mamma40plius skrev 2013-06-25 21:35:25 följande:
För mig gick det till så att ögonläkare upptäckte sk staspapill, dvs svullen synnerv (det är ett symptom som endast drabbar personer m hjärntumör el pseudo hjärntumör. I mitt fall misstänktes pseudo hjärntumör, dvs Högt tryck i spinalvätskan. Trots misstanke om det senare framför hjärntumör så skickades jag till akuten omedelbart med remiss för att göra en första röntgen av huvudet samt för att göra en tryckmätning av spinalvätskan. Därefter fick jag göra en magnetröntgen inom kort tid, minns inte hur många dagar/veckor det tog, innan de helt ville utesluta hjärntumör. Jag tycker alltså att Du ska be en van läkare, helst ögonläkare att titta i din dotters ögon och se om hon har staspapill. Alla med hjärntumör har inte staspapill, men alla som har staspapill har för högt tryck i spinalvätskan, vilket är en mkt stark indikator på hjärntumör.
Kolla staspapill behöver man inte vara ögonläkare för. Sannolikt är det redan gjort. Och ts, att utesluta hjärntumör är inte sammasak som att misstänka det. Misstänker man det görs en MR/CT snarast. Barnmigrändiagnosen är ju satt, så nu vill man ju bara vara extra noggrann.