• vampyria2

Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?

Ja det hör till och jag måste erkänna att jag tycker att det är super gulligt när man hör småbarns föräldrar skryta om hur otroligt söta just deras små knytten är och att det tycker alla för de får höra det över allt
    Det är bra för det gör att man som förälder blir stolta och knyter an mer till sin lilla, finns flera studier om det här och det hör till vår männskliga natur att berömma små bebisar och det som sagt hjälper föräldrarna att ta hand om de små lite bättre ändå

Jag har fyra barn och alla är söta som socker men ena var inte så jätte söt som liten men nog tusan fick jag ändå höra det över allt, hon hade så fina ögon och gulliga kinder, hon var nog den sötaste lilla bebis de någonsin hade sett m.m...då tyckte jag att hon verkligen var sötast i hela världen, nu när jag tittar på bilder och filmer i från det att hon var liten så ser jag ju att hon var tusan inte söt på den tiden så de måste ha sagt det för att vara snälla haha.

• vampyria2
    FuckGoggleAskMe skrev 2013-06-28 00:39:29 följande:
    TS: oroa dig inte, det gar over om ett par manader.
    Du kommer inte att fa nagra komplimanger om ett tag, det ar bara sa att en del blir helt lyriska nar de ser en bebis (och minns sin egen) men dom lugnar ner sig nar bebisen blir storre.
    Efter nagra manader kandes det nastan konstigt for mig, ingen framling undrade langre hur gammalt mitt barn var, eller berattade hur sot han var.
    Njut medan det varar!
    Nu ar min son sa stor, att ocksa jag blir alldeles till mig over sma bebisar (om inte min son ar i narheten, for da blir han svartsjuk). Men det ar forst nu som jag forstar dessa hispiga manniskor som tycker alla bebisar ar sa sota (for nu har jag ocksa blivit hispig).
    Jag blev ocksa less pa alla som skulle prata om min bebis,men sedan tyckte jag nastan att folk var konstiga, plotsligt var ingen intresserad av hur gammal han var eller ville tala om hur sot han var!
    Hm är det så? Då har jag verkligen ovanligt vackra barn då för jag får fortfarande höra att mina är otroligt vackra och då är äldsta ändå 21 år haha

Jag tror mer på att folk vill vara snälla och de vet att det snällaste de kan göra för en mamma är att berätta hur vackra barn hon har, då smälter hon totalt och blir super stolt...eller så har jag väl som sagt ovanligt vackra barn, hm ska nog köra på den linjen tror jag muhaha 
  • vampyria2
    Anonym (Sissi) skrev 2013-06-28 08:21:24 följande:
    Jag var på bröllop för 4 veckor sen. Jag har en bebis på 4 månader. Hon ÄR extremt söt. Stora blå ögon och massa  hår på huvudet samt en pussmun och en liten fin näsa. Får ofta höra hur söt hon är. Hon är sjukt lik mig som barn och jag var ett väldigt vackert barn. 

Med på festen var även två andra bebisar i samma ålder(3 resp 4mån) Det ena var VERKLIGEN INTE söt. Han hade små tättsittande ögon. Stor höknäsa utstående öron. Såklart hans föräldrar tyckte han var underbar men ett sött barn var det inte. 

Dock märkte man tydligt att min dotter fick mer uppmärksamhet av andra på festen än denna lilla pojke(hemskt jag vet). Jag och hans mamma umgicks hela bröllopet då vi som sagt hade barn i samma ålder och inte drack alkohol..

Och i stort sett ALLA som kom fram till oss gullade med mitt barn och påpekade hur söt hon var och ville hålla och leka med henne. She i soo cute sa min kompis man samt brudens syster som bar runt på min dotter hela tiden. Hon var alltid så glad och log mot alla och dom svarade med aaaaawww vad sööööt hon är. 

Hennes barn fick inte samma behandling. Dom kunde titta ner i vagnen och le lite eller peta lite på hans hand men det var INGEN som sa att han var söt. Snarare saker som "hej kompis" och "vad stor han är" det var så tydligt hur ytliga folk är och hur mycket människor går efter utseende.

Söta barn FÅR mer uppskattning av omgivningen. Det var nästan pinsamt tydligt. Och jag märkte att hans mamma noterade detta också. Hon sa till mig att din dotter är verkligen väldigt söt. Men jag tror hon kände sig lite ledsen över den tydliga favoriseringen bara pga utseende. 
    Jag och en kompis fick barn samtidigt, jag en flicka och hon en pojke och det var lika dant, vart vi än gick så kom  det fram folk och sa att min tös var såå vacker, söt och gulligast i hela världen, hennes bebis tittade de på och sa ungefär "hej kompis".

Tillslut blev min kompis så arg att hon faktiskt sa till mig att det var bara för att jag hade en flicka och hon en pojke, folk skiljer så tydligt på barn ifrån rdan den här ålder, det är läskigt och osmakligt!  

