• scaras

20mån.. förtrots?

Dottern är nu 20 mån och har humör som en ja, jag vet inte vad.. kastar o gapar, NEJ NEJ NEJ!!! vill o vill inte, vill o vill inte.. verkar inte veta själv vad hon vill alls. Vill inte äta, vill inte göra si och inte göra så... hon är ändå rätt fri här hemma, får tag i vilka leksaker hon vill ha, kan gå in o ut som hon vill men vill inte vara inne och vill inte vara ute. Kolla på film, byta efter 20 sek, blir VANSINNIG om vi inte fatta att det är livsviktigt att byta film och sen byta tillbaks efter 1 min. Bryter ihop totalt... måånga gånger om dagen, ingen ide att räkna längre. Vill då kramas med mamma o sen i famnen kommer hon på att allt är ju mammas fel också kommer ett nytt sammanbrott.

Tänker ju ofta att man ska vara konsekvent och att nej är nej, men kommer ofta på mig själv med att följa hennes nycker precis. Gillar det inte och tror inte det är utvecklande för henne heller.

Men jaja, läste iaf snabbt om nått som kallades förtrots, är det vad detta är, stämmer det åldermässigt? Hittade inte så mkt info trots google. Rynkar på näsan
    Hur hanterar man detta på bästa sätt?

Förstår ju att det iaf till viss del handlar om att hon inte kan göra sig förstådd riktigt än, har precis börjat komma igång med talet.. men har ju bara enstaka ord ännu. Kan man hjälpa henne där på ngt vis?
    Hur länge brukar detta sitta i? Har väl varit riktigt jobbigt sista 2 veckorna nu.

Men, får inte glömma bort, mellan alla utbrott och sammanbrott så är hon ju väldens goaste o charmigaste troll precis som vanligt.

Tacksam för lite tips och råd här!! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden 20mån.. förtrots?
  • scaras

Fortsätter med lite mer undringar då..

Sen en vecka tillbaka har dotter också över en natt ändrat sovrutinen. Från att ha vart totaldäckad VARJE kväll vid sju så ska det nu dattas o fnattas o duttas näsor och hoppas i sängen, bläddras i böcker, räknas ögon, dra i gardiner och spexas så till den milda grad.. fram till 21 ofta. Hon är ju trött vid sju men VILL INTE sova och låtsas då vara pigg.
    Inga andra rutiner har ändrats, vaknar, eller jo, kanske lite senare om mornarna (inte så konstigt kanske) men sover middag ungefär lika länge som tidigare.

Hör detta till fasen också tror ni, eller är det mer ett resultat av sommaren, ljuset och att det kanske är svårare att varva ner på kvällen?

Tips på vad man "kan göra åt det"? Tungan ute

• scaras
    Natulcien skrev 2013-07-02 21:54:18 följande:
    Vi var tvungna att dra ner på dagsömnen underfär runt den åldern. Vid ca 22 månader gick vi från 1,5 timmes sömn till en timme. Sen går det ju lite upp och ner ändå med hur snabbt de somnar. Men drar det ut på det till 1-2 timmar senare så skulle jag definitivt se över dagsömnen.
    Sen skadar det ju inte med ordentlig mörkläggning.
    Okej, jo det låter ju rimligt.. tycker det känns hemskt att behöva väcka henne är ho sover så gott.. men brukar ju göra det iaf när det börjar närma sig två tim. Kanske ska sätta gränsenn vid 1 tim o se vad som händer..
Svar på tråden 20mån.. förtrots?