• rebeccaj

6 månaders bebis matvägrar, pga tandsprickning?!

Hej! Hoppas att jag kan få lite tips och råd från någon som varit i samma sits.
    Det är så att i samband med att min sons första tand har kommit upp ca 1 vecka tillbaks (man kan se och känna den nu) så har han  varit extremt kinkig med att äta.. Innan har det gått utan problem. Nu slår han bara ifrån sig flaskan så fort han ser den. Det kan gå om man går runt med honom samtidigt som man matar, vilket är väldigt påfrestande för ens hållning och rygg att samtidigt hålla i han med ena armen och mata med andra.

Jag antar att detta har med att göra att tanden kommit, att han har ont eller iaf obehag? Vad kan man göra åt detta? Han sover jättebra på natten och roar sig dagtid så han  verkar inte lida av det då.
    Han är ganska liten, vägde 7150 g på 6 månaders kollen, så man blir ju otroligt orolig att han ska dippa i vikt nu när han äter så lite :( Kan tillägga att vi blandar ersättning/välling på kvällen när han ska lägga sig och den slukar han.

• Svar på tråden 6 månaders bebis matvägrar, pga tandsprickning?!
  • Ellie

Kanske testa att ge Alvedon ett par dagar och se om han äter bättre?

Många bebisar tycker det känns bättre med kall mat än varm när tänderna kommer. Vår dotter åt inget som var mer ljummet än rumstemp. Helst skulle det vara kallare än så.

Om det är tänderna som är bekymret så håller det nog inte i sig så många dagar till.

• skogsvitter

Liten!? Över 7 kg som 6-månaders är inte särskilt litet! Min dotter vägde ca 7,7 som 1-åring.
    Ge alvedon, truga inte och vänta ut. Det är mitt råd. Det är väldigt vanligt att de matvägrar, oavsett vad de äter. Det går över!

• rebeccaj
    Ellie skrev 2013-06-25 09:23:49 följande:
    Kanske testa att ge Alvedon ett par dagar och se om han äter bättre?

Många bebisar tycker det känns bättre med kall mat än varm när tänderna kommer. Vår dotter åt inget som var mer ljummet än rumstemp. Helst skulle det vara kallare än så.

Om det är tänderna som är bekymret så håller det nog inte i sig så många dagar till.
    Tack för tipsen! :)
    Bf 24/12-2012 <3
  • rebeccaj
    skogsvitter skrev 2013-06-25 09:40:58 följande:
    Liten!? Över 7 kg som 6-månaders är inte särskilt litet! Min dotter vägde ca 7,7 som 1-åring.
    Ge alvedon, truga inte och vänta ut. Det är mitt råd. Det är väldigt vanligt att de matvägrar, oavsett vad de äter. Det går över!
    Ja jag tycker han är liten jämfört med alla andras bebisar man läser om i samma ålder.

Tack för tipsen :)
    Bf 24/12-2012 <3
  • Trisse85

Alvedon fungerar perfekt på min son. men huvudsaken är att dem får i sig vätska.
    Min son har inte ätit riktig mat på 6 dagar. han äter (dricker) välling. och han får i sig gröt. så han får gröt varje gång han ska ha "riktig" mat.
    så får han i sig något iallafall. men vatten är jätteviktigt.
    Min son blir 9 månader på torsdag, och första tänderna är på G 

Isak 120927
  • rebeccaj
    Trisse85 skrev 2013-06-25 09:51:17 följande:
    Alvedon fungerar perfekt på min son. men huvudsaken är att dem får i sig vätska.
    Min son har inte ätit riktig mat på 6 dagar. han äter (dricker) välling. och han får i sig gröt. så han får gröt varje gång han ska ha "riktig" mat.
    så får han i sig något iallafall. men vatten är jätteviktigt.
    Min son blir 9 månader på torsdag, och första tänderna är på G 
    Tack för tipsen, då ska jag köra med alvedon!! :)

Min son har har inte börjat med riktig mat än, bara smakportioner. Så han äter ersättning bara och välling/ersättnings-blandning morgon och kväll. Gröt hade han precis börjat äta nästan en hel portion så började han rata den också :P

Det är så synd om dom att de ska få så ont, förstår att de blir svårt att äta för dem, men samtidigt blir man så orolig när de inte äter som de brukar göra.
  • Trisse85

smakportion är väl riktig mat??
    barnmat....?
    mat på burk gjorda för barn?

när jag pratar om "Riktig mat" menar jag allt utom välling, gröt och fruktpuréer.

oavsett om maten är puréat eller i bitar så är det riktig mat... Enligt mig 

Isak 120927
  • rebeccaj
    Trisse85 skrev 2013-06-25 10:25:22 följande:
    smakportion är väl riktig mat??
    barnmat....?
    mat på burk gjorda för barn?

när jag pratar om "Riktig mat" menar jag allt utom välling, gröt och fruktpuréer.

oavsett om maten är puréat eller i bitar så är det riktig mat... Enligt mig 
    Jo men jag menade att han inte börjat äta hela portioner vanlig mat, bara fått smaka. var nog lite otydlig och uttryckte mig fel sorry :)
  • skogsvitter
    Trisse85 skrev 2013-06-25 10:25:22 följande:
    smakportion är väl riktig mat?? barnmat....? mat på burk gjorda för barn? när jag pratar om "Riktig mat" menar jag allt utom välling, gröt och fruktpuréer. oavsett om maten är puréat eller i bitar så är det riktig mat... Enligt mig 
    Isak 120927

Fast "riktig mat" för en liten 6-månaders är ju bröstmjölk eller ersättning, inget annat. Du ger ju istället på tok för mycket spannmål och har överskridit rekommendationerna med råge! Inte alls bra för bebisens hälsa...
  • Trisse85
    skogsvitter skrev 2013-06-25 10:40:25 följande:

Fast "riktig mat" för en liten 6-månaders är ju bröstmjölk eller ersättning, inget annat. Du ger ju istället på tok för mycket spannmål och har överskridit rekommendationerna med råge! Inte alls bra för bebisens hälsa...
    Min son är 9 månader!
    han ska äta riktig mat! 
    Isak 120927
Svar på tråden 6 månaders bebis matvägrar, pga tandsprickning?!