Hjärntumör? Vilka symtom?
Om ni känner något barn eller vuxen som fått hjärntumör, vad var den första symtomen? Min 6:åring ska röntgas för detta men måste vänta till efter sommaren
Om ni känner något barn eller vuxen som fått hjärntumör, vad var den första symtomen? Min 6:åring ska röntgas för detta men måste vänta till efter sommaren
Hur vet du att det är en hjärntumör man letar efter? I så fall brukar man inte vänta i månader, utan man får en akuttid.
Personlighetsförändringar. Vanligast är dock huvudvärk och synbortfall.
Hos barn: morgonkräkningar. Balansproblem.
Jag förstår att du är vansinnigt orolig, en sådan remiss gör en förälder galen om det blir väntetider! Ring till barnmottagningen och fråga varför det tar sån tid när det är en sådan frågeställning.
Huvudvärk, tryckkänsla i huvet, illamående och kräkningar, initiativlöshet, synrubbningar, trötthet och ökat sömnbehov, domningar eller kraftlöshet i arm/ben.
Om man väntar med röntgen tills efter sommaren är det inte troligt att hjärntumör misstänks.
Hon har daglig huvudvärk, allt från att hon känner av det och blir lite grinig till att hon skriker helt hysteriskt. Vid ett tillfälle var det så illa att hon kräktes av smärtan, då blev det ambulans in till sjukhuset. Där var hon bättre och barnläkaren misstänkte migrän men ville ändå vara säker och det blev remiss till synundersökning och MR-röntgen (just för att utesluta tumör).
Sen dess har huvudvärken fortsatt, hon blir ofta yr, har fått åksjuka, säger att hon ser suddigt (ibland) och hennes humör är inte att leka med. Blir ofta arg, irriterad, ledsen osv.
Påtalade detta för vår husläkare som skickade en påskyndarremiss men ändå måste vi vänta till efter sommaren.
MR remisser prioriteras efter hur akut diagnos måste ställas, endel får det samma dag.. Låter underligt att ni ska få gå med den här ovissheten hela sommaren! Är det i Göteborg det görs så kan väntan bero på att de bygger om röntgen på barnsjukhuset. Min sons operation blir framskjuten 4 mån pga det.. Men iallafall, ring direkt till röntgen och påtala detta!