• Eerie

Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?

så äckligt hur folk börjar bedöma ens utseende direkt från det att man föds, säger en del om världen vi lever i...

• Eerie
    vampyria2 skrev 2013-06-28 11:01:46 följande:
    Varför tycker du det? Ser du ner på fula människor eller?  Jag tycker inte att det är något konstigt med att vi alla är olika snygga och att olika personer tycker att olika saker ser bra ut.
    Klart att det finns folk som ser bättre ut än normen och varför skulle det vara fel att påpeka det? Det betyder inte att de är mer värda än nån annan och inte heller att nån annan inte kan ha saker som de är mer framåt på, när man lägger vikt på att utseendet är något som man måste hålla undan och aldrig kommentera det tycker jag är att göra för stor sak av utseendet.
    nej jag ser inte ner på "fula" människor, förklara grna hur du kom fram till att jag skulle göra det.
  • Eerie
    Kissekatt skrev 2013-06-28 10:10:26 följande:
    Jag AVSKYR verkligen när människor påpekar barns utseende. Barn ska aldrig någonsin behöva bry sig på sådant. Dessutom har jag gång på gång fått uppleva hur min yngsta son alltid drar till sig uppmärksamheten överallt. Alltid blir beundrad, alltid får allt fokus. Bredvid står storasyster, världens finaste människa och är osynlig för världen. Hur tror ni det känns? Resultatet blir en liten odräglig skitunge som tror att han kan charma sig till allt här i världen och att själva universum rör sig runt honom och de flesta missar det djup och den fantastiska personligheten hos den som står bredvid. Så fy fan för alla som gullar ett utseende!!
    qft
  • Eerie

att kommentera hur sött ett barn är är att signalera till barnet att:

1: utseende är viktigt
    2: att vara fin är bra, och därmed:
    3: att inte vara söt är dåligt.

• Eerie
    h8him skrev 2013-06-28 12:13:49 följande:
    Va? Och vem är inte söt då?
    hur menar du nu?

• Eerie
    h8him skrev 2013-06-28 12:48:46 följande:
    Du påstår ju att barnen lär sig att det är dåligt att inte vara söt. Men vilka är inte söta då? Går barn omkring och känner sig fula?
    självklart finns det barn som går runt och känner sig fula, det finns tydliga normer i samhället för vad som anses "fint", "fult" "normalt" osvosv.
    Barn är inte dumma, självklart förstår de, självklart påverkas de, ju tidigare de utsätts desto tidigare börjar det.

• Eerie
    h8him skrev 2013-06-28 13:10:50 följande:
    Gör det? Nu pratar vi ju om småbarn i tråden. Jag har väldigt svårt att tro att det finns småbarn som känner sig fula.

Barn är inte dumma för det. Men bara för att man får höra att man är söt så brukar de flesta inte gå omkring och tro att de är Gud. Söt är en egenskap, och det finns hur många andra bra egenskaper som helst som de förmodligen får höra desto oftare, speciellt av sina nära och kära.
    det här är ju ingenting som bara förekommer gällande barn så små att de inte förstår vad folk säger.
    och att vara söt är ju inte direkt en prestation, för mig är det en väldigt underlig sak att ge komplimanger för.
  • Eerie
    "Men utseende är viktigt för många. Det kan du väl inte förneka? "

ja utseende är viktigt för många, det har jag inte sagt emot, det jag sa var att jag tycker det är ett problem.

"Det är inte mer underligt att ge en komplimang för ett barns långa ögonfransar än vad det är att ge en komplimang över en leksak eller ett klädesplagg"

bra jämförelse där, det sätter litegranna fingret på ett av problemen, man gör den man ger en komplimang till ett objekt, en sak att titta på och beundra.

"Bara för att man inte ständigt får höra att man är sötast i stan så betyder det inte att man är ful. "

och det har jag heller inte påstått.
  • Eerie
    vampyria2 skrev 2013-06-28 13:31:43 följande:
    Efter som du tycker att det är så hemskt att man erkänner att det finns folk som ser bra ut så måste allternativet vara att människor som inte är lika söta som normen är mindre värda, varför skulle det annars spela någon roll om de inte är söta?
    nu försöker du vrida på det jag säger till att samhällets normer är mina personliga åsikter, jag uppskattar inte den formen av halmgubbande, det är en sjukt oschysst diskussionsteknik.

det är inte jag som säger att man är mindre värd, mindre bra och mer "fel" man inte lever upp till de strukturella normer och krav som finns i samhället, däremot så är det ju vad man signalerar när man ständigt belyser och uppmuntrar det som enligt dessa normer är "rätt", om det är där man lägger fokus.

