Gosan skrev 2013-07-10 12:07:16 följande:
Kgirl- hade du det med båda dina barn?? Läkaren sa till mig me att anledningen till att man i viss fall tappar ut vatten är just att det inte ska bli för stort tryck på livmodern så vattnet går. Men konstigt att de inte såg något på sf kurvan eftersom bebisen oxå va stor. Trist att bm inte tog sockret på allvar. Jag har gjort en glykosbelastning v25 som sa att jag inte har diabetes.Men eftersom bebisen är väldigt stor kommer jag nu sluta med allt socker ändå, man vet ju aldrig, det skadar ju iaf inte. Tyvärr tänker jag mest att det är kromosomavvikelse, eftersom de oftast inte syns på ul men förknippas med mycket fostervatten. Men som sagt, bara vänta och se. Om några veckor får vi svaret vad fostervattnet beror på. Tack för era svar
Ja, det hade jag. Men som sagt, jag tror att orsaken var att jag hade problem med sockret även om jag inte hade graviditetsdiabetes per definition. Jag kontrollerade mig med min makes blodsockermätare och fasteproverna var bra.
Med min son låg jag på -1 på SF-kurvan! Han var 52 cm lång och vägde 3760, så ingen liten bebis även om han inte var jättestor heller. Ultraljudet gjorde jag i slutet av vecka 37 och det enda obstetrikern kommenterade gång på gång var hur mycket fostervatten jag hade! ("Men OJ så mycket fostervatten du har! Du har jättemycket fostervatten!", så lät det...). Sonen föddes en vecka senare. Jag vet att det står notat om det i journalen, det beslutades om UL redan vid inskrivningen. Huruvida det var polyhydramnios eller inte vet jag faktiskt inte.
Med dottern hade jag hoppat upp ett steg på SF-kurvan, men låg då alltså på normalkurvan. Men bör tillägga det att jag var väldigt stor båda graviditeterna, även om SF-måttet inte var stort. Jag bar magarna framåt och de var rejält stora, jag var större när min dotter föddes än vad många andra är när de är fullgångna.
Som jag har förstått det så är det framför allt svår polyhydramnios som är förknippat med kromosomavvikelser, och framför allt när fostret är tillväxthämmat.
http://www.researchgate.net/publication/15696298_Is_polyhydramnios_in_an_ultrasonographically_normal_fetus_an_indication_for_genetic_evaluation