• Ellen45

Köpa hus olika ekonomi och kontantinsats

Hej!
    Jag har läst hur mycket som helst om det här ämnet men hittar inget bra svar. Jag och min sambo ska köpa hus.
    Huset kostar ca 2 miljoner och han kommer gå in med hela kontantinsatsen. Han vill därför äga 70% av fastigheten och jag ska äga 30 %. Problemet är att han vill att vi ska dela på lånet 50/50? Om han förolyckas ärver hans föräldrar 70 % av huset och jag står för 100 % av lånen. Han vill inte heller skriva över arvet på mig utan att hans föräldrar ska ärva honom.
    Mitt förslag var att vi äger 50% var och delar på lånen men vid eventuell försäljning får han 70%? Då menar han att han har så mycket bättre ekonomi än mig och han vill amortera 10.000 i månaden och det vill inte jag så därför vill han dela upp det. Jag tjänar 28.000 i månaden och han 43.000.

Ett annat förslag var att han står för hela lånet men att vi då håller koll på allt jag investerar och amorterar på huset och vi eventuell försäljning får tillbaka det om det överstiger 30 %.

Jag äger dessutom ett sommarhus med ett värde på ca 1,5 miljon som har lån för 200.000 som jag har ärvt sedan tidigare. Det godtar han inte att han skrivs in på stugan som ersättning för att han vill investera sina pengar i huset och inte sommarhuset.

Vi ska ha barn nu och därför är det viktigt att vi gör det här på ett sätt som blir rättvist för båda. Jag vill inte bo i ett hus jag känner en oro för om något händer där man ska leva med sin familj.

Kan även tillägga att han accepterar inte att bara göra avdrag för det han investerat i huset då han även vill ha värdeökningen på det han investerar i huset.
    Han vägrar att besöka en jurist eftersom han anser att det bara är folk som inte kan skriva avtal som går dit (han arbetar med att skriva statliga avtal dock ej juridiska).

• Svar på tråden Köpa hus olika ekonomi och kontantinsats
  • brainpick

För övrigt så gäller sambolagen och då kommer det ändå att delas lika såvida ni inte frånskriver er detta. Då kan du i sådana fall blåsa killen på halva hans extrainsats och eventuell del i procentuell vinst.

• brainpick
    SuzR skrev 2013-06-28 12:33:43 följande:
    Min sambo lade in typ 600.000 i kontantinsats och jag tog det jag hade , 50.000. Vi står båda på lånet och vi äger halva var.
    vilken snäll sambo du har. ;) Tar det slut kommer han att skänka dig hundratusentals kr.
  • SuzR
    brainpick skrev 2013-06-28 12:43:37 följande:
    vilken snäll sambo du har. ;) Tar det slut kommer han att skänka dig hundratusentals kr.
    ja vi pratade om det såklart och jag har inte/har inte haft samma ekonomiska förutsättningar som han. Jag trodde vi skulle äga olika mycket av huset. Men nu gjode vi så här och han resonerar som så att 'det är bara pengar.
  • kath

Ni kan ju också äga huset 50 % var och sedan skriva en revers på eventuellt övervärde som han har rätt att få ut vid en ev försäljning. 

DVS du lägger in 50 000 och han lägger in 100 000. Du skriver då en revers till honom om att vid en eventuell försäljning av huset ska 50 000 av husets värde räknas av från en ev vinst innan ni tar era respektive delar.  På så sät kan ni båda äga 50 % men lägga in olika delar i huset  utan att de påverkar av den eventuella värdestegring som ni kan göra på huset på sikt. han får ut sina pengar och torskar räntan på den - men i gengäld så slipper ni låna mer, och ni får båda två del i värdestegringen.

Din man är inte jurist  - det är rätt stor skillnad i att skriva avtal om olika saker. Jag är inte expert på förmögenhetsrätt eller arvsrätt utan arbetar med arbetsrätt. Alltså vet jag så mycket att jag inser att jag skulle gå till någon som kan saken om jag skulle teckna ett avtal..... man har ju lite olika syn och avtalstolkningen är vitt skild inom olika dicipliner. Jag skulle ju vilja att ingen av oss kände oss blåsta om det väl brakade.   Sen kan jag tycka till skilnad från ovanstående - att det är väl inget fel i att skydda sina investeringar om det värsta skulle ske. Men det skulle aldrig ske på den ens bekostnad.

