• Anonym (ont i hjärtat)

Hur hantera barns/tonårings sorg över skilsmässa

Jag och mitt ex flyttade isär för ett halvår sedan. Vi har två halvstora barn/tonåring. De ser ut att ha klarat skilsmässan bra, lite upp och ner ibland. Men idag så kraschade min 15-åring och säger att hen hatar flyttarna och är så ledsen över skilsmässan, att hen vill att allt ska vara som förut, att vi inte fattar att hela världen har raserats osv.

Jag bryter ju ihop och gråter och vi kramar om varandra. Jag säger att det är bra att hen kan säga hur det känns så att vi kan prata om det, att jag är så ledsen att livet blev så här. Mitt hjärta går ju sönder igen. Önskar så att de slapp vara med om detta, men vet samtidigt att vi tagit helt rätt beslut.

Vad har ni andra för erfarenheter? Hur hanterar halvstora barn sorgen över en skilsmässa? Vad kan man göra för att underlätta för dem?   

• Svar på tråden Hur hantera barns/tonårings sorg över skilsmässa
  • Anonym (cxc)

Låt barnet gråta ut när de visar behov av det. Titta på filmer om skilsmässor och diskutera tillsammans. Låt känslorna få plats ett tag. Sedan kommer de att förblekna så länge barnet förstår och blir övertygad om att det saknar skuld i processen. Tala inte illa om den andre föräldern. Det kommer att gå bra!

• Anonym (stackars!)

Jag tänker att om barnet är nästan tonåring, kan hen inte själv få bestämma vart hen ska bo mer permanent? Om ni föräldrar kan vara tydliga med att hens val är helt ok med er båda, och att ni löser umgänge med den andra föräldern tillsammans - så att hen får träffa båda så mycket hen vill?
    Det är klart att det måste vara jobbigt att flytta fram och tillbaka, men om barnet är ganska stor borde hen få välja själv, och ni föräldrar TYDLIGT kommunicera att det är ok med er (ni blir inte ledsna, det går att lösa på annat sätt osv)?

• FrökenKanSjälv

Jag tror att det är viktigt att vara tydlig med att man själv är trygg med att skilsmässan var rätt beslut. Det blir värre för den ifrågasättande tonåringen om man som förälder visar att man är missnöjd över att det blev skilsmässa. Men jag tror också att det är bra att man som du kan visa att man har en sorg över allt som inte blev. Det hjälper barnet i sin känsloförvirring.

Sen har jag lärt mig genom åren att mindre barn är mer benägna att vilja bo hos den som det är mest synd om medan tonåringar är inne i en egoistisk ålder och är mer benägna att vilja bo där de får mest lugn alternativt där de får mest fördelar. Jag tycker att ni ska unna er 15-åring att faktiskt få styra lite mer över boendet, ni kan ha ett fast schema men låt tonåringen få vara med och sätta upp schemat.

• Gotlänning
    FrökenKanSjälv skrev 2013-06-29 07:07:04 följande:
    Jag tror att det är viktigt att vara tydlig med att man själv är trygg med att skilsmässan var rätt beslut. Det blir värre för den ifrågasättande tonåringen om man som förälder visar att man är missnöjd över att det blev skilsmässa. Men jag tror också att det är bra att man som du kan visa att man har en sorg över allt som inte blev. Det hjälper barnet i sin känsloförvirring.

Sen har jag lärt mig genom åren att mindre barn är mer benägna att vilja bo hos den som det är mest synd om medan tonåringar är inne i en egoistisk ålder och är mer benägna att vilja bo där de får mest lugn alternativt där de får mest fördelar. Jag tycker att ni ska unna er 15-åring att faktiskt få styra lite mer över boendet, ni kan ha ett fast schema men låt tonåringen få vara med och sätta upp schemat.
    Klockrent!

Vill tillägga, man skall leva sitt liv som om inget hänt, inte visa någon bitterhet men vara förbannat vaksam om ens barn har frågor vilket dem garanterat en dag kommer ha.

