• h8him

Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?

Anonym (nejdu) skrev 2013-06-28 00:03:32 följande:
    Jag upplever motsatsen. Jag gillar inte alls barn. Jag tycker att dom är snoriga och högljuda. När jag sitter på bussen/cafe/osv så är det alltid nån med sin bäbis där.. När bäbisen skriker eller kanske sträcker sig efter mitt kaffe/jacka/hår så bara ler mammorna mot mig. Jag vill INTE ha skrikande bäbisar tätt inpå mig. När era bäbisar sliter tag i mitt hår så ska ni INTE titta på mig och ler och låta ungen fortsätta. Jag tycker INTE att bäbisar är söta, jag vill INTE ha bäbis-saliv i håret. Samma när krypande ungar kryper fram till min hund och drar och slår.. då bara ler ni ?!?! Sen kläcker ni ur er "hon gillar hundar" eller "hon är så social och kontaktsökande"

Hela tiden så förväntar sig mammor att jag ska titta på deras bäbisar och tindra med ögonen.

Kanske är det ni mammor som tror/fått för er att alla gillar ert barn? När omgivningen i många fal bara är artiga och inte vill säga ifrån   
    Fast jag ler åt bebisar, men inte bebisar av den sorten som du beskriver... Det finns fina bebisar, rena, söta, glada, älskvärda bebisar helt enkelt! Och vissa kan jag inte motstå när de möter min blick och håller kvar den, utan jag måste bara tala om för föräldern att barnet är helt fantastiskt på något sätt. Trodde det hörde till allmänt folkvett att inte hata bebisar bara för att de är bebisar.
  • h8him
    Anonym (nejdu) skrev 2013-06-28 00:18:43 följande:
    Mammorna ska ju självklart gå omkring med sina bäbisar i ansiktshöjd.. typ över axeln och i bärsele. Jag har väldigt, väldigt långt, lockigt och blont hår där bäbisfingrar fastnar och bäbiskladd syns. Och ja, jag försöker sätta mig långt från bäbisar men dom dyker alltid upp.
    Jag har inget emot att folk går utanför huset med sina barn. Det som är jobbigt är ju att ingen tar bort sitt barn! Dom bara ler och kommenterar nåt i stil med hur gullig unge dom har *suck*. En mamma satte sin 2 åring i mitt knä på bussen (!!) med kommentaren "Det gör väl inget.. vi åker inte så långt" 

Min hund får inte kladda saliv på andra och om min hund börjar klättra runt på och slå på barn så är det nog ingen som ler och tycker det är sött. 
    Är man inte mer rädd om sitt barn än så borde man nog söka hjälp....
  • h8him
    Anonym (.) skrev 2013-06-28 09:27:51 följande:
    Ja, men det är ju en sak att "tvingas" säga att de är fina, och en annan sak när främlingar självmant "kastar sig över bebisen" utan att man bett om det. När de i kassakön, på bussen mm själva söker kontakt så kan man ju inte utgå från att de ljuger. De hade ju kunnat ignorera totalt.
    Fast ofta är det barnen som "tar kontakt" enligt min erfarenhet. Föräldrarna märker det inte alltid. Självklart säger man då något till föräldrarna när de upptäcker att man står och kollar på deras barn.
  • h8him
    Kissekatt skrev 2013-06-28 10:10:26 följande:
    Jag AVSKYR verkligen när människor påpekar barns utseende. Barn ska aldrig någonsin behöva bry sig på sådant. Dessutom har jag gång på gång fått uppleva hur min yngsta son alltid drar till sig uppmärksamheten överallt. Alltid blir beundrad, alltid får allt fokus. Bredvid står storasyster, världens finaste människa och är osynlig för världen. Hur tror ni det känns? Resultatet blir en liten odräglig skitunge som tror att han kan charma sig till allt här i världen och att själva universum rör sig runt honom och de flesta missar det djup och den fantastiska personligheten hos den som står bredvid. Så fy fan för alla som gullar ett utseende!!
    Jag tror mer att de flesta blir såna för att det är en bebis, inte för att bebisen är onormalt vacker. Världen är tuff och nog kan det säkert vara jobbigt för ett storasyskon att få uppleva att lillebror får mer uppmärksamhet än henne. Men det går över. Det är knappast så att den bebisen kommer ihåg hur folk gullade med honom, när han blir äldre, så blir han odräglig så beror det snarare på föräldrarna än omgivningens gullande.
  • h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 10:23:39 följande:
    så äckligt hur folk börjar bedöma ens utseende direkt från det att man föds, säger en del om världen vi lever i...
    Fast det är ungefär som att prata om vädret. Lägg inte för mycket värderingar i att någon säger något positivt om bebisens utseende. Jag tror att det är många känslor som väcks till liv, hos många, när man ser en liten, helt oförstörd bebis. Det är lite magiskt med spädbarn tycker jag.
  • h8him
    Kissekatt skrev 2013-06-28 11:07:36 följande:
    nu är han ju fem.....och syrran är åtta...... Och tro mig. Det beror INTE på föräldrarna alltid, utan på allt fokus som läggs på hur någon ser ut, snarare än på hur någon är. Det är bara korkat att tro att folks kommentarer om ett utseende inte mycket tidigt lär barn att det är hur man ser ut som är viktigt, inte hur man är. 
    Men hur ska folk veta hur din dotter är som person? Det är ju inte så att man umgås i kön på ICA... Att kommentera utseende är enkelt. Sen, barn i lågstadieåldern har inte sin snyggaste ålder enligt mig. (Om du förstår vad jag menar.) Men det brukar bli bättre igen när de blir äldre.

