg på! Överdriv om det är vad som krävs!

Men oj, stackars liten! Hoppas du inte får nåt tråkigt besked! Håller både tummar och tår för både er och för ts och hennes flicka.
Svar på tråden Hjärntumör? Vilka symtom?