Jag skulle inte heller blanda in sommarhuset om jag var du.  Se dock till att han inte står för all renovering och du står för all mat&klädinköp samt all vabb och barnpassning.... Bättre i så fall att göra upp om en gemensam kostnad totalt där ni båda lägger pengar i en pott som sedan går till både räntor, kapitalvaror och dagliginköp.  Om det värsta skulle komma till det värsta så blir det ingen diskussion om vem som köpt vad.

Lycka till          

• brainpick
    pellepelle skrev 2013-06-28 12:34:18 följande:
    Verkar vara lite osunt att hålla så hårt på egna pengar om man ska köpa hurs ihop och ha barn ihop.

Men om ni nu inte ska ha gemensam ekonomi eftersom han är en djävla egoistisk snåljåp så är mitt förslag att du lånar halva kontantinsatsen av honom och sedan lånar ni 50/50 för huset. Därefter amorterar du av kontantinsatsen till honom som ett separat lån

Dvs- kontantinsatsen borde väl vara typ 300 000. Han går in med dessa sparade 300 000 som han har och du gör upp ett separat lån av honom (med papper och allt) där du lånar 150 000 av honom. Ni amorterar sedan på banklånet lika mycket- (där får ni ju komma överens på något sätt om en summa) typ 1000 var i månaden. Du amorterar också typ 1000 kronor på lånet till honom. Hur ni gör med ränta på ditt lån till honom har ju att göra med hans egoism och snålhet såklart.

På så sätt så är det inga konstigheter vid eventuell separation. Dvs ni äger halva huset var, ni har halva banklånet var men du är skyldig honom det som inte är bortamorterat på ert separata lån.
    Det där med låna av varandra ska man nog försöka undvika. Jag hade en kompis vars flickvän resonerade sådär när dom skulle köpa lägenhet, varpå min kompis skulle lägga hela insatsen medan flickvännen skulle "betala av". Vi snackar alltså betala av på hundratusentals kronor.

Det kan ta sitt lilla tag det med en sjuksköterskelön. Min kompis vägrade självklart och tjejen fick ta ett eget lån på föräldrarnas hus till insatsen och betala ränta på det ur egen ficka.

Det är bättre om man punktar in insatserna istället och lånar upp så att det räcker till ett fullgott ägande för båda parter. 
  • brainpick
    SuzR skrev 2013-06-28 12:49:38 följande:
    ja vi pratade om det såklart och jag har inte/har inte haft samma ekonomiska förutsättningar som han. Jag trodde vi skulle äga olika mycket av huset. Men nu gjode vi så här och han resonerar som så att 'det är bara pengar.
    Själv hade jag aldrig gått med på det upplägget. Man kan ju äga utifrån sin insats också. Men är man gift och har barn kanske man resonerar annorlunda förstås.
  • Ulrika45

Sambolagen ger inte mycket skydd, då delar man inte lika som någon antyder. Jag tycker att det finns några alternativ men att din sambo blandat ihop dem. Som jag ser det är det följande alternativ

1) Ni går in med lika mycket pengar var, delar lika på alla kostnader och också på ägandet. Om du inte har lika mycket pengar som din sambo så lånar du av honom som någon föreslog, eller så lånar du på ditt fritidshus (bättre alternativ enligt mig)
    2) Din sambo köper hela huset och betalar allting. Du betalar hyra, vilken bör vara halva driftskostnaden. Du tar varken risker eller vinster.
    3) Din sambo köper verkligen 70% av huset. Då betalar han 70% av insatsen, och därefter 70% av räntekostnaden på det som behöver lånas. Han betalar också 70% på driftskostnaden och får om ni säljer huset en dag 70% av vinsten. Eller förlusten!

Observera också att så fort ni får barn är det barnet som är arvinge, inte din sambos föräldrar.  Föräldrar ärver bara om man inte har barn. Man kan i och för sig skriva testamente, men det går inte att ta bort allt från barn man har. Vare sig de är inom äktenskapet eller med någon annan. Det kallas laglott.

