Inlägg från: mamma40plius |Visa alla inlägg
  • mamma40plius

Hjärntumör? Vilka symtom?

För mig gick det till så att ögonläkare upptäckte sk staspapill, dvs svullen synnerv (det är ett symptom som endast drabbar personer m hjärntumör el pseudo hjärntumör. I mitt fall misstänktes pseudo hjärntumör, dvs Högt tryck i spinalvätskan. Trots misstanke om det senare framför hjärntumör så skickades jag till akuten omedelbart med remiss för att göra en första röntgen av huvudet samt för att göra en tryckmätning av spinalvätskan. Därefter fick jag göra en magnetröntgen inom kort tid, minns inte hur många dagar/veckor det tog, innan de helt ville utesluta hjärntumör. Jag tycker alltså att Du ska be en van läkare, helst ögonläkare att titta i din dotters ögon och se om hon har staspapill. Alla med hjärntumör har inte staspapill, men alla som har staspapill har för högt tryck i spinalvätskan, vilket är en mkt stark indikator på hjärntumör.

• mamma40plius

Min erfarenhet stämmer bra med vad läkaren säger. Min staspapill är inget som ovana klarat att se. Varken läkare på akuten eller neurolog. Först den tredje Ögonläkaren såg inom loppet av några veckor. Två missade detta och misstog det för andra ovanliga ögonbesvär. Har haft det till och från under flera år och då staspapillen inte varit alarmerande stor är den svår att upptäcka i mitt fall.

• mamma40plius

Neeej, nu blir det lite för mkt berg och dalbana i information/ antaganden/ frågeställningar från sjukvården. Ni är tillbaka på ruta ett och oviss väntan på MR. Hoppas den blir av snart nu och med lugnande besked. Kram!

• mamma40plius

Åh, vad skönt att få höra hur det gått!!  Hoppsa din flicka kan få bra hjälp mot migränen!

Svar på tråden Hjärntumör? Vilka symtom?