Grabben frågar än idag om jag och mamma kommer flytta ihop och jag svarar helt sonika att det kommer inte att hända, lite hårt kanske i någras ögon men att fysa med foten och gå runt att vissla och undvika frågan kommer inte göra faktumet mindre sant.

Livet är som det är och valen man gör får man stå för, finns ingen anledning att trippa runt och "skydda" sitt barn, såhär är det och nu gör vi det bästa av det.

Så länge man finns där och genom att prata med sitt barn tar man av udden av det jobbigaste, en dag kommer dem att förstå. 
    If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • Anonym (ont i hjärtat)
    Anonym (cxc) skrev 2013-06-28 23:15:35 följande:
    Låt barnet gråta ut när de visar behov av det. Titta på filmer om skilsmässor och diskutera tillsammans. Låt känslorna få plats ett tag. Sedan kommer de att förblekna så länge barnet förstår och blir övertygad om att det saknar skuld i processen. Tala inte illa om den andre föräldern. Det kommer att gå bra!
    Ja, jag och barnens pappa låter dem få visa sina känslor. Vi pratar med dem om varför och har gjort hela tiden. Jag är övertygad om att ingen av dem tror att de har skuld i att det blev som det blev. De märker dessutom att vi är gladare nu. Skilsmässan har varit lugn och vi har hela tiden varit överens om allt, så det finns inget tjafs eller så mellan mig och exet. Vi tycker fortfarande om varandra som vänner och vill varandra väl.
  • Anonym (ont i hjärtat)
    Anonym (stackars!) skrev 2013-06-28 23:48:01 följande:
    Jag tänker att om barnet är nästan tonåring, kan hen inte själv få bestämma vart hen ska bo mer permanent? Om ni föräldrar kan vara tydliga med att hens val är helt ok med er båda, och att ni löser umgänge med den andra föräldern tillsammans - så att hen får träffa båda så mycket hen vill?
    Det är klart att det måste vara jobbigt att flytta fram och tillbaka, men om barnet är ganska stor borde hen få välja själv, och ni föräldrar TYDLIGT kommunicera att det är ok med er (ni blir inte ledsna, det går att lösa på annat sätt osv)?

Jo, det har vi pratat om jag och exet. Vi var överens om att nu till en början så kör vi varannan vecka bara för att få lite rutiner. Men att vi ska diskutera med dem hur de vill ha det. Ska ta upp det igen, och höra mig för hur 15-åringen vill göra. 11-åringen vet jag vill bo varannan vecka, men 15-åringen kanske vill något annat. Och då får vi ju acceptera det.
  • Anonym (ont i hjärtat)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-06-29 07:07:04 följande:

Vad skönt att du skriver det. Både jag och exet är helt trygga med att det var rätt beslut. Även barnen märker att vi är gladare nu. Vi har lyckats behålla en vänskap och vill varandra väl. Vi kan fika, äta mat tillsammans hela familjen utan problem. Och det har vi gjort lite då och då. Men 15-åringen sa igår att hen visserligen tyckte det var bra, men att det även påminde om det som var förut. Så det kanske inte var så bra ändå? Inte just nu iaf?

Jag har pratat med barnen om min sorg över att det blev skilsmässa, att jag är oändligt ledsen för deras skull, att jag och barnens pappa gjorde allt vi kunde för att få det att fungera, men vi är inte bra tillsammans. Bra som föräldrar - ja - men inte som par.

Jag ska prata med 15-åringen igen om boendet. Vi har kört vv under våren bara för att komma in i några rutiner. Men nu så är det kanske läge att låta 15-åringen bestämma. Det kan ju då bli olika för barnen, men det kanske går bra ändå. Annars tänker jag att de har en trygghet i att alltid ha varandra.   
  • Anonym (ont i hjärtat)
    Gotlänning skrev 2013-06-29 07:20:27 följande:
    Klockrent!

Vill tillägga, man skall leva sitt liv som om inget hänt, inte visa någon bitterhet men vara förbannat vaksam om ens barn har frågor vilket dem garanterat en dag kommer ha.

