• Anonym (påhoppad)

Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?

Har inga barn sen förut så har inget att jämföra med.
    Men ända sen min son föddes så har vi ständigt blivit påhoppade av främmande människor - gamla, unga, män och kvinnor som påpekar hur söt min son är. De kommer fram på Ica, vid bussen, på gatan ja... Överallt, varje dag!
    Jag överdriver inte om vi aldrig lämnat hemmet utan att det skett och han är nu 5 månader.

Först reflekterade jag inte för jag var ju själv så förtrollad över hur fin han var med mina helt partiska ögon. Men nu blir det lite jobbigt att behöva vara artig och småprata med främlingar jämt.
    Ja jo, han e si å så gammal...
    Jo ögonfransarna är ju väldigt långa...

Har alla det såhär eller är min son lite ovanligt söt?!

Är absolut inte ute efter att fiska komplimanger utan vill helt enkelt veta om detta är något som alla är med om och något man borde räknat med.

• Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?
  • NadiaMi

Börja svara med fraser som "Ja, och han är bra på X också fast det inte syns på honom." eller "Tack, men det är tur att han inte själv har förstått det. Jag vill ju inte att han ska få hybris redan innan ettårsdagen."
    Eller säg bara "Tack, men vi vill ha lite familjetid nu så jag har inte tid eller lust att småprata."

Det händer nog inte alla, även om de flesta får sådana kommentarer då och då.

• Anonym (Lägg av)
    Anonym (påhoppad) skrev 2013-06-27 22:04:22 följande:
    Har inga barn sen förut så har inget att jämföra med. Men ända sen min son föddes så har vi ständigt blivit påhoppade av främmande människor - gamla, unga, män och kvinnor som påpekar hur söt min son är. De kommer fram på Ica, vid bussen, på gatan ja... Överallt, varje dag! Jag överdriver inte om vi aldrig lämnat hemmet utan att det skett och han är nu 5 månader. Först reflekterade jag inte för jag var ju själv så förtrollad över hur fin han var med mina helt partiska ögon. Men nu blir det lite jobbigt att behöva vara artig och småprata med främlingar jämt. Ja jo, han e si å så gammal... Jo ögonfransarna är ju väldigt långa... Har alla det såhär eller är min son lite ovanligt söt?! Är absolut inte ute efter att fiska komplimanger utan vill helt enkeltveta om detta är något som alla är med om och något man borde räknat med.
    Klart du fiskar efter komplimanger. Tror du på allvar att det skulle hända alla, då är du väldigt naiv. Sedan är jag övertygad om att du överdriver.
  • viseversa

Tror dom festa får den uppmärksamheten. Jag kan inte sitta med dottern på cafe eller stå i kön på Ica utan att någon ska börja gulla. Folk gillar bebisar och småbarn helt enkelt.

• MrsC74

Ja. Alltid. Ofta säger de att det är den sötaste flickan de någonsin sett. Jag håller med såklart men tror folk säger sånt. Många barn är ju väldigt söta.

• Anonym (påhoppad)
    Anonym (Lägg av) skrev 2013-06-27 22:13:05 följande:
    Klart du fiskar efter komplimanger. Tror du på allvar att det skulle hända alla, då är du väldigt naiv. Sedan är jag övertygad om att du överdriver.

Svar nej!

Jag vet faktiskt inte hur vanligt det är att folk kommer fram till småbarnsföräldrar och pratar om deras barn. Hade ingen aning om att det ens hände alls innan jag fick ett själv.

Och till ditt uppenbara förtret så överdriver jag faktiskt inte.

Idag kom en dam fram på bussen, en kvinna när jag ammade och en tredje när vi va på konsum.

Och det är folk i min närhet som gjort mig uppmärksam på det. Det är de som säger att "Herregud man kan inte gå någonstans med X utan att någon kommer fram"!
  • Anonym (påhoppad)
    viseversa skrev 2013-06-27 22:15:42 följande:
    Tror dom festa får den uppmärksamheten. Jag kan inte sitta med dottern på cafe eller stå i kön på Ica utan att någon ska börja gulla. Folk gillar bebisar och småbarn helt enkelt.

MrsC74 skrev 2013-06-27 22:19:28 följande:
    Ja. Alltid. Ofta säger de att det är den sötaste flickan de någonsin sett. Jag håller med såklart men tror folk säger sånt. Många barn är ju väldigt söta.

Tack för att ni bekräftar att jag inte alls är galen och överdriver
  • Anonym (hehe)

Så när du är ute med ditt barn så blir det mer eller mindre folkstockning då förstår jag? Folk visar väl alltid intresse och kommenterar hur söta de små är. Det har väl alla föräldrar erfarenhet av? Kanske inte så som du som har ett sånt extremt vackert barn att promenaderna börjar bli jobbiga eftersom barnet väcker sån uppmärksamhet var ni än går...hehe... ja herregud!!!

• Anonym (.)

Samma sak här Glad. Min dotter har alltid sett ganska liten ut, och inte haft så mycket bebishull. Detta fick folk att de första månaderna kommentera henne massor och säga "oj, vilken liten bebis", "så näpen" mm. Däremot sade de flesta "vilken söt liten POJKE"! Skrattande
    Sedan gillar hon uppmärksamhet och brukar ofta försöka få ögonkontakt med folk och slänger iväg stora leenden, vilket får alla att börja prata med henne. Överallt.

• Anonym (.)
    Anonym (hehe) skrev 2013-06-27 22:45:31 följande:
    Så när du är ute med ditt barn så blir det mer eller mindre folkstockning då förstår jag? Folk visar väl alltid intresse och kommenterar hur söta de små är. Det har väl alla föräldrar erfarenhet av? Kanske inte så som du som har ett sånt extremt vackert barn att promenaderna börjar bli jobbiga eftersom barnet väcker sån uppmärksamhet var ni än går...hehe... ja herregud!!!
    Och vad vill du egentligen med ditt inlägg?
  • Anonym (Bläh)
    Anonym (hehe) skrev 2013-06-27 22:45:31 följande:
    Men jösses vad DU var rolig då? 

Vissa barn är faktiskt så söta att det blir folkstockning, min dotter drar till sig folk vart hon är, hon är jättesöt och charmig, VART vi än går kommer folk fram och kommenterar hennes utseende och eller hennes härliga busiga sätt. När vi går på stan är det fler som hälsar på henne än mig, och såhär har det alltid varit. När hon var fem månader var hon glad och hon log glatt åt främlingar, detta skapar självklart en viss dragning och nu när hon är två går hon fram och charmar folk precis överallt. 

Är det jobbigt för dig att vissa barn är supersöta och trevliga?  
Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?