• scaras

    20mån.. förtrots?

    Dottern är nu 20 mån och har humör som en ja, jag vet inte vad.. kastar o gapar, NEJ NEJ NEJ!!! vill o vill inte, vill o vill inte.. verkar inte veta själv vad hon vill alls. Vill inte äta, vill inte göra si och inte göra så... hon är ändå rätt fri här hemma, får tag i vilka leksaker hon vill ha, kan gå in o ut som hon vill men vill inte vara inne och vill inte vara ute. Kolla på film, byta efter 20 sek, blir VANSINNIG om vi inte fatta att det är livsviktigt att byta film och sen byta tillbaks efter 1 min. Bryter ihop totalt... måånga gånger om dagen, ingen ide att räkna längre. Vill då kramas med mamma o sen i famnen kommer hon på att allt är ju mammas fel också kommer ett nytt sammanbrott.

    Tänker ju ofta att man ska vara konsekvent och att nej är nej, men kommer ofta på mig själv med att följa hennes nycker precis. Gillar det inte och tror inte det är utvecklande för henne heller.

    Men jaja, läste iaf snabbt om nått som kallades förtrots, är det vad detta är, stämmer det åldermässigt? Hittade inte så mkt info trots google. Rynkar på näsan
    Hur hanterar man detta på bästa sätt?

    Förstår ju att det iaf till viss del handlar om att hon inte kan göra sig förstådd riktigt än, har precis börjat komma igång med talet.. men har ju bara enstaka ord ännu. Kan man hjälpa henne där på ngt vis?
    Hur länge brukar detta sitta i? Har väl varit riktigt jobbigt sista 2 veckorna nu.

    Men, får inte glömma bort, mellan alla utbrott och sammanbrott så är hon ju väldens goaste o charmigaste troll precis som vanligt.

    Tacksam för lite tips och råd här!! {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden 20mån.. förtrots?
  • Natulcien

    Googla på 'närmandefasen' istället, så kanske du hittar bättre information. Det är en ganska jobbig fas för många barn som din dotter är inne i.

