Inlägg från: Anonym (Orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig mamma)

Hjärntumör? Vilka symtom?

Om ni känner något barn eller vuxen som fått hjärntumör, vad var den första symtomen? Min 6:åring ska röntgas för detta men måste vänta till efter sommaren

• Svar på tråden Hjärntumör? Vilka symtom?
  • Anonym (Orolig mamma)

Hon har daglig huvudvärk, allt från att hon känner av det och blir lite grinig till att hon skriker helt hysteriskt. Vid ett tillfälle var det så illa att hon kräktes av smärtan, då blev det ambulans in till sjukhuset. Där var hon bättre och barnläkaren misstänkte migrän men ville ändå vara säker och det blev remiss till synundersökning och MR-röntgen (just för att utesluta tumör).

Sen dess har huvudvärken fortsatt, hon blir ofta yr, har fått åksjuka, säger att hon ser suddigt (ibland) och hennes humör är inte att leka med. Blir ofta arg, irriterad, ledsen osv.

Påtalade detta för vår husläkare som skickade en påskyndarremiss men ändå måste vi vänta till efter sommaren.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (ssk3) skrev 2013-06-24 21:13:17 följande:
    MR remisser prioriteras efter hur akut diagnos måste ställas, endel får det samma dag.. Låter underligt att ni ska få gå med den här ovissheten hela sommaren! Är det i Göteborg det görs så kan väntan bero på att de bygger om röntgen på barnsjukhuset. Min sons operation blir framskjuten 4 mån pga det.. Men iallafall, ring direkt till röntgen och påtala detta!

Det är i Borås! De måste söva henne eftersom hon inte kan ligga blickstilla i 20-25 min, så röntgen måste samarbeta med barnmottagningen och narkosen, det är det som krånglar mest tror jag.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Cissi) skrev 2013-06-24 21:40:04 följande:
    Hur länge har hon haft denna huvudvärk?  Hur tänker läkaren där? Ska en 6-åring gå hela sommaren med sån hemsk huvudvärk och ni föräldrar ska få oroa er hela långa sommaren?

Visst låter det som migrän om hon blev bättre efter kräkningen, men migrän kommer väl anfallsvis och inte varje dag? Om hon fortsätter ha värk varje dag så söker ni väl på nytt? Ge er inte!  Om inte tid finns på ert vanliga sjukhus så bör hon få komma till annat sjukhus. 

Jag har sökt flera gånger. Vc skickar påskyndande remisser. Mer än det kan de inte göra, det är på barnmottagningen det tar stopp och de har inte ens undersökt henne mer än den läkaren som tog emot oss när vi kom med ambulansen.
  • Anonym (Orolig mamma)

Huvudvärken har funnits då och då i två år men det är nu sen i vintras den blev mer påtaglig. Det är sen i april hon haft daglig huvudvärk

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Åk till akuten!) skrev 2013-06-24 22:05:11 följande:
    Hej, jag har en släkting vars barn fick h-tumör. De åkte t barnakuten, blev röntgad samma dag/mer uppkollad dan därpå. Det barnet hade inte alls så starka symtom som ditt barn, men de kollade ändå.

.Med sådana symtom som verkar kunna tyda på h-tumör MÅSTE de gå vidare asap. Åk in t akuten. Igen. Till de kollar upp det. Lycka till!

Tack! Vilka symtomer hade det barnet? Jag ska åka ner till vår husläkare igen imorgon och rådfråga, får vi ingen hjälp där ska jag faktiskt åka in igen till akuten. Funderade precis på att göra det nu när jag fick vagga henne till sömns eftersom hon hade så ont, trots tabletter men nu sover hon äntligen.
  • Anonym (Orolig mamma)

Fast det känns inte som någon undersökt henne ordentligt eller lyssnat på oss. Känns inte som någon fått en hel bild av henne förutom vår husläkare som inte kan göra så mycket mer i nuläget. Han har ju skickat vidare ärendet. Ingen är ansvarig. Det skulle vara den läkaren som tog emot henne på akuten. Men han gjorde inga fler undersökningar än frågade några frågor, kollade pulsen och skickade hem oss. Sen att hon fått fler symtom efter, ligger bara som en fil på datorn efter vad vår läkare skickat in.

• Anonym (Orolig mamma)

Saken är den att det absolut kan och till och med troligt att det är migrän, spänningshuvudvärk eller liknande men det är väl just det att symtomen skulle kunna vara en hjärntumör som gör att vi och dem vill kolla upp det. Det är så det är sagt.

Synen är kollad när hon började klaga på huvudet när hon var 4 år. De trodde den var ok men lite svårt att avgöra i den åldern därför ska de göra om den. Inte fått någon tid dit ännu.

Diabetes är hon kollad för oxå.

• Anonym (Orolig mamma)

Ringde ner till vårdcentralen nu, de tyckte det var vansinnigt eftersom de till och med skickat en ny remiss och påtalat att 5 veckor var för lång tid som de sa från början, att hon borde prioriteras så de ska ringa ner och kräva att hon får komma in tidigare! Känns bra!

• Anonym (Orolig mamma)
    Primmeling skrev 2013-06-25 10:54:26 följande:
    Om man misstänker hjärntumör så röntgar man direkt, trösta dig med det!

Man brukar må illa och ha en extrem huvudvärk som inte lindras av något samt att man mycket snabbt blir sämre. En av det första läkare gör om man misstänker hjärntumör är att kolla ögonen och pupillerna. Antar man gjort detta.

Man gör för övrigt inte röntgen av huvudet (CT eller DT) på barn i onödan eftersom strålningsdosen är 100 ggr starkare än vanlig röntgen.

Tycker du fått jättedålig info av läkare. Är det en dålig läkare som bedtällt en huvudröntgen bara för att lugna dig tror du och som inte alls eg misstänker tumör? Man kan nästan tro det, eftersom man annars skulle akutröntga.

Det är svårt att efterberätta men ska försöka

1. Vid 4 års ålder börjar hon klaga på huvudet då och då, jag tyckte hon kisade en del och kollade synen, den var godkänd men svårbedömd i hennes ålder. Sen har hon fått det då och då, lite vila och vatten har för det mesta hjälpt.

2. Hela denna våren drabbas hon av många sjukdomar, sjuk minst varannan vecka. Feber, halsfluss, magsjuka, feber igen, hosta, influensa osv osv.

3. Den 4/5 (kollade kalendern nu) under pågående penicillinkur får hon kraftiga huvudvärksanfall så hon bryter ihop och bara skriker helt hysteriskt och vid sista tillfället kräks åker vi till akuten.

4. På akuten skickar de genast efter en ambulans eftersom det inte fanns någon barnläkare på plats. Hon får åka till Borås. I ambulansen får hon smärtstillande och blir sig själv igen, glad nästan lite hög.

Forts....
Svar på tråden Hjärntumör? Vilka symtom?