• Sara1985

För oss som kör 5:2 metoden eller varianter av denna

Här samlas vi som äter enligt 5:2 metoden, eller någon annan variant av periodisk fasta!
    Alla är välkomna att dela med sig av tips och råd, med- och motgångar. 

• Svar på tråden För oss som kör 5:2 metoden eller varianter av denna
  • tjej87

Någon som har provat chiapudding? Ska mätta bra och vara nyttigt och vad jag hittar så har de flesta recepten på 130-200 kcal vilket ju gör det bra till kvällsmat/middag t.ex

• kissecat

Jag har fått enormt dålig andedräkt på senaste. Någon mer? Min sambo har påpekat det och vill inte vara i närheten av mig de dagar när jag fastar, haha inte så kul... Finns det något man kan göra förutom att tugga tugummi? Eller försvinner den efter ett tag när kroppen har "vant sig" vid fastan? Känns ju inte så skoj att gå runt och lukta pyton.

• Ripasso
    kissecat skrev 2014-09-01 16:47:30 följande:

Jag har fått enormt dålig andedräkt på senaste. Någon mer? Min sambo har påpekat det och vill inte vara i närheten av mig de dagar när jag fastar, haha inte så kul... Finns det något man kan göra förutom att tugga tugummi? Eller försvinner den efter ett tag när kroppen har "vant sig" vid fastan? Känns ju inte så skoj att gå runt och lukta pyton.

Jag hade det också i början, inte så kul. Men det försvinner. I alla fall för mig. Jag googlade lite på det och hittade det här:

När kroppen har förbrukat sitt glukos- och glykogenförråd börjar den tillverka energi ur fettdepåerna. Det är här vi får en viktminskning! En effekt i fettförbränningen är att det bildas ketonkroppar, som ger en acetonliknande andedräkt som inte är helt angenäm. Oftast brukar det ge med sig när kroppen vant sig vid att använda fettdepåerna som bränsle, men om man besväras kan man ta till vanliga knep som att tugga persilja, citronmeliss, färska små ingefärabitar eller sockerfritt tuggummi. Överdriv dock inte tuggummituggandet eftersom sötningsmedlet och tuggandet kan ge en väldigt bubblig mage som sidoeffekt?
  • Ripasso

Snart -10 kg ner sen jag började, bara 200 g kvar Glad

Och det känns bra, så för mig funkar det!

• Doctor Why
    Ripasso skrev 2014-09-04 10:34:32 följande:
    Snart -10 kg ner sen jag började, bara 200 g kvar Glad

Och det känns bra, så för mig funkar det!

Grattis Solig

Vad duktig du är {#emotions_dlg.flower}

När var det som du började med 5:2 ?
  • Ripasso

Jag började 20 januari, hade uppehåll 12 veckor mellan maj och juli (pga dödsfall och annat tråkigt, då gick jag upp 2,5 kg pga ingen träning och ingen 5:2). Och drog igång igen nu för 1 månad sen.

• Doctor Why
    Ripasso skrev 2014-09-04 12:23:22 följande:
    Jag började 20 januari, hade uppehåll 12 veckor mellan maj och juli (pga dödsfall och annat tråkigt, då gick jag upp 2,5 kg pga ingen träning och ingen 5:2). Och drog igång igen nu för 1 månad sen.
    Oj...ingen dålig viktnedgång på så kort tid Glad
    Väldigt inspirerande att få veta detta.

Hoppas att livet för dig fortsätter på ett bra sätt {#emotions_dlg.flower}

• gitarristen

Hej!

Eftersom denna tråd är väldigt lång orkar jag tyvärr inte läsa igenom hela för att se om någon har svar på min fråga. Hoppas ni har överseende med det!

Jag började i måndags en pulverdiet. Endast pulvershakes under nästan tre veckor är tanken. Till det tillkommer nästan en mils promenad varje dag. Hittills har jag tappat cirka två kilo på tre och en halv dag. Väntar nu bara på att det beryktade ketosstadiet ska infalla så att jag känner mig lite piggare.
    Som alla förmodligen känner till så går man ju upp efter en sådan här diet, i alla fall litegrann - oavsett vad man gör. Det finns väl en massa depåer i kroppen som bland annat ska återfyllas med vatten och annat.

Min fråga är om någon har erfarenhet av att ha först kört några veckors strikt pulverdiet för att sedan gå över till 5:2? Håller man vikten på ett bra sätt då?

Och vilka är era tips på bästa metod för 5:2? Jag tänker att det kanske bästa för mig är att äta frukost på exempelvis måndag morgon, dricka shakes under dagen för att först på tisdag morgon äta frukost igen. Och återupprepa detta på onsdagen.

