Köpa hus olika ekonomi och kontantinsats
Hej!
Jag har läst hur mycket som helst om det här ämnet men hittar inget bra svar. Jag och min sambo ska köpa hus.
Huset kostar ca 2 miljoner och han kommer gå in med hela kontantinsatsen. Han vill därför äga 70% av fastigheten och jag ska äga 30 %. Problemet är att han vill att vi ska dela på lånet 50/50? Om han förolyckas ärver hans föräldrar 70 % av huset och jag står för 100 % av lånen. Han vill inte heller skriva över arvet på mig utan att hans föräldrar ska ärva honom.
Mitt förslag var att vi äger 50% var och delar på lånen men vid eventuell försäljning får han 70%? Då menar han att han har så mycket bättre ekonomi än mig och han vill amortera 10.000 i månaden och det vill inte jag så därför vill han dela upp det. Jag tjänar 28.000 i månaden och han 43.000.
Ett annat förslag var att han står för hela lånet men att vi då håller koll på allt jag investerar och amorterar på huset och vi eventuell försäljning får tillbaka det om det överstiger 30 %.
Jag äger dessutom ett sommarhus med ett värde på ca 1,5 miljon som har lån för 200.000 som jag har ärvt sedan tidigare. Det godtar han inte att han skrivs in på stugan som ersättning för att han vill investera sina pengar i huset och inte sommarhuset.
Vi ska ha barn nu och därför är det viktigt att vi gör det här på ett sätt som blir rättvist för båda. Jag vill inte bo i ett hus jag känner en oro för om något händer där man ska leva med sin familj.
Kan även tillägga att han accepterar inte att bara göra avdrag för det han investerat i huset då han även vill ha värdeökningen på det han investerar i huset.
Han vägrar att besöka en jurist eftersom han anser att det bara är folk som inte kan skriva avtal som går dit (han arbetar med att skriva statliga avtal dock ej juridiska).