Självklart är det viktigt att vara en bra människa, men hur tänker du att jag ska veta hur dina barn egentligen är som personer och kunna berömma din dotter för att hon har så fin personlighet?
  • h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 12:11:17 följande:
    att kommentera hur sött ett barn är är att signalera till barnet att:

1: utseende är viktigt
    2: att vara fin är bra, och därmed:
    3: att inte vara söt är dåligt.
    Va? Och vem är inte söt då?
  • h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 12:18:16 följande:
    hur menar du nu?

Du påstår ju att barnen lär sig att det är dåligt att inte vara söt. Men vilka är inte söta då? Går barn omkring och känner sig fula?
  • h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 12:51:47 följande:
    självklart finns det barn som går runt och känner sig fula, det finns tydliga normer i samhället för vad som anses "fint", "fult" "normalt" osvosv.
    Barn är inte dumma, självklart förstår de, självklart påverkas de, ju tidigare de utsätts desto tidigare börjar det.

Gör det? Nu pratar vi ju om småbarn i tråden. Jag har väldigt svårt att tro att det finns småbarn som känner sig fula.

Barn är inte dumma för det. Men bara för att man får höra att man är söt så brukar de flesta inte gå omkring och tro att de är Gud. Söt är en egenskap, och det finns hur många andra bra egenskaper som helst som de förmodligen får höra desto oftare, speciellt av sina nära och kära.
  • h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 13:14:28 följande:
    det här är ju ingenting som bara förekommer gällande barn så små att de inte förstår vad folk säger.
    och att vara söt är ju inte direkt en prestation, för mig är det en väldigt underlig sak att ge komplimanger för.
    Fast tråden handlar om små barn som jag förstår det. Men utseende är viktigt för många. Det kan du väl inte förneka? Det är inte mer underligt att ge en komplimang för ett barns långa ögonfransar än vad det är att ge en komplimang över en leksak eller ett klädesplagg. Människor blir ofta glada av andras uppskattning. Bara för att man inte ständigt får höra att man är sötast i stan så betyder det inte att man är ful. Allt är inte svart eller vitt.

• h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 13:34:27 följande:
    "Men utseende är viktigt för många. Det kan du väl inte förneka? "

ja utseende är viktigt för många, det har jag inte sagt emot, det jag sa var att jag tycker det är ett problem.

"Det är inte mer underligt att ge en komplimang för ett barns långa ögonfransar än vad det är att ge en komplimang över en leksak eller ett klädesplagg"

bra jämförelse där, det sätter litegranna fingret på ett av problemen, man gör den man ger en komplimang till ett objekt, en sak att titta på och beundra.

"Bara för att man inte ständigt får höra att man är sötast i stan så betyder det inte att man är ful. "

och det har jag heller inte påstått.
    Varför är det ett problem för dig?

Ja? Blommor är också vackra, spindelnät som glittrar i solen efter regn är fantastiskt fina. Tavlor och gardiner är snygga. Ja, bi bryr oss om objekt. Är det ett problem? Det är ju inte det enda man bryr sig om.

Det påstod du väl i denna kommentar:
    att kommentera hur sött ett barn är är att signalera till barnet att:

1: utseende är viktigt
    2: att vara fin är bra, och därmed:
    3: att inte vara söt är dåligt.
  • h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 13:42:35 följande:
    du behöver absolut inte hålla med mig men det blir lite poänglöst att fortsätta detta när du inte alls verkar förstå hur jag menar.
    Jag förstår absolut vad du skriver. Men menar du inte det du skriver så blir det naturligtvis meningslöst att fortsätta diskussionen.
  • h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 13:50:25 följande:
    nu förstår jag inte, varför skulle jag inte mena vad jag skriver?
    Du skrev att man lär barnen att utseende är viktigt. Och att det därför är viktigt att vara fin. Och därmed lär man visst, enligt dig, att det är dåligt att inte vara söt.

Jag skrev: "Bara för att man inte ständigt får höra att man är sötast i stan så betyder det inte att man är ful. "

Du skrev: "och det har jag heller inte påstått."

Vad är det du påstår då? Om man inte är söt så är man alltså dålig? Varför kopplar du ihop utseende med hur man är som person? För så tolkar jag det när du påstår att det skulle vara något dåligt att inte vara söt.

Alla kan inte vara söta för alla. Men alla är söta för någon! Jag ser inget problem i att barn får höra att de är söta.
  • h8him
    Eerie skrev 2013-06-28 14:04:41 följande:
    jag påstår inte att man är ful för att man inte "ständigt får höra att man är sötast i stan"
    jag säger att man genom att tidigt börja lägga fokus på barns utseende och eventuella söthet präntar in i dem att söthet är något viktigt, något att sträva efter, och det är ju att indirekt säga att motsatsen är något dåligt man vill undvika.
    det är inte samma sak som att jag påstår att man är ful för att man inte får komplimanger, förstår du verkligen inte det?

och hur får du något av det jag sagt till att utseende skulle vara kopplat till hur man är som person?

du har självklart rätt att tycka vad som helst, lika mycket som jag har all rätt att inte hålla med, jag tycker det är problematiskt att tidigt börja recensera barns yttre.
    Fast varför är söt något negativt? Man kan vara söt på olika sätt också. Ett barn som gör något kan se söt ut när hon gör det, utan att ha ett sött utseende i övrigt. Och nej, Varför ska barn tro att de är motsatsen till söt = något dåligt, bara för att de inte får höra att de är söta? Det beror väl på vad man som förälder lär sina barn.

Nej, vissa barn är, precis som vissa vuxna, söta. Det är väl inget problem?

Jag kan inte se vad det ska kunna ge för problem om föräldrarna hanterar det rätt.
Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?