• Eerie
    h8him skrev 2013-06-28 13:38:01 följande:
    Varför är det ett problem för dig?

Ja? Blommor är också vackra, spindelnät som glittrar i solen efter regn är fantastiskt fina. Tavlor och gardiner är snygga. Ja, bi bryr oss om objekt. Är det ett problem? Det är ju inte det enda man bryr sig om.

Det påstod du väl i denna kommentar:
    att kommentera hur sött ett barn är är att signalera till barnet att:

1: utseende är viktigt
    2: att vara fin är bra, och därmed:
    3: att inte vara söt är dåligt.
    jag känner att det är lite poänglöst att försöka förklara vad min poäng här är, du förstår ju inte vad det är jag säger.
  • Eerie

du behöver absolut inte hålla med mig men det blir lite poänglöst att fortsätta detta när du inte alls verkar förstå hur jag menar.

• Eerie
    h8him skrev 2013-06-28 13:45:06 följande:
    Jag förstår absolut vad du skriver. Men menar du inte det du skriver så blir det naturligtvis meningslöst att fortsätta diskussionen.
    nu förstår jag inte, varför skulle jag inte mena vad jag skriver?
  • Eerie
    h8him skrev 2013-06-28 13:59:16 följande:
    Du skrev att man lär barnen att utseende är viktigt. Och att det därför är viktigt att vara fin. Och därmed lär man visst, enligt dig, att det är dåligt att inte vara söt.

Jag skrev: "Bara för att man inte ständigt får höra att man är sötast i stan så betyder det inte att man är ful. "

Du skrev: "och det har jag heller inte påstått."

Vad är det du påstår då? Om man inte är söt så är man alltså dålig? Varför kopplar du ihop utseende med hur man är som person? För så tolkar jag det när du påstår att det skulle vara något dåligt att inte vara söt.

Alla kan inte vara söta för alla. Men alla är söta för någon! Jag ser inget problem i att barn får höra att de är söta.
    jag påstår inte att man är ful för att man inte "ständigt får höra att man är sötast i stan"
    jag säger att man genom att tidigt börja lägga fokus på barns utseende och eventuella söthet präntar in i dem att söthet är något viktigt, något att sträva efter, och det är ju att indirekt säga att motsatsen är något dåligt man vill undvika.
    det är inte samma sak som att jag påstår att man är ful för att man inte får komplimanger, förstår du verkligen inte det?

och hur får du något av det jag sagt till att utseende skulle vara kopplat till hur man är som person?

du har självklart rätt att tycka vad som helst, lika mycket som jag har all rätt att inte hålla med, jag tycker det är problematiskt att tidigt börja recensera barns yttre.
  • Eerie
    h8him skrev 2013-06-28 15:49:13 följande:
    Fast varför är söt något negativt? Man kan vara söt på olika sätt också. Ett barn som gör något kan se söt ut när hon gör det, utan att ha ett sött utseende i övrigt. Och nej, Varför ska barn tro att de är motsatsen till söt = något dåligt, bara för att de inte får höra att de är söta? Det beror väl på vad man som förälder lär sina barn.

Nej, vissa barn är, precis som vissa vuxna, söta. Det är väl inget problem?

Jag kan inte se vad det ska kunna ge för problem om föräldrarna hanterar det rätt.
    jag har fortfarande inte sagt ett ord om barn som inte får höra att de är söta, det är något du om och om igen drar in.

• Eerie

jag har heller aldrig sagt att "söt" är något negativt, det jag säger är att jag inte tror det är hälsosamt för barn att från tidig ålder få sina utseenden recenserade av sin omgivning.

jag har även flera gånger förklarat varför jag tror att det är så, och börjar finna det frustrerande hur du svarar med motfrågor som utgår från saker jag aldrig påstått.

• Eerie
    Anonym (Disa) skrev 2013-06-28 16:38:06 följande:
    Men "söt" handlar inte så mycket om utseende. Det är helhetsintrycket av barnets personlighet och utstrålning som folk uttalar sig om. Läs mina tidigare inlägg så förstår du vad jag menar.

nu citerar jag TS  "ända sen min son föddes så har vi ständigt blivit påhoppade av främmande människor - gamla, unga, män och kvinnor som påpekar hur söt min son är. De kommer fram på Ica, vid bussen, på gatan ja... Överallt, varje dag!"

menar du att detta inte handlar om ett ytligt första intryck?
    de här människorna vet ju ingenting om barnets personlighet.
  • Eerie

ok såg nu dina tidigare inlägg, förstår hur du menar, vet dock inte riktigt om jag köper din teori rakt av.

Svar på tråden Är det vanligt att folk påpekar hur sött ert barn är varje gång ni går ut?