• Anonym (Arg mamma)

Publicera bilder på barn utan samtycke från föräldrar

När vi skolade in vårt barn på förskolan fick vi välja om vi ville lämna samtycke till att barnet fotades. Vi godkände att hen fick fotas inom verksamheten och att bilderna skulle användas endast för att föräldrarna skulle kunna se vad barnen gjort under dagen. De skulle alltså bara användas inom huset, t.ex. sättas upp i hallen.

Men döm om min förvåning när mitt barn plötsligt fanns i närbild med både för- och efternamn i vår lokaltidning. Och både i pappers- och nätupplagan. Vi vill absolut inte ha bilder av vårt barn på nätet. Och är inte överförtjusta i bilden i tidningen heller. Ingen har frågat efter vårt samtycke till det här. Jag vet att det är ok att fota barn på allmån plats, men det här var en bild tagen inne på förskolans gård. Och någon har uppenbarligen uppgett hens namn till tidningen också.

Är det någon som har koll på regler runt detta. Får de verkligen göra så här?

• Svar på tråden Publicera bilder på barn utan samtycke från föräldrar
  • minerva123
    Örontrumpet skrev 2013-06-30 22:40:43 följande:
    Den lagen heter PUL och enligt den har inget som helst fel, varken juridiskt, etiskt eller moraliskt något fel begåtts.

Det är PUL som ligger till grund för kommunernas regler men PUL ger oss oerhört stora friheter, så var glad om din kommun har egna regler.

Men PUL reglerar väl ändå inte vad som är etiskt eller moraliskt rätt eller fel?
  • Anonym (me)
    Örontrumpet skrev 2013-06-30 09:06:36 följande:
    Nej det lär det inte vara. Klasslistor liksom personnummer etc är offentliga uppgifter. TS: Jag säger det igen: Man måste kolla upp kommunens policy därför att det kan skilja rejält mellan kommunerna. Det går alltså inte att ge dig ett svar och definitivt inte utifrån vad man tror eller hur det fungerar i den egna hemkommunen. Kontaka dessutom personuppgiftsombudet i kommunen, de ska ha en sån, det är den personen som har det övergripande ansvaret. Dessutom bör du kontakta tidningen därför att det är inte nödvändigt att initiativet kommer från förskolan utan det kan vara en journalist som ligger bakom det här och barnen som svarat på frågan vad de heter. Om det är så det har gått till så har inget formellt fel begåtts
    Anonym (Arg mamma) skrev 2013-06-30 00:02:23 följande:
    Vi ska naturligtvis prata med både förskolan och tidningen. Det är mest av nyfikenhet jag frågar om någon känner till reglerna. Och även om det inte är olagligt anser vi att det är olämpligt att göra så. Vi känner oss svikna av förskolan som inte haft bättre koll. Och att publicera bild och fullständigt namn på förskolebarn tycker både barnets pappa och jag totalt meningslöst.

Jaha för min kompis barn började på en förskola där en annan vän jobbar och då sa jag så här en gång "jag hörde att xxx börjat hos er" och min vän svarade " vilka barn som går hos oss får jag inte diskutera med utomstående".
  • Anonym (media)

Pressetiska reglerna säger att man ska vara restriktiv med bildpublicering av minderåriga. En bra redaktör skulle ha sett till att det fanns tillstånd från föräldern för att barnet skulle få vara med i tidningen.

Jag är själv journalist och skulle aldrig ge en bild till publicering utan målsmans godkännande. Så mitt tips är att ringa tidningen och klaga. Sen kan du ta upp varför de har media på dagisgården utan att tala om det för föräldrarna?

• Örontrumpet
    minerva123 skrev 2013-07-01 02:54:38 följande:

Men PUL reglerar väl ändå inte vad som är etiskt eller moraliskt rätt eller fel?
    Nej och TS frågade efter lagar och regler.
    Etik och moral skiljer mellan människor och det kan man diskutera till helvetet fryser till is utan att komma fram till vad som gäller.
  • Örontrumpet
    Anonym (me) skrev 2013-07-01 07:47:14 följande:

Jaha för min kompis barn började på en förskola där en annan vän jobbar och då sa jag så här en gång "jag hörde att xxx börjat hos er" och min vän svarade " vilka barn som går hos oss får jag inte diskutera med utomstående".
    Ja?
    Att uppgifter är offentliga betyder inte att personal diskuterar hur som helst, det betyder bara att du har rätt att ta reda på det.
  • Örontrumpet
    Anonym (media) skrev 2013-07-01 07:58:10 följande:
    Pressetiska reglerna säger att man ska vara restriktiv med bildpublicering av minderåriga. En bra redaktör skulle ha sett till att det fanns tillstånd från föräldern för att barnet skulle få vara med i tidningen.