Jag hade en liten enklare förklaring, min bebbe var super liten, vägde bara 2.200 kg och var 45 cm när hon föddes, han som kom en vecka efter henne vägde 5.400 gr och var 55 cm....min bebis var helt enkelt liten och pluttig, det reagerar folk på, hennes barn var modellen större, när de var 1 år så var de lika stora nästan och han är och har alltid varit en super söt unge, så jag är helt säker på att det handlade om storleken på bebbarna i vårt fall men det var jobbigt för henne, tyvärr Drömmer
  • vampyria2
    Anonym (Sissi) skrev 2013-06-28 08:58:45 följande:
    Tja här handlade det inte om det då min dotter var något större. Dom var nästan lika gamla men hon vägde ca ett havlkilo mer.
    Oj det var inte så jag menade faktiskt, utan när jag läste ditt inlägg kom jag på hur arg min vän hade blivit och att jag tyckte att det var jobbigt för jag kunde ju inte göra något åt saken, dessutom så tror jag att i vårat fall handlade det om storleken, små bebisar kan se lite gulligare ut och hennes pojke var enormt stor...så min förklaring handlade inte om din bebis alls, sorry om jag var otydlig där
  • vampyria2
    Örontrumpet skrev 2013-06-28 09:01:49 följande:
    Skaffa några ungar till så kommer ingen att se dig öht...

En bäbis är jättegullig, ett småbarn är halvgullig så länge som den sitter i vagn sen blir den besvärlig.
    En bäbis och ett storasyskon är lite halvsynliga. En bäbis och två storasyskon är totalt osynliga...
    Äh strunt prat, jag har fyra barn och minstingen var lika uppmärksammad som resten av ungarna helt klart Drömmer
  • vampyria2
    EllisBell skrev 2013-06-28 09:10:52 följande:
    Med tanke på hur många barn med menlöst/ intetsägande utseende det finns skulle jag gissa att det förekommer stora mått självbedrägeri i den här tråden...
    Eller så är det så att människan är gjord för att tycka att små bebisar är söta och gulliga även om de är lite halv fula, jag tror att det handlar om instinkter, vi ska skydda de som är mindre och därför kickas något i gång i oss när vi ser en liten bebis och tycker att den är sååå söt

Sen är det bra att man som förälder tycker att just sina barn är ovanligt söta, är lite kul att läsa i tråden för det känns som att det är väldigt många som inte riktigt förstår att det kanske inte riktigt är sant bara för att de tycker att deras bebbe är sötast i världen, det hör lixom till att de "ska" tycke det .-)
  • vampyria2
    EllisBell skrev 2013-06-28 09:15:50 följande:
    Vampyria: Det där är väl en smaksak? Många tycker tvärtom att lite tjockare rosiga bebisar med härliga veck på låren är gulligare än små spetor med spindelhänder och insjunkna kinder. Sen säger alla att nyfödda är fina trots att det är ljug 99 gånger av 100.
    Ja då var alltså min dotter ovanligt söt då efter som vart vi än gick så var det henne de kom fram till och sa att hon var så vacker och söt och hennes stora barn var ful då efter som nästan ingen påpekade att han var söt m.m?

Hm klart jag vet att folk tycker olika, nu var inte min bebis nån med insjukna kinder m.m utan var proportionerlig men liten så det var min förklaring att folk reagerade och sa att hon var fin m.m och inte till honom...men jag kan leva med din förklaring också, min tös är verkligen ovanligt vacker alltså  
  • vampyria2
    Örontrumpet skrev 2013-06-28 09:16:55 följande:
    Du snackar givetvis bara goja... Kyss
    asch som vanligt då, hm jag är en jobbig en

fast jag har i och för sig väldigt stor ålders skillnad på mina barn och var ofta i väg ensam med minstingen så det kan ju ha med det att göra, hade jag kommit med hela högen samtidigt hade de nog tyckt att jag bara var en bebis maskin och inget de skulle uppmuntra genom att ge komplimanger till minstingen hehe 
  • vampyria2
    Eerie skrev 2013-06-28 10:23:39 följande:
    så äckligt hur folk börjar bedöma ens utseende direkt från det att man föds, säger en del om världen vi lever i...
    Varför tycker du det? Ser du ner på fula människor eller?  Jag tycker inte att det är något konstigt med att vi alla är olika snygga och att olika personer tycker att olika saker ser bra ut.
    Klart att det finns folk som ser bättre ut än normen och varför skulle det vara fel att påpeka det? Det betyder inte att de är mer värda än nån annan och inte heller att nån annan inte kan ha saker som de är mer framåt på, när man lägger vikt på att utseendet är något som man måste hålla undan och aldrig kommentera det tycker jag är att göra för stor sak av utseendet.
  • vampyria2
    Eerie skrev 2013-06-28 11:07:43 följande:
    nej jag ser inte ner på "fula" människor, förklara grna hur du kom fram till att jag skulle göra det.
    Efter som du tycker att det är så hemskt att man erkänner att det finns folk som ser bra ut så måste allternativet vara att människor som inte är lika söta som normen är mindre värda, varför skulle det annars spela någon roll om de inte är söta?
Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?