• Anonym (investera?)

Köpa trisslotter för pengarna?

Funderar på att sluta pensionsspara. I dagsläget sparar jag 1000 kr i månaden, är 28 år gammal. Istället tänkte jag köpa trisslotter för 1000 kr per månad. Det blir 400 lotter per år. Vad tror ni om chanserna? Istället för att låta banken förvalta dem? Intressant tanke...

• Svar på tråden Köpa trisslotter för pengarna?
  • Anonym (investera?)

Tyvärr är jag inte så bra på att räkna på räntor och odds ;)

• Anonym (investera?)
    viseversa skrev 2013-06-25 08:52:54 följande:
    Nej jag tror inte på det. Tror du förlorar mer än du vinner.

Nackdelen är ju att de 1000 man förbrukar aldrig kommer tillbaka med en trisslott.
  • Anonym (Sven)
    Anonym (investera?) skrev 2013-06-25 08:55:44 följande:

Nackdelen är ju att de 1000 man förbrukar aldrig kommer tillbaka med en trisslott.

Klart de kan, du kan ju vinna. Varför skulle du annars köpa trisslotter? Men oddsen är ju väldigt små...
  • Schack73

Jag tror det är en dålig idé men du kan ju råka köpa en lott där du får massa pengar varje månad. Min bror och en kompis vann 1500:- en gång och de köpte Trisslotter för hela beloppet. De vann ca 750:- och köpte nya Trisslotter, skrapade fram 400:-, köpte nya lotter, skrapade fram 200:- och köpte nya lotter. Till slut räckte pengarna till varsin Piggelin åt dem.

• Anonym (Fd spelberoende)

Helt idiotiskt! Varför tror du så många människor är spelmissbrukare?

• Ms H

Vänd på en trisslott och ta en titt på vinstplanen. Kolla hur många vinster per omgång som har högre vinst än tusen kronor och kolla hur många lotter det är per omgång...

• Jimman

Du tjänar bra mycket bättre på att pensionsspara kan jag lova

• Google

Ur ett statistiskt/ekonomiskt-synsätt så är det en dålig idé.
    (skattefrågor lämnar jag till mer kunniga och inflationen utelämnar jag)

Kapital från sparande och bankräntor om vi räknar på 3% ränta vilket jag känner är väldigt blysamt:
    Efter 37 år:
    818 000kr varav 444000 är sparande vilket innebär en vinst på 374 000.

Räknar du med fonder/aktier så måste man tänkta på risk och allt beror på vad man väljer, men du kan räkna med ännu mer pengar här, fast de är som sagt inte lika säkra.
    Låt oss säga en snittavkastning på 10% (med hög risk). Kanske en optimistisk siffra, men dock inte overklig.
    Detta ger dig 4 357 000kr, alltså en vinst på 3 913 000kr  

Kapital från triss    
    Snittutfallet beror lite på hur du tänker med vinsterna.
    Alternativ 1:
    Du köper nya lotter för vinsterna:
    Snittvinsten på en trisslott är 49% av priset.
    Detta innebär att varje krona multipliceras med 49% om och om igen och går mot 0.
    Resultat: Trisssparandet ger dig 0kr

Alternativ 2:
    Du lägger vinsterna på hög:
    444 000x49%=217 560
    Du får alltså ut 217 560kr och gör en förlust på 226 440kr.

Alternativ 3:    
    Sätta in vinstpengarna på ett bankkonto           
    224 000kr får du ut, vilket innebär en förlust på 220 000kr.

Låt mig citera family guy (även om han troligen inte myntade uttrycket)
    "Don't you know the lottery is just a tax on stupid people?!"

