Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

6 månaders bebis matvägrar, pga tandsprickning?!

Liten!? Över 7 kg som 6-månaders är inte särskilt litet! Min dotter vägde ca 7,7 som 1-åring.
    Ge alvedon, truga inte och vänta ut. Det är mitt råd. Det är väldigt vanligt att de matvägrar, oavsett vad de äter. Det går över!

• skogsvitter
    Trisse85 skrev 2013-06-25 10:25:22 följande:
    smakportion är väl riktig mat?? barnmat....? mat på burk gjorda för barn? när jag pratar om "Riktig mat" menar jag allt utom välling, gröt och fruktpuréer. oavsett om maten är puréat eller i bitar så är det riktig mat... Enligt mig 
    Isak 120927

Fast "riktig mat" för en liten 6-månaders är ju bröstmjölk eller ersättning, inget annat. Du ger ju istället på tok för mycket spannmål och har överskridit rekommendationerna med råge! Inte alls bra för bebisens hälsa...
  • skogsvitter
    rebeccaj skrev 2013-06-25 13:02:57 följande:
    Hej igen allihopa

Efter en alvedon supp. och lite kallare ersättning än vanligt så åt han upp alltihopa utan det minsta gnäll! Så verkligen tack för era tips! Hjärta
    Härligt att höra!
  • skogsvitter
    Trisse85 skrev 2013-06-25 10:43:25 följande:
    Min son är 9 månader!
    han ska äta riktig mat! 
    Ja riktig mat ja. Det betyder: bröstmjölk/ersättning, fast föda och max 3 mål gröt/välling per dag. Inte spannmål vid varje mål!
  • skogsvitter
    Trisse85 skrev 2013-06-25 20:22:41 följande:

Du ger vad du vill ge dina barn så ger jag mina barn vad jag vill.
    Enligt vår bvc sköterska är allt som det ska och han får inte i sig för mycket mat.
    han äter vällingen vid 7-8
    Äter sen gröt vid 10-12
    Sen är det en flaska välling eller fruktpure vid 14-16
    Matpure vid 16-18
    Sen välling när han är hungrig resten av kvällen.
    Där emellan vatten att dricka.

Anser du att det är för mycket? Ta då upp detta med min bvc sköterska.
    Men det är ju inte jag som hittat på kostråd och riktlinjer för mat till spädbarn. Det är ju de svenska myndigheterna, och barnhälsovården är skyldiga att följa dessa riktlinjer. Du kan själv läsa vad som gäller på www.slv.se och ja det är för mycket. Så det tycker jag absolut att du ska ta upp med BVC om det är någon där som har sagt att du bara ska ge välling/gröt, det riskerar att vara direkt skadligt. Det du ska ge i flaska utöver vanlig fast föda är ersättning, inte välling flera ggr om dagen. Ersättningen innehåller all den näring som ett barn under 1-2 år behöver utöver fast föda, det gör inte välling.
  • skogsvitter
    Airhostess skrev 2013-06-25 21:06:24 följande:
    Bättre för ditt barn hade varit tex:

Morgon ersättning

Förmiddag fruktpure

Lunch Matpure

Mellanmål erättning

Middag Matpure   

Kvällsslurk ersättning         

Just sayin    

Tack
  • skogsvitter
    Trisse85 skrev 2013-06-25 21:20:45 följande:
    För det första! Mitt barn!
    För det andra, det är ju för fan inte varje dag han äter så! Det är det hsn ätrr sol mest på en dag.
    För det tredje, om bvc säger att hans matrutiner är ok så litar jag på det!
    För det fjärde, skaffa er egna barn och låt dem svälta. Ni har ingen rätt att dömma mig. Ni vet inte vilken bakgrund jag har, vilken bakgrund min son har. Om han är underviktig, undernärd, har dålig ämnesomsättning eller något annat!
    Omg... ta ett djupt andetag...
  • skogsvitter

Problemet här uppstod när vi försökte stötta och hjälpa en person som gör fel när den personen uppenbart inte var mottaglig för att ta till sig det vi andra skriver. Tar en bebis bara flaska och vägrar äta annat så är det ersättning som ska vara i den flaskan, inte välling. Men det är inte förvånande att vissa inom BVC fortfarande ger sådana föråldrade råd, det var nämligen så man sa i slutet av 80-talet och fram till 1993 om jag inte missminner mig, att man gärna kan byta ut allt mot välling, inga problem. Men jo problemen kom! Fallen av celiaki ökade dramatiskt, magproblemen ökade, och konsekvenserna av råden under den här perioden ser vi än idag! Mörkertalet för celiaki är enormt och allt fler vuxna får diagnosen, vuxna som växte upp med den här tidens kostråd.

Klart att det kan gå bra för vissa att äta dessa mängder med spannmål, men det är konstaterat och bevisat ohälsosamt varför dagens råd finns och således har funnits ända sedan 1993, och om BVC idag ger sådana råd eller säger att det är ok så bör man ifrågasätta. Det är trots allt ens egna barns hälsa det handlar om. Men det är ju himla synd att vissa är så sjukt oemottagliga för råd, och ser allt som attacker... när det enda vi har försökt göra här är att hjälpa på ett mjukt och hänsynsfullt sätt. Jag undrar vem som har taggarna utåt egentligen...

• skogsvitter

Förövrigt är det högst relevant för tråden eftersom fler med barn som vägrar mat i perioder av tandsprickning eller annat läser den här tråden för att i sin tur få råd om vad man kan göra. Då är det jättebra att kunna läsa att man kan ge ersättning som är kallare än normalt och testa med det, precis som att det är bra att kunna läsa att man inte ska byta ut alla ev fasta mål till välling eftersom det tyvärr är något man får höra ibland. Om man idag ger sitt barn stora mängder välling och gröt (spannmål) så bör man hitta andra alternativ, förslagsvis är det lättaste då att helt enkelt byta ut mot ersättning några mål per dag om barnet inte äter "vanlig" mat.

Svar på tråden 6 månaders bebis matvägrar, pga tandsprickning?!