Inlägg från: Primmeling |Visa alla inlägg
  • Primmeling

Hjärntumör? Vilka symtom?

Om man misstänker hjärntumör så röntgar man direkt, trösta dig med det!
    Man brukar må illa och ha en extrem huvudvärk som inte lindras av något samt att man mycket snabbt blir sämre. En av det första läkare gör om man misstänker hjärntumör är att kolla ögonen och pupillerna. Antar man gjort detta.
    Man gör för övrigt inte röntgen av huvudet (CT eller DT) på barn i onödan eftersom strålningsdosen är 100 ggr starkare än vanlig röntgen.
    Tycker du fått jättedålig info av läkare. Är det en dålig läkare som bedtällt en huvudröntgen bara för att lugna dig tror du och som inte alls eg misstänker tumör? Man kan nästan tro det, eftersom man annars skulle akutröntga.

• Primmeling

Ts... Fundera på om ct-skanningen verkligen ska göras. Strålningen är 100 ggr starkare än vanlig röntgen och riktas direkt mot hjärnan. Man har nyligen fastställt nya riktlinjer att man endast i undantagsfall ska göra ct på barn eftersom stråldosen är aå hög. Kanske bättre vänta till mr ändå?

• Primmeling

Inte utbildad men erfarenhet av strålning och hjärntumör på barn. Det är bara att ta reda på fakta om strålningsdosen vid ct.

• Primmeling

Ingen här är ju direkt insatt i ts fall, men jag tycker det har verkat lite som att folk tycker att man ska skynda på utredningen för att lugna föräldrarna. Ts har ju skrivit att man inte egentligen misstänker tumör och att det inte sågs som brådskande. De har nu när ts kontaktat dem bestämt att ct ska göras innan mr. Då hoppas jag verkligen att man inte gör det enbart för att lugna föräldrarna utan för att man anser att det verkligen behövs.

• Primmeling

Ok jättebra!! Hoppas nu att det inte är någon tumör bara! Min lillasyster hade en väldigt elakartad i tio-årsåldern om du vill veta varför jag skriver i tråden, samt att min egen dotter utretts för huvudvärk. För hennes del ska det vara spänningshuvudvärk, men ct är inte gjort just av den anledningen att man helst inte gör det. Men flera ggr har jag funderat på om jag borde stå på mig för vidare undersökningar.

Visste faktiskt inte att man kan göra mr av huvudet eftersom jag aldrig hört om det. Du läkare i tråden, vad är i skillnaden i det man ser på ct resp mr av huvudet? Mr är ju naturligtvis att föredra eftersom det i te grr någon strålning (eller?)

• Primmeling

Tack orolig mamma :) ok, då förstår jag. Söver gör man ju aldrig i första taget. Min syster är frisk från medullablastom sen många år och min dotter har haft sin huvudvärk så pass länge att det inte kan vara något alltför farligt i alla fall (ta i trä). Hon är mkt öm i nackmusklerna och har alltid blivit hjälpt av ipren samt aldrig spytt växer så det knakar, frisk i övrigt och tio år, så jag fortsätter avvakta... Jag har bestämt mig för att lita på vår husläkare avseende diagnos spänningshuvudvärk :)

• Primmeling

Åk till akuten, jo vi har gjort en hel del, fått nackövningar, ordnat glasögon, ska massera med iprensalva istället för ta ex alvedon vid behov... Hon går på samtal etc...

Svar på tråden Hjärntumör? Vilka symtom?