• Anonym (Arg mamma)

Publicera bilder på barn utan samtycke från föräldrar

När vi skolade in vårt barn på förskolan fick vi välja om vi ville lämna samtycke till att barnet fotades. Vi godkände att hen fick fotas inom verksamheten och att bilderna skulle användas endast för att föräldrarna skulle kunna se vad barnen gjort under dagen. De skulle alltså bara användas inom huset, t.ex. sättas upp i hallen.

Men döm om min förvåning när mitt barn plötsligt fanns i närbild med både för- och efternamn i vår lokaltidning. Och både i pappers- och nätupplagan. Vi vill absolut inte ha bilder av vårt barn på nätet. Och är inte överförtjusta i bilden i tidningen heller. Ingen har frågat efter vårt samtycke till det här. Jag vet att det är ok att fota barn på allmån plats, men det här var en bild tagen inne på förskolans gård. Och någon har uppenbarligen uppgett hens namn till tidningen också.

Är det någon som har koll på regler runt detta. Får de verkligen göra så här?

• Svar på tråden Publicera bilder på barn utan samtycke från föräldrar
  • RöttÄrSött

Det har uppenbarligen blivit en miss, ta upp saken med förskolan och kontakta tidningen så de stryker bilden från nätet.

Misstag händer, någon hade inte koll. Se till att det inte händer igen men det är ju inget som skadat någon.

• Örontrumpet

Rent juridiskt lär de få göra så. Om det är en kommunal förskola bör du kolla upp kommunens policy, det kan skilja rejält och är eg omöjligt att svara på. I vilket fall som helst lär det inte bli någon reprimand eller liknande.

• Anonym (Arg mamma)

Vi ska naturligtvis prata med både förskolan och tidningen. Det är mest av nyfikenhet jag frågar om någon känner till reglerna. Och även om det inte är olagligt anser vi att det är olämpligt att göra så. Vi känner oss svikna av förskolan som inte haft bättre koll. Och att publicera bild och fullständigt namn på förskolebarn tycker både barnets pappa och jag totalt meningslöst.

• Colisa

Men samtycket ni lämnade gällde väl bilder som förskolan tar?

Skulle gissa att reporter och fotograf från tidningen dyker upp, intervjuar personal (och kanske barn), tar lite bilder och i efterhand väljer ut de som passar bäst utan att ert "avtal" med förskolan har något alls med saken att göra eller tidningsfolket ens känner till att något sådant finns.

• RöttÄrSött

Då vi skolar in föräldrar har vi en lapp där föräldrarna får kryssa i vilka foton som får tas. Då är det bland annat en ruta med om media kommer.

Har man inte haft problem med upprörda föräldrar tidigare så är detta nog inget som någon tänkt på. Att ha namn och bild i tidningen är ju för att få ett bättre reportage.

I min mening gäller "en gång är ingen gång...", jag skulle ta upp det och se till att det inte hände igen men jag förstår inte den enorma upprördheten. Det är ju inte värre än en födelse- eller grattisannons i mina ögon.

• Anonym (me)

Fast att ta kort på förskolan och publicera med namn, är inte det ett brott mot sekretessen? Vilket barn som går på vilken förskola är väl information som omfattas av sekretessen egentligen.

• Anonym (me)
    RöttÄrSött skrev 2013-06-30 07:18:31 följande:
    I min mening gäller "en gång är ingen gång...", jag skulle ta upp det och se till att det inte hände igen men jag förstår inte den enorma upprördheten. Det är ju inte värre än en födelse- eller grattisannons i mina ögon.
    Fast då väljer väl föräldrarna själva om de vill publicera eller inte. Jag kan säga så här, en vän till mig lever med skyddad identitet tillsammans med sitt barn på främmande ort och för henne hade det varit katastrofalt om en sådan sak hände. Även om det "bara" var en gång.
  • Örontrumpet
    Anonym (me) skrev 2013-06-30 07:42:59 följande:
    Fast att ta kort på förskolan och publicera med namn, är inte det ett brott mot sekretessen? Vilket barn som går på vilken förskola är väl information som omfattas av sekretessen egentligen.
    Nej det lär det inte vara. Klasslistor liksom personnummer etc är offentliga uppgifter.

TS:
    Jag säger det igen: Man måste kolla upp kommunens policy därför att det kan skilja rejält mellan kommunerna. Det går alltså inte att ge dig ett svar och definitivt inte utifrån vad man tror eller hur det fungerar i den egna hemkommunen.
    Kontaka dessutom personuppgiftsombudet i kommunen, de ska ha en sån, det är den personen som har det övergripande ansvaret.

Dessutom bör du kontakta tidningen därför att det är inte nödvändigt att initiativet kommer från förskolan utan det kan vara en journalist som ligger bakom det här och barnen som svarat på frågan vad de heter.
    Om det är så det har gått till så har inget formellt fel begåtts
    Anonym (Arg mamma) skrev 2013-06-30 00:02:23 följande:
    Vi ska naturligtvis prata med både förskolan och tidningen. Det är mest av nyfikenhet jag frågar om någon känner till reglerna. Och även om det inte är olagligt anser vi att det är olämpligt att göra så. Vi känner oss svikna av förskolan som inte haft bättre koll. Och att publicera bild och fullständigt namn på förskolebarn tycker både barnets pappa och jag totalt meningslöst.

• RöttÄrSött

Anonym (me): har man barn med skyddad identitet i sin grupp så vet man det och har stenkoll. Det är en helt annan sak.

Som sagt: jag tycker inte det är något att bli arg och upprörd för, skulle det däremot hända igen efter att TS tagit upp det - då skulle jag förstå ilskan.

• minerva123

Det låter inte okej även om det må vara lagligt. Behöver inte vara så drastiskt som skyddad identitet. Det kan till exempel vara föräldrar med ovanliga efternamn och som arbetar inom verksamheter där man inte vill att privata uppgifter som barnens dagis kommer ut. Tänker på arbeten som polis, psykiatri och beroendevård, men även den vanliga vården om man har otur.

Svar på tråden Publicera bilder på barn utan samtycke från föräldrar