Ursäkta att vissa uträkningar saknas, men mycket gjordes i excel och siffrorna är inte heller exakta.  

källa:
    https://svenskaspel.se/img/pdf/Triss-vinstplan-ordinarie_0903.pdf

• Anonym (investera?)
    Jisa skrev 2013-06-25 17:34:14 följande:
    Spara 900:- och köp lotter för 100:- varje månad

• Anonym (investera?)
    Google skrev 2013-06-25 09:38:41 följande:
    Ur ett statistiskt/ekonomiskt-synsätt så är det en dålig idé. (skattefrågor lämnar jag till mer kunniga och inflationen utelämnar jag)   Kapital från sparande och bankräntor om vi räknar på 3% ränta vilket jag känner är väldigt blysamt: Efter 37 år: 818 000kr varav 444000 är sparande vilket innebär en vinst på 374 000. Räknar du med fonder/aktier så måste man tänkta på risk och allt beror på vad man väljer, men du kan räkna med ännu mer pengar här, fast de är som sagt inte lika säkra. Låt oss säga en snittavkastning på 10% (med hög risk). Kanske en optimistisk siffra, men dock inte overklig. Detta ger dig 4 357 000kr, alltså en vinst på 3 913 000kr   Kapital från triss     Snittutfallet beror lite på hur du tänker med vinsterna. Alternativ 1: Du köper nya lotter för vinsterna: Snittvinsten på en trisslott är 49% av priset. Detta innebär att varje krona multipliceras med 49% om och om igen och går mot 0. Resultat: Trisssparandet ger dig 0kr Alternativ 2: Du lägger vinsterna på hög: 444 000x49%=217 560 Du får alltså ut 217 560kr och gör en förlust på 226 440kr. Alternativ 3:     Sätta in vinstpengarna på ett bankkonto            224 000kr får du ut, vilket innebär en förlust på 220 000kr. Låt mig citera family guy (även om han troligen inte myntade uttrycket) "Don't you know the lottery is just a tax on stupid people?!"      Ursäkta att vissa uträkningar saknas, men mycket gjordes i excel och siffrorna är inte heller exakta.   källa: svenskaspel.se/img/pdf/Triss-vinstplan-ordina...

Intressant, det gäller att träffa rätt de få gånger man köper. Som allt annat är det uträknat att gå runt :)
  • isht

Skraplotter handlar ju bara  om tur.
    Jag har varit med i ett "andelsspel" med trisslotter under fyra månader. Vi var ett gäng som gick ihop och köpte en bunt (100 lotter à 25 kr) varje månad.
    Ingen av de 400 lotterna som jag var med och skrapade innehöll någon större vinst än 250 kr.

Men det kan ju hända att man vinner en miljonvinst fast man bara köper en enda lott. 'Plötsligt så händer det' som de säger i reklamen.

• morningsun
    Anonym (investera?) skrev 2013-06-25 19:38:44 följande:

Intressant, det gäller att träffa rätt de få gånger man köper. Som allt annat är det uträknat att gå runt :)
    Nej, ddu missuppfattar helt. Det är inte "uträknat att gå runt". Det är uträknat att ge hysterisk vinst till den som säljer lotterna och inga som helst pengar till dig. Som Google skrev går värdet av ditt "investerade" kapital mot noll. NOLL = inget = pengarna är borta. HELT BORTA. Som papegojan i Monty Python-sketchen: It has gone to see its maker, if it weren't nailed to the perch it would be pushing up the daisies, it is an ex parrot, etc. Du blir helt enkelt av med pengarna med en sannolikhet så nära 1 att det är skulle orsaka RSI att skriva alla decimalerna.

Om du kunde styra resultatet på något vis ("se till att träffa rätt") skulle det möjligen finnas en poäng med att köpa lotter, men det finns inget sätt att styra det. Vill du ha något åt det hållet (dvs: mer risk än du har lust med) är det aktier som gäller, men du måste nog hänga en del kring Stureplan och råka höra rätt konversationer OCH tolka dem rätt för att tjäna mer än småslantar på det viset.

Jag rekommenderar att pensionsspara i Avanza Zero (en fond som mig veterligen endast är tillgänglig via Avanza och PPM). Inga avgifter, följer börsen som helhet hyfsat -> snitta mer än bankränta i förtjänst över längre tid till förhållandevis låg risk. Köp inte in vanliga banks skräpfonder.

