• Anonym (S)

KCAL!?

Idag har jag ätit: 
    10.00: En lite portion havregrynsgröt med en matsked lingonsylt 
    13.30: En knäckebrödsskiva utan smör
    16.00: Omelett 3 ägg på en knäckebrödsskiva
    20.00: En liten portion av hemmagjord pyttipanna

Träning:
    Jag gick 1.3 mil  

Hur många kcal har jag hävt i mig idag?  

• Svar på tråden KCAL!?
  • Anonym (S)

Snälla hjälp, det är jätteviktigt att veta och jag har ingen aning om hur man räknar ut kcal. 
    Måste veta om jag är på + eller - sidan.  

• Anonym (S)

Är den gratis? behövs internet?

• Pandamamma79

Fatsecret.se
    Där står det hur många kalorier det finns i olika livsmedel. Finns fler sidor man kan kolla det.
    Dock tycket jag att du nog fått för lite kalorier i dig idag. Du har ju gått så långt!

• Anonym (S)
    Pandamamma79 skrev 2013-06-26 00:03:35 följande:
    Fatsecret.se
    Där står det hur många kalorier det finns i olika livsmedel. Finns fler sidor man kan kolla det.
    Dock tycket jag att du nog fått för lite kalorier i dig idag. Du har ju gått så långt!
    Tack!
    Ja, ska man gå ner i vikt så ska man  
  • Anonym (Svårt att säga)
    En lite portion havregrynsgröt med en matsked lingonsylt  -  "Liten portion" är tyvärr inte ett tillräckligt mått för att kunna avgöra kaloriinnehållet.
    En knäckebrödsskiva utan smör  -  Vad för bröd? Vanligt husman ligger på runt 45 kcal. 
    Omelett 3 ägg på en knäckebrödsskiva  -  Beroende på äggens storlek ca. 270 kcal, om du inte hade någon fyllning i omeletten. 
    En liten portion av hemmagjord pyttipanna  -  Återigen tyvärr ett otillräckligt mått. 

Träning: 
    Jag gick 1.3 mil  -  Vilken takt? Här spelar det också roll hur mycket du själv väger. 

Hur många kcal har jag hävt i mig idag?   
  • Anonym (Svårt att säga)

Däremot så kan jag nog säkert säga att du ligger på ett underskott, vilket innebär att man går ner i vikt. 

Var noggrann med att se till att du får i dig nog med näring och dessutom nog stora mängder så att du inte känner dig hungrig hela tiden, annars blir det väldigt jobbigt för kroppen och stor risk att man överäter tillslut när man blir less på hungern och tröttheten och istället går upp. 

Ta väl hand om din kropp! :) 

• Pandamamma79

Ja, du gör som du vill! Du kanske vill gå ner i vikt till något speciellt tillfälle och hårdbantar nu...
    Ska man gå ner och behålla vikten så måste man inte bara hitta en bra diet utan hitta en ny livsstil. En livsstil man vill behålla.

• Lite tips

Regga dig på www.matdagboken.se

Sedan skaffar du en liten våg och väger normala portioner av det du äter. Man behöver inte hålla på varenda dag utan gör det tills du har lärt dig vad en portion gröt väger tex. I matdagboken får du sedan svart på vitt exakt vad du ätit + att du också får en uppskattning av hur mycket motionen förbränner.

Lycka till! 

• Lite tips

Sen verkar du ju inte äta särskilt mycket grönsaker. Får jag komma med ett förslag på en bättre dagsmeny?

1. Frukost blåbär och hallon med naturell yoghurt och lite kokos/mandelflarn på och ett kokt ägg.

2. En bit rökt lax och en stor sallad med olika grönsaker samt lite olivolja på.

3. En bit rostbiff med sallad till.

Om du behöver mellan mål så ät ett ägg eller en avocado. Inte knäckebröd. 

Svar på tråden KCAL!?