• Bejje

Klarar sig öl i värme?

Jag har ett gäng plattor öl i bilen just nu och kan av vissa skäl helst inte ta in dom i lägenheten. Det jag undrar är om de klarar sig i värme? När min svarta bil hamnar i solen så kommer det säkert bli 70 grader i bilen och hur klarar sig öl i den värmen? De är ju nyköpta och oöppnade så klart, men klarar en oöppnad burk sådana temperaturer en längre tid utan att bli dåliga? Skulle de t.ex. kunna ligga där i en vecka i värmen utan att förstöra livslängden på dom?

• Svar på tråden Klarar sig öl i värme?
  • Philippa

Jag tror ölen blir konstig.....

• Bejje
    Philippa skrev 2013-06-29 23:11:50 följande:
    Jag tror ölen blir konstig.....

Du tror? Är det någon som vet så vore jag glad. Måste veta om jag måste ta in ölen eller om jag kan lämna den i bilen.
  • caaroline

Jag hade ett gäng ciderburkar i bilen förra sommaren över natten, dom var inte roliga att röra vid dagen efter men jag slängde iallafall in dom i kylen på förmiddagen sen och när kvällens första cider blev öppnad kände iallafall inte jag någon större skillnad, och efter ett gäng cider till så kan jag looova att skillnaden fortfarande inte kändes..

• caaroline

Men hur de är med öl dock vet jag inte, tänkte på att de bör kanske vara ungefär samma sak

• jaghopparhögt

Det går bra, det ska inte påverka något alls. Kanske beror det på vad det är för öl men vanlig svennelager går bra.

• Philippa
    Bejje skrev 2013-06-29 23:22:21 följande:

Du tror? Är det någon som vet så vore jag glad. Måste veta om jag måste ta in ölen eller om jag kan lämna den i bilen.

Det är bäst att ta in ölen såklart......
  • Frontline

Absolut ingen fara alls, hade senast förra veckan runt 40 lådor o kofferten på min bil och den smakar lika bra ikväll som om den vore nybryggd...

För några år sen var jag till Tyskland och köpte öl och dom stod i värmen bra länge och var garanterat perfekta efter nedkylning...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Bejje
    jaghopparhögt skrev 2013-06-29 23:29:01 följande:
    Det går bra, det ska inte påverka något alls. Kanske beror det på vad det är för öl men vanlig svennelager går bra.

Kan tänka mig att det inte gör något för några timmar, men hur är det om jag åker bort (med en annan bil) i en vecka och kommer tillbaka? Jag har lämnat öl i värmen några timmar för och det var inga problem, men frågar är hur det är med typ 5-6 dagar?
  • Frontline
    Bejje skrev 2013-06-29 23:43:58 följande:

Kan tänka mig att det inte gör något för några timmar, men hur är det om jag åker bort (med en annan bil) i en vecka och kommer tillbaka? Jag har lämnat öl i värmen några timmar för och det var inga problem, men frågar är hur det är med typ 5-6 dagar?
    Öl är ingen kylvara som måste stå i kylen, men den blir godare om den är kall...
    Skulle det vara i behov av att vara kallt så skulle systembolaget ha kyldiskar..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • intetnyttpåplusfronten
    Frontline skrev 2013-06-29 23:52:59 följande:
    Öl är ingen kylvara som måste stå i kylen, men den blir godare om den är kall...
    Skulle det vara i behov av att vara kallt så skulle systembolaget ha kyldiskar..
    Systembolaget har inte 40 gr inomhus såsom det kan bli en bil :o
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Bejje
    intetnyttpåplusfronten skrev 2013-06-30 08:36:22 följande:
    Systembolaget har inte 40 gr inomhus såsom det kan bli en bil :o

Det var det jag funderade på också. Är det soligt kan det ju bli 85 grader i bilen enligt vad hundguiderna säger.

www.vovva.se/varmt_i_bil.html
  • EmmPe

Humlen bryts ner av värme och framför allt av ljus, men på burk är ju ljuset inget problem.
    Sen är det ju så löjligt lite humle i vanlig svensk lageröl att värmen inte gör nån skillnad i alla fall.

• Petrol

Jag har haft öl i förtält på festival en vecka som varit så varm att det praktiskt taget gjort ont att ta i dem, ingen fara med de iallafall. Även om det är en fördel att kyla ner dem en smula innan förtäring då givetvis.

• hejblåbär

Det beror på alkoholhalten. Är det över 5% eller något alkoholprocent så är det nog ingen fara, men är det lågalkoholöl så är det större risk för bakterieväxt som kan ge matförgiftning. Annars blir det nog inte så stor skillnad på smak osv. Vissa smakämnen kanske förstörs men det gör nog ingen större skillnad. Testa.

• EmmPe

Vilka bakterier? Nästan all öl pastöriseras, för att döda av jästresterna, så det finns inget som kan växa i öl.
    Färsköl - opastöriserad och ofiltrerad - innehåller levande jäst, och möjligen spår av mjölksyra och ättiksbakterier. All öl som är "bottle conditioned" är levande.

Det enda som kan hända är att den surnar, det är inget farligt men smakar illa. En del belgisk öl är medvetet försurad.

• FiorinaRullgardina

Ölet pastoriseras mellan 65 och 75 grader (grader beroende på hur länge de passerar pastördelen). Det får det göra sammanlagt max en timme, sen kan ölet bli bränt och smaka funky.
    Så det beror säkert på hur länge du har ölet i bilen och hur länge det är så infernaliskt varmt i bilen. 

• Sölve

Om man lägger ölen på golvet och lägger någonting över dem så blir de inte så värst varma.
    Jag gör så på festival och burkarna är fortfarande svala på ytan efter flera dagar med bilen i gassande sol.
    Innehållet brukar dock vara pissljummet, men inte varmt. 

• EmmPe

Tror man kör snabbare och hetare pastörisering numera, den gamla tunnelmetoden, när man duschade hela flaskan i hett vatten ,tog en timme. Numera kör man med motströmsvärmeväxlare.

Öl tappar smak av pastörisering, öljäst i sig smakar lite som en blandning av druvsockertabletter och ananas.
    Jag, som inte är nån lagerfantast, gillar tysk zwickelbier, den har alltid levande jäst, men det är ju en slags färsköl på fat. 

Nä, matförgiftad kan man inte bli av öl, det är inga sådana bakterier som växer i öl. Både mjölksyrabakterier oc ättiksbakterier används i livsmedelsproduktion (tänk yoghurt och dyr balsamico), men de är ju inte sp kul i öl.

Om man nu inte gillar belgisk geuze, oud bruin, röd flandrisk ale och andra typer som medvetet infekterats med mjölksyrabakterier och vildjäst.
    Jag gillar dem IBLAND, men det är inga nybörjaröl precis. Min sambo gillar geuze.

• Bejje

Har varit borta en vecka nu och kommit tillbaka och ölen smakar fortfarande samma som innan, så det var nog ingen fara.

Svar på tråden Klarar sig öl i värme?