Jag är själv journalist och skulle aldrig ge en bild till publicering utan målsmans godkännande. Så mitt tips är att ringa tidningen och klaga. Sen kan du ta upp varför de har media på dagisgården utan att tala om det för föräldrarna?
    Om man menar att tidningen inte följt de pressetiska reglerna ska man hellre kontakta pressombudsmannen.
  • RöttÄrSött

Sekretessen i skola och förskola utgår från vad som är skadligt för barnet. Att berätta att Kalle gillar att gunga skadar inte barnet och det får jag berätta för Lisas mamma (i sammanhanget att Kalle och Lisa gillar att gunga tillsammans är det något som kan komma upp). Däremot kan det skada Kalle om jag berättar att han biter och nyper de andra barnen ofta, det är något som enbart Kalles föräldrar ska veta.

Sedan kan man ha tagit policys på den enskilda förskolan som är snävare, såsom att inte prata barn med utomstående, acceptera vänförfrågningar på Facebook osv.

• Örontrumpet
    RöttÄrSött skrev 2013-07-01 10:04:28 följande:
    Sekretessen i skola och förskola utgår från vad som är skadligt för barnet. Att berätta att Kalle gillar att gunga skadar inte barnet och det får jag berätta för Lisas mamma (i sammanhanget att Kalle och Lisa gillar att gunga tillsammans är det något som kan komma upp). Däremot kan det skada Kalle om jag berättar att han biter och nyper de andra barnen ofta, det är något som enbart Kalles föräldrar ska veta.

Sedan kan man ha tagit policys på den enskilda förskolan som är snävare, såsom att inte prata barn med utomstående, acceptera vänförfrågningar på Facebook osv.
    Nej det som omfattas av sekretesslagar sorterar inte informationen i "bra" respektive "dålig" information eftersom det ger ett alltför stort individuellt tolkningsutrymme. Omfattas något av sekretess så gäller det all information.
  • RöttÄrSött

Örontrumpet: eftersom jag inte vill gå ut med min kommun så kan du hitta mer info om du söker på olika typer av sekretess samt skaderekvisit.

• Örontrumpet
    RöttÄrSött skrev 2013-07-01 10:22:10 följande:
    Säg det till mina lärare på universitetet samt kommunens sekretesskola då
    Säg åt din lärare på universitetet att plugga och sätta sig in i e-lagarna.
    Du vet, inte ens prefekter vet allting.
  • Örontrumpet
    RöttÄrSött skrev 2013-07-01 10:25:27 följande:
    Örontrumpet: eftersom jag inte vill gå ut med min kommun så kan du hitta mer info om du söker på olika typer av sekretess samt skaderekvisit.
    Vilken kommun du bor i är irrelevant i sammanhanget.
    Du har inga som helst belägg för dina påståenden att det som omfattas av sekretsslagarna på något sätt sorterar bra och dålig information. Kolla upp det, förslagsvis hos en jurist.
  • RöttÄrSött

Det jag menade var att jag inte ville länka till min kommuns eller mitt universitets sekretessmaterial, varav man får googla sig fram.

Jag litar mer på kommunjuristen samt min fyra års utbildning, tack.

• minerva123
    Örontrumpet skrev 2013-07-01 09:49:58 följande:
    Nej och TS frågade efter lagar och regler.

Etik och moral skiljer mellan människor och det kan man diskutera till helvetet fryser till is utan att komma fram till vad som gäller.

Vad menar du då med det du själv skrev? Nu citerar jag dig: "Den lagen heter PUL och enligt den har inget som helst fel, varken juridiskt, etiskt eller moraliskt något fel begåtts". Eller missförstår jag bara din väldigt underliga satsbyggnad?
  • Örontrumpet
    RöttÄrSött skrev 2013-07-01 12:16:56 följande:
    Det jag menade var att jag inte ville länka till min kommuns eller mitt universitets sekretessmaterial, varav man får googla sig fram.

Jag litar mer på kommunjuristen samt min fyra års utbildning, tack.
    Sekretessmaterialet är ointressant utan det intressanta i sammanhanget är lagarna och kommunens egen policy. Sekretessmaterialet är inget man kan "googla sig fram" eftersom det är sekretessbelagt.

Likaså är längden på och din utbildning irrelevant eftersom du inte kommer att visa någon källa på det.
    Vem du litar på är upp till dig men bara för att någon lektor har pratat om sekretess betyder det inte att du har uppfattat det rätt eller att personen gått in på ren juridik. Det är inte ens säkert att de kan sin sak. "jag hörde på universitetet" är en tämligen oseriös källhänvisning.

• Örontrumpet
    minerva123 skrev 2013-07-01 12:25:49 följande:

Vad menar du då med det du själv skrev? Nu citerar jag dig: "Den lagen heter PUL och enligt den har inget som helst fel, varken juridiskt, etiskt eller moraliskt något fel begåtts". Eller missförstår jag bara din väldigt underliga satsbyggnad?
    Stryk "något fel" så förstår du eftersom satsbyggnaden då inte blir underlig.
    Så svårt var det inte va?
  • minerva123
    Örontrumpet skrev 2013-07-01 17:37:00 följande:
    Stryk "något fel" så förstår du eftersom satsbyggnaden då inte blir underlig.

Så svårt var det inte va?

Då tolkade jag meningen rätt då? Att du anser att det enligt PUL inte begåtts något fel juridiskt, etiskt eller moraliskt.
Svar på tråden Publicera bilder på barn utan samtycke från föräldrar