Grabben frågar än idag om jag och mamma kommer flytta ihop och jag svarar helt sonika att det kommer inte att hända, lite hårt kanske i någras ögon men att fysa med foten och gå runt att vissla och undvika frågan kommer inte göra faktumet mindre sant.

Livet är som det är och valen man gör får man stå för, finns ingen anledning att trippa runt och "skydda" sitt barn, såhär är det och nu gör vi det bästa av det.

Så länge man finns där och genom att prata med sitt barn tar man av udden av det jobbigaste, en dag kommer dem att förstå. 
    Helt sant! Varken jag eller mitt ex är det minsta bittra. Det var ingen som blev lämnad och därmed sårad. Det var ett gemensamt beslut efter långt och noggrannt övervägande. Så vi pratar bara gott om varandra, vill varandra väl.

Livet är ju bitvis tufft, och barnen måste ju lära sig att hantera motgångar. Jag vill ju finnas där för dem - oavsett. Min största skräck är ju att de vill bo enbart hos sin pappa och jag därmed "förlorar" dem mer och mer. Men... huvudsaken är väl att de mår bra och blir lyckliga. 
  • kenopeno

Du behöver och ska inte göra något alls för att fixa dina barns känslor eller underlätta dem. Det absolut bästa du kan göra är att sitta lugnt och avslappnat bredvid.....av vara den trygga stabila, som den unga kan få dela sina känslor med. Men gå inte in för att trösta eller försöka få ditt barn att må bättre så att säga. För det är bra att det kommer och hon kan få ha detta tillfälle att ge utlopp för sina känslor, sina tankar och sin smärta. Allt hon behöver är ditt lugn......din förståelse.....ditt öra. Det är den absolut bästa hjälpen du kan ge henne. Det är då du hjälper henne att bearbeta och få det ur sitt system...istället för att fylla på den ryggsäck vi bär genom livet.

Jag vet att det är otroligt svårt att inte försöka trösta som mamma......att inte fixa så allt blir bra meddetsamma.......och att det väcker känslor i dig. Men försök att ta hand om de känslorna efteråt.....

Den ledsenhet....den sorg hon känner är viktig att hon får gå igenom och att hon får bekräftelse på att det är okej att vara ledsen, så länge det varar. Den är en naturlig del, när vi går igenom en förlust. Och inte alls farlig eller skadlig.

Se det istället som något väldigt fint du fick.....hennes förtroende att få vara med henne på hennes resa i sitt känsloliv. Det visar att hon litar på dig   {#emotions_dlg.flower}       

• kenopeno

Måste bara berätta ett litet ögonblick av min historia.

Jag gick i terapi för ett antal år sedan, under många år. En helt fantastisk tid, med den genomklokaste dam jag någonsin träffat.
    Iallafall så var det här en gång, som min dotter gick igenom något svårt och mitt hjärta gick nästan sönder när hon vara så otroligt ledsen.

Jag berättade detta för min terapeut och frågade henne förtvivlat:

-Men vad kan jag göra för att min dotter ska må bättre igen....så att hon inte ska behöva vara så ledsen?

Min terapeut tittade på mig med finurlig blick och sa:

-Men vad har du för rätt att ta ifrån henne hennes känslor. De är hennes och de är viktiga för henne. Inte skulle väl du vilja att någon gick in i dig och tog ifrån dig dina känslor?

Ehhhhh nej det vill jag ju inte.....är jag ledsen så vill jag få vara ledsen klart. Men jag vill gärna att någon ska sitta bredvid, och dela stunden med mig.

Åh minns så väl detta ögonblick Solig Det blev en ahaupplevelse för mig......och ett fint minne...och verktyg Glad                   

• googlade
    kenopeno skrev 2013-06-29 09:29:43 följande:

Jag gick i terapi för ett antal år sedan, under många år. En helt fantastisk tid, med den genomklokaste dam jag någonsin träffat.
    Iallafall så var det här en gång, som min dotter gick igenom något svårt och mitt hjärta gick nästan sönder när hon vara så otroligt ledsen.

