glassen skrev 2013-06-25 20:54:44 följande:
Ja det låter som min dotter och jag misstänker ingen diagnos. Alla barn har sina egenheter och visar sin självständighet på olika sätt. Ibland undrar jag vart utvecklingen är på väg egentligen när viljestarka barn som vill bestämma själva (vilket är helt normalt) plötsligt måste diagnostiseras för att de är så besvärliga. Kanske är jag gammaldags, men ibland tänker jag att det ändå var bättre förr när barn tilläts vara som de var och sågs utifrån den individ de är och inte som en diagnos på ett papper.
Förr ansågs barn med speciella behov som dumma i huvudet, korkade, det var fult att vara annorlunda. T ex dom som idag skulle få diagnosen ADHD ansågs vara lågintelligenta, korkade i roten.
Jag är glad att dagens människor förstår att en del har lite svårare med vissa saker, men att man är lika mycket värd för det.
Sedan tycker jag det är bra att föräldrar faktiskt är öppna för att barnet kan ha en diagnos istället för att sticka huvudet i sanden och bara undra varför barnet är så ouppfostrat när syskonen minsann sköter sig och liknande.
Att fler barn får diagnoser idag innebär inte att man kastar diagnoser hit och dit, utan att folk faktiskt är mer medvetna, jag menar folk i allmänhet vet mer om psykologi idag än på 50-talet och så.
Sen måste väl inte barn diagnosticeras? Har man inte diagnosen så får man ju helt enkelt gå hem utan den, det är ju inte värre än så. Det krävs rätt mycket för att få en diagnos, men visst, det finns säkert några som får det i onödan för att det blir fel, t ex att barnet bara mognade sent, men då kan man ju bara göra en ny utredning och så tas den gamla diagnosen bort.
Själv har jag egenanmält mig och ska få en add/adhd-utredning. När jag var liten tyckte alla vuxna att jag var så duktig, för jag var såååå lugn och snäll och försiktig, blyg och tyst. Inte ett dugg jobbig. Nej men inombords var det kaos! Inte ens lärarna i skolan anade något (dom borde ju läst lite psykologi tycker man) och mina föräldrar var överlyckliga över ett lugn barn. Lugn på utsidan, storm på insidan. Om någon misstänkt något då, och tagit mig till bup, hade jag förmodligen kommit lnägre mdm itt liv än jag gjort idag pga jag är så dysfunktionell. Det är därför jag sökte hjälp, jag började ana själv att något inte stod riktigt rätt till. =)
Som du säger, alla barn är olika, alla mognar olika fort och alla har sina egna grejer för sig. Alla har inte diagnoser för det. Men jag tycker det är fint att Ts frågar på forum, för att kunna hjälpa och stötta sitt barn i största möjliga mån, det är inget fel i att vara lite orolig ibland =) Dom flesta barn har ju inga diagnoser. =)