Inlägg från: Anonym (Åk till akuten!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Åk till akuten!)

Hjärntumör? Vilka symtom?

Hej, jag har en släkting vars barn fick h-tumör. De åkte t barnakuten, blev röntgad samma dag/mer uppkollad dan därpå. Det barnet hade inte alls så starka symtom som ditt barn, men de kollade ändå.
    .Med sådana symtom som verkar kunna tyda på h-tumör MÅSTE de gå vidare asap. Åk in t akuten. Igen. Till de kollar upp det. Lycka till!

Han var "bara" stel i nacken + hade balansrubbningar, åksjuka.

Vill inte skrämma upp dig, men är de h-tumör är det extremt viktigt att detta upptäcks i tid.

MIn släkting fick en blödning i hjärnan och hade de inte varit och kollat upp honom dagarna innan hade de inte vetat vad det varit och han hade dött.

Vill uppmana. ÅK IN AKUT. husläkare har ingen MR, och en MR måste göras.

Ofta börjar de med vanlig rönten på akuten, där ser man ofta ngt om det är ngt alltså. Men kanske är det ngt helt annat, spänningar eller migrän, som hon kan få hjälp för. Det hoppas vi på. Berätta gärna hur det gått, ska tänka på er nu. 

PS
    sedan gick allt MYCKET BRA för släktingen kan jag tillägga. Är det en tumör är vården tip-top. Men hoppas ni slipper det såklart, det kan ju lika gärna vara nåt annat, men bra att veta.

Wittra skrev 2013-06-24 22:41:17 följande:
    Tycker det låter väldigt märkligt om de ska vänta tills augusti/september....för det räknas väl som efter sommaren?

Tycker också det låter skitkonstigt att vänta med den typen av röntgen om det misstänks såpass allvarligt som hjärntumör.

Hade åkt till närmaste akut och KRÄVT MR. Jag jobbar administrativt i vården och kan emellanåt tycka att folk åker  in för skitgrejer, typ "feber sedan en dag" men i ditt fall är det solklart att ni måste agera snabbt.

Ge dig inte!! Just tidig upptäckt är ju otroligt viktigt när det gäller cancer, oavsett var den sitter!  

Ja, lyssna på Wittra, TS!

Ingen här på FL kan ställa diagnos på din dotter. Det kan enbart en läkare göra. 

Själv hade jag ej tvekat att kräva undersökning för symtom gällande syn, yrsel och huvudvärk, om det gällt mitt barn,

hur mår hon idag?

ja, har tänkt på er idag, och hoppas allt går smidigt nu när värden till sist tagit tag i det
    (annars: åk in akut, fortsätter jag  tjata om ;) )

oavsett vad det är hon lider av är det ju bra att får adekvat vård

önskar er jättemkt lycka till! 

Åh vad fint att det gick bra, luspudel! 

Primmeling skrev 2013-06-28 16:22:36 följande:
    Ts... Fundera på om ct-skanningen verkligen ska göras. Strålningen är 100 ggr starkare än vanlig röntgen och riktas direkt mot hjärnan. Man har nyligen fastställt nya riktlinjer att man endast i undantagsfall ska göra ct på barn eftersom stråldosen är aå hög. Kanske bättre vänta till mr ändå?
    Är du sjukvårdsutbildad? Har du ngn erfarenhet av cancer/strålning? 
    Anonym (läkare) skrev 2013-06-28 21:33:02 följande:
    Självklart röntgar man inte barn i onödan men om det är befogat så gör man det, även CT. Det finns forskning som visar ett visst samband med ökad förekomst av cancer efter strålning med CT men den är baserad på dels erfarenheter från Tjernobyl olyckan och dels så man röntgade barn för många många år sedan. Stråldoserna och tekniken var annorlunda då och resultaten kan inte direkt överföras på dagens lågdos CT.  Mao så är det svårt att bevisa ett direkt samband då dessa ev tumörer/ cancer uppkommer först efter 15-25 år. Men sedan är småbarn 3 ggr så känsliga för strålning som vuxna. Dock väger man som läkare risk mot nyttta och det är inte så att man som patient kan "beställa" undersökningar hur som helst. 

Om du inte är direkt insatt så tycker jag att  det är onödigt att skrämma upp TS. Låt sjukvården föra resonemanget med henne istället.  
    Tack för detta kloka inlägg! Särsilt slutklämmen.
    Primmeling skrev 2013-06-29 13:03:25 följande:
    Tack orolig mamma :) ok, då förstår jag. Söver gör man ju aldrig i första taget. Min syster är frisk från medullablastom sen många år och min dotter har haft sin huvudvärk så pass länge att det inte kan vara något alltför farligt i alla fall (ta i trä). Hon är mkt öm i nackmusklerna och har alltid blivit hjälpt av ipren samt aldrig spytt växer så det knakar, frisk i övrigt och tio år, så jag fortsätter avvakta... Jag har bestämt mig för att lita på vår husläkare avseende diagnos spänningshuvudvärk :)
    Huvudvärk kan ju ha olika orsaker. Även om  det "bara" är spänningshuvudvärk kan det ju bero på ngt som ex en sjukgymnast kan hjälpa till med. Alltså som husläkaren kan remittera vidare till.
    Primmeling skrev 2013-06-30 12:52:30 följande:
    Åk till akuten, jo vi har gjort en hel del, fått nackövningar, ordnat glasögon, ska massera med iprensalva istället för ta ex alvedon vid behov... Hon går på samtal etc...
    vad bra! sådant där kan ju ge med sig med tiden oxå

menar såklart inte att alla ska åka till akuten hela tiden
    ;), valde den signaturen i läget då för ett par dar sen

lycka till du med! 

Hoppas allt gått bra!

Grattis! vad bra att ni gjorde CT! och vad bra att det bara var polyper!!!!

Fortsätt uppdatera, tror många följer detta med engagemang. en fundering bara: vad säger den husläkare som kallade din dotters huvudvärk för "späningshuvudvärk". Bra att de är många som diskuterar fallet nu, se det så.Ni får experthjälp. Och i de allra flesta fall är det ju ngt ofarligt även om det ser jobbigt ut just nu med oron. Vi håller tummarna för polyper!!!!

stort lycka till även från mig! vad bra att hon fick vård

Svar på tråden Hjärntumör? Vilka symtom?