-Men vad kan jag göra för att min dotter ska må bättre igen....så att hon inte ska behöva vara så ledsen?

-Men vad har du för rätt att ta ifrån henne hennes känslor. De är hennes och de är viktiga för henne. Inte skulle väl du vilja att någon gick in i dig och tog ifrån dig dina känslor?

Ehhhhh nej det vill jag ju inte.....är jag ledsen så vill jag få vara ledsen klart. Men jag vill gärna att någon ska sitta bredvid, och dela stunden med mig.

Åh minns så väl detta ögonblick Solig Det blev en ahaupplevelse för mig......och ett fint minne...och verktyg Glad                   
    Väldigt fint. Tack för att du delade med dig. 
  • elinaehn

Min tös är bara nio. Det har gått två år snart. Frågor o känslor kommer ändå i perioder. Jag försöker stadigt mest lyssna bekräfta o finnas nära. Svara ärligt o låta känslorna finnas. Det som hjälper mig att stå ut- ibland vill man ju bara släta över när det gör ont att se sitt barn vara så ledsen-är att påminna mig om att känslor som får finnas gör att hon kommer vidare. O det gör hon. Försök lyssna dela samtala bekräfta o stå ut...

• Anonym (ont i hjärtat)
    kenopeno skrev 2013-06-29 09:18:05 följande:
    Du behöver och ska inte göra något alls för att fixa dina barns känslor eller underlätta dem. Det absolut bästa du kan göra är att sitta lugnt och avslappnat bredvid.....av vara den trygga stabila, som den unga kan få dela sina känslor med. Men gå inte in för att trösta eller försöka få ditt barn att må bättre så att säga. För det är bra att det kommer och hon kan få ha detta tillfälle att ge utlopp för sina känslor, sina tankar och sin smärta. Allt hon behöver är ditt lugn......din förståelse.....ditt öra. Det är den absolut bästa hjälpen du kan ge henne. Det är då du hjälper henne att bearbeta och få det ur sitt system...istället för att fylla på den ryggsäck vi bär genom livet.

Jag vet att det är otroligt svårt att inte försöka trösta som mamma......att inte fixa så allt blir bra meddetsamma.......och att det väcker känslor i dig. Men försök att ta hand om de känslorna efteråt.....

Den ledsenhet....den sorg hon känner är viktig att hon får gå igenom och att hon får bekräftelse på att det är okej att vara ledsen, så länge det varar. Den är en naturlig del, när vi går igenom en förlust. Och inte alls farlig eller skadlig.

Se det istället som något väldigt fint du fick.....hennes förtroende att få vara med henne på hennes resa i sitt känsloliv. Det visar att hon litar på dig   {#emotions_dlg.flower}       
    Tack för ditt kloka råd! Ja, det är naturligtvis så att sorgeprocessen måste barnen gå igenom själva. Och jag finns ju här (även barnens pappa) om de vill prata. Ibland verkar det räcka att sitta nära i soffan när vi tittar på tv och tanka lite närhet. 

Igår och idag så har de varit glada och harmoniska igen. Så det går i vågor. Vilket ju är skönt.  
  • Anonym (ont i hjärtat)
    kenopeno skrev 2013-06-29 09:29:43 följande:

Så sant! Barnen har rätt till sina egna känslor, och de måste lära sig att hantera sorg och förluster. Det är ju en del av livet. Tack för att du delade med dig!
  • Anonym (ont i hjärtat)
    elinaehn skrev 2013-06-29 10:35:16 följande:
    Min tös är bara nio. Det har gått två år snart. Frågor o känslor kommer ändå i perioder. Jag försöker stadigt mest lyssna bekräfta o finnas nära. Svara ärligt o låta känslorna finnas. Det som hjälper mig att stå ut- ibland vill man ju bara släta över när det gör ont att se sitt barn vara så ledsen-är att påminna mig om att känslor som får finnas gör att hon kommer vidare. O det gör hon. Försök lyssna dela samtala bekräfta o stå ut...
    Ja, visst är det så. Barnen måste hantera sina egna känslor. Och vi vuxna behöver finnas i närheten så att de kan komma när de vill/behöver. Men det gör ju så ont i hjärtat... speciellt en skilsmässa, som ju vi vuxna medvetet har beslutat. Ja, det är klart att jag känner skuld över vad barnen går igenom.
  • Majsan70