OM du ska sluta pensionsspara (vilket faktiskt inte är en helt dum idé innan man fyllt 30, därefter SKA man spara till pensionen på ett eller annat vis), tycker jag att du ska sätta din tusing i månaden på ett sparkonto och använda kapitalet till bostadsköp eller liknande i framtiden.
  • Solrosens

Sverige är det i särklass sämsta land att vinna pengar i. De ligger sist med att ge vinster. Sedan så brukar triss vinnas i små ohörda byhålor. Medvetna placerinar av de få större vi sterna, så tyvärr ts.

• Google

Köper du en lott, så kan du hoppas på att träffa "rätt", men köper du lotter systematiskt över tid, så försvinner den största delen av slumpfaktorn. Vad du kan hoppas på är en storvinst, den chansen ökar av att du köper fler lotter. Men chansen är fortfarande liten. För att vinna mer än en miljon är chansen bokstavligt talat, en på miljonen (kolla länken jag bifogade). Totala chansen för detta är 1,48%. Tänk då även att din vinst blir ungefär hälften av vad du hade fått in på börsen med 10% avkastning. 

Känner du däremot att du vill chansa på "storkovan", så finns det MYCKET bättre sätt.

Spela på börsen!! Dvs. köp stora summor av ett enda företag. Något som skulle kunna gå rätt upp eller rätt ner (dvs. hög riskklas)
    Satsar du på att köpa optioner istället så blir både risk och vinsmöjlighet mycket större. Vill du satsa dina pengar lika friskt som du hade tänkt på triss, så kan du räkna med att högvinsten är miljardbelopp, men även risk (även om inte lika stor som i triss) finns att du förlorar allt.

Vad vill du helst ha:

Ränta: garanterad hyffsad vinst
    Triss: Väldigt liten chans att få en mellanhög vinst
    Säkra fonder: Väldigt goda chanser till väldigt god vinst
    Högrisk, men spridda aktier: goda chanser till MYCKET hög vinst
    optioner och allmänt spelande på börsen: hyffsade chanser till väldigt god vinst och en viss chans till EXTREM vinst.

På börsen tjänar folk i snitt pengar, på lotter så förlorar de. Det finns INGA vettiga argument till att satsa på lotter, om du inte ser det som en kostnad för nöje, dvs. du köper spänning.

• GrönaDruvan

Lägg ner den tanken.
    Står i förbutik och vi säljer väl i snitt 200 trisslotter på en dag.
    Tror ALDRIG vi haft en högvinst hos oss.
    Det är så extremt liten chans, så jag hade aldrig köpt lotter istället för att pensionsspara!
    Däremot kan man ju köpa en lott då och då..

• Anonym (nja)

Som alla skrivit - rent statistiskt är det ganska dumt... Däremot tycker jag inte man kan kalla alla som köper lotter för idioter, men då ska det handla om summor man inte har något bättre för sig med ändå! Det ska absolut inte vara en del av ens plan för ens framtida ekonomi. Lotter är ingen investering - man köper en stunds nöje och spänning och en mycket liten chans att bli rik.

Och visst händer att folk vinner mycket pengar. Min mamma skrapade fram en miljon på triss

• snedtak

Det är visserligen en dålig investeringsstrategi att köpa lotter för att öka sitt kapital: alla spel är utformade så att banken (dvs. de som säljer lotterna) tjänar pengar på dem. Men som nöje har ändå trisslotter hyfsade vinstchanser. (se vinstplanen: svenskaspel.se/img/pdf/Triss-vinstplan-ordinarie_0903.pdf).
    Lotto däremot är en riktigt dålig investering. Det rör sig om storleksordningen 1 på 335 miljoner att få drömvinsten.
    Källa: svenskaspel.se/

Svar på tråden Köpa trisslotter för pengarna?