Jag lever ett liv där jag inte på något sätt tänker hoppas över att festa på lördagen, kanske käka bakispizza på söndagen osv. I övrigt motionerar jag regelbundet och äter hyfsat nyttigt under veckorna.

Tack så länge!

• Ewald01

Det fanns en interessant Diskussion kring övervikt i helgen. Man kan mäta midjemåttet på magen som helst inte ska vara mer än 80 cm hos tjejer och mer än 94 cm hos män. Ett midjemått över 88 cm hos tjejer och 102 cm hos män ökar risken för allvarliga sjukdomar, t.ex. hjärt- och kärlsjukdomar.

Att mäta midjemåttet är en INDIREKT metod för att bestämma andelen farligt fett kring inre organ. Det som är farligt är fett/fetma kring inre organ (inte en "kullmagen" i sig). Det är sen viktigt att veta hur fettet är fördelat i kroppen.

Sen finns det BMI. BMI beräknas med kroppvsikten i kg delad med (kroppslängden i m)². Den ska helst inte vara över 25. Ett BMI mellan 18,5 och 25 kan anses som normalvikt.

Men man kan inte generellt säga att en person som har lite övervikt och en liten kullmage även har en större risk att få t.ex. en hjärtinfarkt jämfört med en person som har normalvikt. Det är en del andra faktorer som spelar en stor roll, t. ex. rökning, motion ..... matvanor ... hmm ...

... men ngn med bra matvanor borde egentligen inte ha övervikt ... men det Finns undantag skulle jag tro .... ganska komplicerat egentligen.

• Ripasso
    Doctor Why skrev 2014-09-04 12:29:33 följande:
    Oj...ingen dålig viktnedgång på så kort tid Glad
    Väldigt inspirerande att få veta detta.

Hoppas att livet för dig fortsätter på ett bra sätt {#emotions_dlg.flower}
    Hur går det för er? :)
  • Mme

Jag har äntligen kommit igång igen, är inne på 3e veckan och har tappat ca 2 kg (jag vet inte så noga, jag har slutat skriva upp). Jag orkar inte räkna kalorier, så jag kör 0 i 24 timmar, från middag till middag. Jag äter som vanligt på kvällen. Detta funkar perfekt i mitt liv just nu och jag tycker det är befriande att inte räkna! Några fler som är igång?

• CamilaCF
    Hej! Jag skriver en artikel för en damtidning om viktminskning och vill gärna ha tag på någon som testat 5:2 och som lyckats med att gå ner i vikt och gärna vill tipsa om sin diet till andra. Det kommer att bli en intervju med bild och faktaruta. Hör gärna av dig till mig om du tror att du skulle passa!
  • kissecat

Jag tänkte ge den här metoden en chans till. Men jag undrar, finns det någon som har gått ner mer än typ fem kilo med 5:2? Hur länge har ni använt er av metoden då? Det känns som att de flesta bara går ner lite grann och sedan går upp dessa kilon igen? Det är ju ganska påfrestande att knappt äta vissa dagar så man vill ju veta att det verkligen funkar.

• Aniiee
    kissecat skrev 2015-05-04 13:04:55 följande:

Jag tänkte ge den här metoden en chans till. Men jag undrar, finns det någon som har gått ner mer än typ fem kilo med 5:2? Hur länge har ni använt er av metoden då? Det känns som att de flesta bara går ner lite grann och sedan går upp dessa kilon igen? Det är ju ganska påfrestande att knappt äta vissa dagar så man vill ju veta att det verkligen funkar.

Min syster har gått ner 17 kilo på 5:2 senaste 7 månaderna. Gången innan (hon tvingades till ett uppehåll på 4 månader) gick hon ner 12 kg på 6 månader, så totalt har hon gått ned 29 kg på 5:2. Hon hade förvisso hög startvikt och är fortfarande inte under 100-strecket.

Många ger upp 5:2 för att "det inte funkar" (av någon anledning) och det tar tid (många ger upp) och man hamnar på platåer som gör att man ger upp, många ser bara till viktnedgången och bryr sig inte om resten av hälsoeffekterna. Så ja, precis som alla andra dieter, så ger många upp, börjar äta som de gjorde innan och går upp igen. Många tycker också att det är krångligt att få ihop de där få kalorierna (många påstår att det är omöjligt att äta frukost lunch och middag på 500-600 kcal, vilket inte är sant, det går utmärkt) och många missar att det inte ÄR 500-600 kcal man ska äta, utan 1/4 av det vanliga kcal-intaget, men MINST 500 kcal. Behöver man mer i vanliga fall så behöver man mer i fastan också.

Ursäkta uppsatsen. Det var inte meningen.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden För oss som kör 5:2 metoden eller varianter av denna