En separation är ju något var och en måste få sörja och det kan ta tid. Mina barn mådde oerhört dåligt över flyttarna så baserat på det så fick de sitt permanenta hem hos mig istället för att behöva byta hem varannan vecka. Efter det kunde de bearbeta poå ett helt annat sätt o landa lugna o trygga.

• Anonym (ont i hjärtat)
    Majsan70 skrev 2013-06-30 10:22:50 följande:
    En separation är ju något var och en måste få sörja och det kan ta tid. Mina barn mådde oerhört dåligt över flyttarna så baserat på det så fick de sitt permanenta hem hos mig istället för att behöva byta hem varannan vecka. Efter det kunde de bearbeta poå ett helt annat sätt o landa lugna o trygga.
    Ja, jag och exet är medvetna om att flyttarna kan vara jobbiga. Min skräck är ju om de hellre vill bo med pappa... hur hanterar man det för egen del??

Skönt att höra att dina barn landat och är trygga nu. 
  • Majsan70
    Anonym (ont i hjärtat) skrev 2013-06-30 10:27:45 följande:
    Ja, jag och exet är medvetna om att flyttarna kan vara jobbiga. Min skräck är ju om de hellre vill bo med pappa... hur hanterar man det för egen del??

Skönt att höra att dina barn landat och är trygga nu. 
    Vill de bo hos pappa så vill de. Då är det upp till dig att få allt att funka mellan dig o barnen. Att bjuda till att se till att de kan komma till dig när som. Att kanske åka hem o fika hos pappa osv osv. Man är inte mindre förälder för att barnen bor hos den andre föräldern.
    Att mina barn hamnade hemma hos mig berodde på att pappan valde att flytta till annan stad o då ville barnen bo kvar här där hela deras sociala liv finns.
    Jag hade gladeligen släppt dem till pappan faktiskt.
  • Anonym (m)

här är det drygt ett år sedan en separation och har två snart tonåriga barn. Den äldste reagerade precis som ditt barn, TS, ungefär ett halvår efter: "ska vi aldrig bo ihop alla fyra igen?". 
    när vi svarade nej, det blir inte så, funderade han en stund på det och sen var det på nåt sätt ok, även om det inte var hans val förstås. Men mer att han visste vad han skulle förhålla sig till.

Nu har både pappan och jag träffat nya och bara häromdagen uttryckte han att han tycker det är jobbigt att pappans nya är där så ofta (vilket inte är så ofta egentligen, mest när barnen inte är där och kanske nån gång i veckan när barnen är där) Min har de inte träffat än men jag hade väl förhoppningar om att det skulle kunna ske nu under semestern. De vet om att han finns. 
    men då sa sonen "jag vill inte det ska bli likadant här" (dvs hos mig, att den nya dyker upp då och då) Jag försökte förklara att vi vuxna också måste få träffa folk, inte bara att barnen drar hem kompisar (vilket de gärna får) . Han förstår men tycker väl ändå det blir lite inkräktande. Eftersom barnen är så pass gamla vill jag kunna prata med dem om detta men samtidigt är det ju mitt beslut vem jag träffar. 
    så ja, detta är det nyaste problemet efter skilsmässan för min del.  Min nya har också uttryckt att han gärna träffar barnen snart och det vill jag med. Hur balansera så inte sonen tycker sig "tvingad" att träffa folk han inte vill, men samtidigt inse att livet går vidare och att det kan gynna barnen också om deras föräldrar mår bra och är lyckliga. 

Svar på tråden Hur hantera barns/tonårings sorg över skilsmässa