Anonym (investera?) skrev 2013-06-25 19:38:44 följande:
Intressant, det gäller att träffa rätt de få gånger man köper. Som allt annat är det uträknat att gå runt :)
Nej, ddu missuppfattar helt. Det är inte "uträknat att gå runt". Det är uträknat att ge hysterisk vinst till den som säljer lotterna och inga som helst pengar till dig. Som Google skrev går värdet av ditt "investerade" kapital mot noll. NOLL = inget = pengarna är borta. HELT BORTA. Som papegojan i Monty Python-sketchen: It has gone to see its maker, if it weren't nailed to the perch it would be pushing up the daisies, it is an ex parrot, etc. Du blir helt enkelt av med pengarna med en sannolikhet så nära 1 att det är skulle orsaka RSI att skriva alla decimalerna.
Om du kunde styra resultatet på något vis ("se till att träffa rätt") skulle det möjligen finnas en poäng med att köpa lotter, men det finns inget sätt att styra det. Vill du ha något åt det hållet (dvs: mer risk än du har lust med) är det aktier som gäller, men du måste nog hänga en del kring Stureplan och råka höra rätt konversationer OCH tolka dem rätt för att tjäna mer än småslantar på det viset.
Jag rekommenderar att pensionsspara i Avanza Zero (en fond som mig veterligen endast är tillgänglig via Avanza och PPM). Inga avgifter, följer börsen som helhet hyfsat -> snitta mer än bankränta i förtjänst över längre tid till förhållandevis låg risk. Köp inte in vanliga banks skräpfonder.
OM du ska sluta pensionsspara (vilket faktiskt inte är en helt dum idé innan man fyllt 30, därefter SKA man spara till pensionen på ett eller annat vis), tycker jag att du ska sätta din tusing i månaden på ett sparkonto och använda kapitalet till bostadsköp eller liknande i framtiden.