  • pelinkorkmaz

    Sinnen och känslor När barnet är mellan två och tre år prövar det ofta sin egen vilja ännu mer än tidigare. Barnet håller på att utveckla sin egen identitet och lär sig att umgås med andra människor. Uttrycket ?kan själv? är vanligt. Barn i den här åldern vill gärna äta själva, klä på sig själva, öppna och stänga dörrar själva med mera. Under den här perioden utvecklas barnet snabbt och humöret kan växla fort. Ofta prövas både föräldrarnas och barnets gränser. Som förälder behöver man visa förståelse för barnets starka känslor. Barnet måste få pröva sin vilja för att utvecklas och mogna. Det är också bra om man kan ge barnet tid och om möjligt undvika att stressa. Att vara förälder till ett barn i den här åldern är både roligt och krävande. Det är vanligt att man ibland är osäker på hur man ska bemöta barnet eller att man får dåligt samvete för att man blir arg eller är inkonsekvent. Det gör inget om man blir arg på barnet ibland. Barn behöver sådant motstånd för att utvecklas. Ilska är inte farlig så länge den är övergående och kopplat till något som barnet har gjort. Man behöver inte alltid acceptera barnets beteende och handlingar, men det är viktigt att man respekterar barnet. Man får inte skuldbelägga eller kränka barnet, varken i ord eller i handling. Om barnet till exempel kastar ut saker på golvet eller inte vill klä på sig så kan man bli arg på själva handlingen, till exempel säga "jag vill inte att du gör så, det blir så stökigt. Gör så här istället". Man ska undvika anklagelser som ?vad jobbig du är? eller ?du är hopplös?. Det är viktigt att den vuxna tar ansvar för situationen, antingen det handlar om en konflikt eller något annat. Som förälder kan man behöva reflektera över sina egna reaktioner. Kanske förlorar man ibland tålamodet extra snabbt och blir överdrivet arg på något som barnet gör för att man själv är trött, stressad eller pressad av något problem. I sådana situationer är det viktigt att säga förlåt till barnet efteråt och förklara varför man blev arg. Under en konflikt med barnet kan man som vuxen behöva lite andrum utan att för den skull överge barnet. Om det går kan en annan vuxen ta hand om barnet en stund. Då kan man själv gå undan för att få lite distans, tänka efter och lugna ner sig för att lättare kunna hantera barnets ilska och frustration. När konflikten är över kan man prata med barnet om vad som hände och konstatera att man har bråkat men blivit sams igen. Man kan gärna förtydliga att man blev arg på det barnet gjorde, inte på barnet som person. I sina tankar kan man utgå från att barnets handling inte var avsiktlig, utan att den hängde ihop med barnets brist på erfarenhet och förmåga att göra på något annat sätt. Att vara konsekvent är svårt och det kan man inte heller alltid vara. Man kan ändra sig ibland. Det är bra att vara lite flexibel och att välja sina strider. Det kan vara bra att ge sig själv tid att tänka efter och inte alltid snabbt svara ja eller nej när barnet vill något. Man kan tala om för barnet att man behöver fundera lite. Ibland kan man bli stärkt av att utbyta erfarenheter och kanske få råd och stöd. Man kan prata med andra föräldrar, med personal på förskolan eller BVC. Social utveckling I tvåårsåldern minskar barnets beroende något av föräldrarna och andra vuxna som de har en anknytning till. Barnet samspelar samtidigt mer och mer med jämnåriga och med vuxna som de inte känner. Världen växer med barnet. Många barn i den här åldern tar allt oftare själva initiativet till att kommunicera och leka med andra. Det blir lättare och lättare i och med att språket utvecklas. Förståelsen för andra människor ökar succesivt. Barnet har nu lite lättare att vänta på att få sina behov och önskningar tillfredsställda än när det var yngre. Även om barnet tydligt visar sin egen vilja och kan verka självständigt är det samtidigt litet och beroende av närhet, trygghet och bekräftelse. Många barn vill gärna kramas och pussas och vara nära föräldrarna. En del har orolig sömn och kan behöva sova med föräldrarna igen under en period. Samtidigt vill många barn vara ifred ibland och leka för sig själv. Barnet har ofta svårt att koncentrera sig länge på en sak och vill gärna pröva något nytt hela tiden. Det lånar gärna ut leksaker till andra barn, men kan snabbt vilja ha tillbaka dem igen. "Min", "nej" och "jag kan" är ofta favorituttryck. Barnet ägnar en stor del av tiden åt att undersöka omgivningen. Det plockar gärna ut saker ur skåp och bokhyllor, men tycker också om att vara med i hushållsarbetet eller i trädgården. Man kan gärna låta barnet hjälpa till med de vanliga sysslorna hemma, som att duka, torka av bordet eller att sopa golvet. Det ger tid för gemenskap och småprat. Varje barn är unikt och utvecklas individuellt. Men några färdigheter är gemensamma för de flesta barn i en åldersgrupp. Barn mellan två och tre år brukar börja kunna sortera saker efter storlek och färg leka låtsaslekar med dockor, djur och människor lägga pussel med tre-fyra bitar förstå principen med två som är lika och kunna spela enkla memoryspel vänta på sin tur förstå vad som är mitt och ditt tycka om att leka med kompisar uttrycka känslor tydligt förstå och komma ihåg vad som händer om man gör på ett visst sätt (orsak och verkan). Tips Gör en utklädningslåda till barnet. Gamla hattar, västar, kjolar, skor, smycken, väskor med mera ger fina möjligheter till fantasilekar. Använd gärna hand- eller fingerdockor. De är roliga och bra när man leker och kommunicerar med barnet. Låt barnet vara med och baka och göra andra sysslor i hemmet. Låt barnet måla med tuschpennor, kritor eller fingerfärg. Leklera kan också vara roligt. Barn utvecklas olika. Kontakta BVC om du behöver stöd eller har frågor om ditt barns utveckling.