Sen en åsikt: jag tycker din sambo verkar vara snål och inte så snäll mot dig. Var därför noggrann med f-dagar osv. Dela på allt, även inkomster, under småbarnsåren. Jag och min sambo hade varsin ekonomi innan vi fick barn. Vi delade alla kostnader rakt av men behöll överskottet på våra löner. Nu när vi har barn gör vi så att vi tillsammans betalar alla kostnader och därefter delar vi på överskottet. Sen får var och en göra det den vill för det som blir över. Det känns bra, vi har aldrig några bråk. Vill jag köpa kläder och han åka på konsert så gör man det. Sånt tar man på sitt "eget". Då slipper man avundsjuka och tråkiga diskussioner.

Lycka till! 

• SuzR
    brainpick skrev 2013-06-28 12:58:27 följande:
    Själv hade jag aldrig gått med på det upplägget. Man kan ju äga utifrån sin insats också. Men är man gift och har barn kanske man resonerar annorlunda förstås.

om du var min sambo eller? Vi ska gifta oss nästa år och har ett barn, ett på väg. Ja jag antar att man resonerar annorlunda om man inte är gift eller har barn. När vi inte hade barn och bodde i hyresrätt betalade jag en viss procent i hyra och räkningar i förhållande till vad jag tjänade. Nu har vi ett helt annat tänk.
  • brainpick
    kath skrev 2013-06-28 12:50:02 följande:
    Ni kan ju också äga huset 50 % var och sedan skriva en revers på eventuellt övervärde som han har rätt att få ut vid en ev försäljning. 

DVS du lägger in 50 000 och han lägger in 100 000. Du skriver då en revers till honom om att vid en eventuell försäljning av huset ska 50 000 av husets värde räknas av från en ev vinst innan ni tar era respektive delar.  På så sät kan ni båda äga 50 % men lägga in olika delar i huset  utan att de påverkar av den eventuella värdestegring som ni kan göra på huset på sikt. han får ut sina pengar och torskar räntan på den - men i gengäld så slipper ni låna mer, och ni får båda två del i värdestegringen.

Din man är inte jurist  - det är rätt stor skillnad i att skriva avtal om olika saker. Jag är inte expert på förmögenhetsrätt eller arvsrätt utan arbetar med arbetsrätt. Alltså vet jag så mycket att jag inser att jag skulle gå till någon som kan saken om jag skulle teckna ett avtal..... man har ju lite olika syn och avtalstolkningen är vitt skild inom olika dicipliner. Jag skulle ju vilja att ingen av oss kände oss blåsta om det väl brakade.   Sen kan jag tycka till skilnad från ovanstående - att det är väl inget fel i att skydda sina investeringar om det värsta skulle ske. Men det skulle aldrig ske på den ens bekostnad.

Jag skulle inte heller blanda in sommarhuset om jag var du.  Se dock till att han inte står för all renovering och du står för all mat&klädinköp samt all vabb och barnpassning.... Bättre i så fall att göra upp om en gemensam kostnad totalt där ni båda lägger pengar i en pott som sedan går till både räntor, kapitalvaror och dagliginköp.  Om det värsta skulle komma till det värsta så blir det ingen diskussion om vem som köpt vad.

Lycka till          
    Det där resonemanget bygger på att det blir en vinst, vilket det inte alltid blir. Därför kan reversupplägg vara mycket komplicerat vid en eventuell separation. 

Lägger en part in mer i kontantinsats än den andra bör också den parten få sin andel av eventull vinst, men ska således också ta en större del av förlusten om det blir en sådan. 

Som jag ser det kan TS eventuellt ta ett lån på sommarhuset som kan täcka upp till det 50% hon behöver och då behövs det inte ens någon revers. 
  • brainpick
    SuzR skrev 2013-06-28 13:02:02 följande:

om du var min sambo eller? Vi ska gifta oss nästa år och har ett barn, ett på väg. Ja jag antar att man resonerar annorlunda om man inte är gift eller har barn. När vi inte hade barn och bodde i hyresrätt betalade jag en viss procent i hyra och räkningar i förhållande till vad jag tjänade. Nu har vi ett helt annat tänk.
    Ja själv bor jag i en bostadsrätt med min sambo, som jag äger till 100%. Vi har inga barn och ingen delad ekonomi än så länge.

Skulle jag köra samma upplägg som din kille, skulle jag själv riskera stora pengar om det tog slut. Det får man ju aldrig räkna med men tyvärr så är det ganska vanligt. 
Svar på tråden Köpa hus olika ekonomi och kontantinsats