• Ellen45

Köpa hus olika ekonomi och kontantinsats

Hej!
    Jag har läst hur mycket som helst om det här ämnet men hittar inget bra svar. Jag och min sambo ska köpa hus.
    Huset kostar ca 2 miljoner och han kommer gå in med hela kontantinsatsen. Han vill därför äga 70% av fastigheten och jag ska äga 30 %. Problemet är att han vill att vi ska dela på lånet 50/50? Om han förolyckas ärver hans föräldrar 70 % av huset och jag står för 100 % av lånen. Han vill inte heller skriva över arvet på mig utan att hans föräldrar ska ärva honom.
    Mitt förslag var att vi äger 50% var och delar på lånen men vid eventuell försäljning får han 70%? Då menar han att han har så mycket bättre ekonomi än mig och han vill amortera 10.000 i månaden och det vill inte jag så därför vill han dela upp det. Jag tjänar 28.000 i månaden och han 43.000.

Ett annat förslag var att han står för hela lånet men att vi då håller koll på allt jag investerar och amorterar på huset och vi eventuell försäljning får tillbaka det om det överstiger 30 %.

Jag äger dessutom ett sommarhus med ett värde på ca 1,5 miljon som har lån för 200.000 som jag har ärvt sedan tidigare. Det godtar han inte att han skrivs in på stugan som ersättning för att han vill investera sina pengar i huset och inte sommarhuset.

Vi ska ha barn nu och därför är det viktigt att vi gör det här på ett sätt som blir rättvist för båda. Jag vill inte bo i ett hus jag känner en oro för om något händer där man ska leva med sin familj.

Kan även tillägga att han accepterar inte att bara göra avdrag för det han investerat i huset då han även vill ha värdeökningen på det han investerar i huset.
    Han vägrar att besöka en jurist eftersom han anser att det bara är folk som inte kan skriva avtal som går dit (han arbetar med att skriva statliga avtal dock ej juridiska).

• Svar på tråden Köpa hus olika ekonomi och kontantinsats
  • Kjell2

Först och främst bör ni nog läsa på sambolagen och ärvdabalken och få klart för er hur en bodelning och skifte går till vid separation eller dödsfall.

Funder ni på att gifta er bör ni nog läsa på lite där också.

Framförallt bör ni inte köpa hus förren ni är överrens om detta.

• Ernst Hugo

Ta avsked från den snåle karldjävulen så snart du kan - ett liv med honom blir aptrist Solig

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Jecw

Vill han att du ska stå på gatan med ert barn om han skulle gå bort??  
    Antingen så lämnar du honom för att han är en snål jävel som inte bryr sig om ert barns och din framtid.

Vill du ändå leva med honom så:Gift er ! Jag och sambon har köpt hus... vi skiter i att skriva krångliga papper. Vi gifter oss så löser det sig själv :)

Ska ni ändå ha barn så kan ni lika gärna bli gifta.  

• Cecilia 851

Vill han ens bo med dig? haha,
    Jag skulle delat 50/50 på lånet, samt 50/50 på kontantinsats så ni faktiskt äger halva huset var, annars så hade jag, personligen, inte gått med på att köpa hus, köp ett billigare?

För nu tar du upp dödsfall, vad händer om Ni separerar och han äger 70% av huset och betalt hela kontantinsatsen?  Ja, du åker ut, helt enkelt!   Skulle vara försiktig med sådant, även om ni älskar varandra nu, så kanske ni inte gör det om två år, och då sitter du där på gatan, eftersom han har betalat i princip allt.

• Toppen9

Tycker det låter som han försöker blåsa dig vid ev separation.

Låt honom stå på hela huset och betala allt (räntor , underhåll och amorteringar)
    Du betalar då halva driftkostnaden + halva mat/barnkostnaden så kan du spara upp en egen buffert för ev separation.

• Sölve

Inser du att du sitter och säger att du ska skaffa barn med en karl som vill göra dig och barnet hemlöst om han dör?

Nu funkar det dock inte riktigt så, tack och lov. 

Jag undrar faktiskt hur man tänker när man skaffar familj med någon som inte ens vill dela bostaden med en.
    Separat ekonomi, visst, men det måste väl finnas gränser?
    Om han inte vill dela så låt honom bo själv det snåla aset. 

• Sölve

Och se för guds skull till att han tar halva föräldraledigheten och om du inte har gjort det redan så börja spara för dig själv och din framtid. Det låter som sagt som att han försöker blåsa dig vid en separation, låter du han få igenom sina krav så kommer du inte ha ett skit så det är bara att börja skrapa ihop slantar och investera dina egna pengar bra utom räckhåll för honom.

• SuzR

Min sambo lade in typ 600.000 i kontantinsats och jag tog det jag hade , 50.000. Vi står båda på lånet och vi äger halva var.

• pellepelle

Verkar vara lite osunt att hålla så hårt på egna pengar om man ska köpa hurs ihop och ha barn ihop.

Men om ni nu inte ska ha gemensam ekonomi eftersom han är en djävla egoistisk snåljåp så är mitt förslag att du lånar halva kontantinsatsen av honom och sedan lånar ni 50/50 för huset. Därefter amorterar du av kontantinsatsen till honom som ett separat lån

Dvs- kontantinsatsen borde väl vara typ 300 000. Han går in med dessa sparade 300 000 som han har och du gör upp ett separat lån av honom (med papper och allt) där du lånar 150 000 av honom. Ni amorterar sedan på banklånet lika mycket- (där får ni ju komma överens på något sätt om en summa) typ 1000 var i månaden. Du amorterar också typ 1000 kronor på lånet till honom. Hur ni gör med ränta på ditt lån till honom har ju att göra med hans egoism och snålhet såklart.

På så sätt så är det inga konstigheter vid eventuell separation. Dvs ni äger halva huset var, ni har halva banklånet var men du är skyldig honom det som inte är bortamorterat på ert separata lån.

• brainpick

För enkelhetens skull är det bättre om ni äger precis lika mycket var i huset och inte krångla på det där sättet. Hade jag varit du hade jag krävt att få äga 50%, sedan delar ni lika på alla kostnader som rör huset självfallet och amorteringen. Du lägger med andra ord lika mycket insats som din kille.

Du kan säkert belåna sommarhuset så att du får pengar till det 50% av ägandet. Denna kostnad får du själv betala ur egen ficka.

På ett sätt kan jag förstå killen eftersom hans insats håller nere era kostnader. Räntan kommer man ju som bekant inte ifrån. 

Men å andra sidan förstår jag inte varför han ska äga 70%? 

Svar på tråden Köpa hus olika ekonomi och kontantinsats