  • scaras

    Fortsätter med lite mer undringar då..

    Sen en vecka tillbaka har dotter också över en natt ändrat sovrutinen. Från att ha vart totaldäckad VARJE kväll vid sju så ska det nu dattas o fnattas o duttas näsor och hoppas i sängen, bläddras i böcker, räknas ögon, dra i gardiner och spexas så till den milda grad.. fram till 21 ofta. Hon är ju trött vid sju men VILL INTE sova och låtsas då vara pigg.
    Inga andra rutiner har ändrats, vaknar, eller jo, kanske lite senare om mornarna (inte så konstigt kanske) men sover middag ungefär lika länge som tidigare.

    Hör detta till fasen också tror ni, eller är det mer ett resultat av sommaren, ljuset och att det kanske är svårare att varva ner på kvällen?

    Tips på vad man "kan göra åt det"? Tungan ute

  • Natulcien
    scaras skrev 2013-07-02 21:24:16 följande:
    Fortsätter med lite mer undringar då..

    Sen en vecka tillbaka har dotter också över en natt ändrat sovrutinen. Från att ha vart totaldäckad VARJE kväll vid sju så ska det nu dattas o fnattas o duttas näsor och hoppas i sängen, bläddras i böcker, räknas ögon, dra i gardiner och spexas så till den milda grad.. fram till 21 ofta. Hon är ju trött vid sju men VILL INTE sova och låtsas då vara pigg.
    Inga andra rutiner har ändrats, vaknar, eller jo, kanske lite senare om mornarna (inte så konstigt kanske) men sover middag ungefär lika länge som tidigare.

    Hör detta till fasen också tror ni, eller är det mer ett resultat av sommaren, ljuset och att det kanske är svårare att varva ner på kvällen?

    Tips på vad man "kan göra åt det"? Tungan ute
    Vi var tvungna att dra ner på dagsömnen underfär runt den åldern. Vid ca 22 månader gick vi från 1,5 timmes sömn till en timme. Sen går det ju lite upp och ner ändå med hur snabbt de somnar. Men drar det ut på det till 1-2 timmar senare så skulle jag definitivt se över dagsömnen.
    Sen skadar det ju inte med ordentlig mörkläggning.
  • Annaïck

    välj dina strider och säg nej när det blir helt galet. Inte kan man väl sitta och byta film varje minut? Bestäm vad du tycker är viktigt att säga nej till och sa haller du dig till det. Var konsekvent. Hon kanske egentligen är uttrakad av att sitta och titta pa TV? Det kanske är bättre att hitta pa nagot annat hon tycker är kul.

  • scaras
    Natulcien skrev 2013-07-02 21:54:18 följande:
    Vi var tvungna att dra ner på dagsömnen underfär runt den åldern. Vid ca 22 månader gick vi från 1,5 timmes sömn till en timme. Sen går det ju lite upp och ner ändå med hur snabbt de somnar. Men drar det ut på det till 1-2 timmar senare så skulle jag definitivt se över dagsömnen.
    Sen skadar det ju inte med ordentlig mörkläggning.
    Okej, jo det låter ju rimligt.. tycker det känns hemskt att behöva väcka henne är ho sover så gott.. men brukar ju göra det iaf när det börjar närma sig två tim. Kanske ska sätta gränsenn vid 1 tim o se vad som händer..
  • Natulcien
    scaras skrev 2013-07-02 22:01:20 följande:
    Okej, jo det låter ju rimligt.. tycker det känns hemskt att behöva väcka henne är ho sover så gott.. men brukar ju göra det iaf när det börjar närma sig två tim. Kanske ska sätta gränsenn vid 1 tim o se vad som händer..
    Ja, prova det! 2 timmar låter mycket, tycker jag. Men alla barn är ju olika, så man vet ju aldrig. Men att prova skadar ju, som sagt, inte. Lycka till!
Svar på tråden 20mån.. förtrots?