• EmmPe

Klarar sig öl i värme?

Humlen bryts ner av värme och framför allt av ljus, men på burk är ju ljuset inget problem.
    Sen är det ju så löjligt lite humle i vanlig svensk lageröl att värmen inte gör nån skillnad i alla fall.

• EmmPe

Vilka bakterier? Nästan all öl pastöriseras, för att döda av jästresterna, så det finns inget som kan växa i öl.
    Färsköl - opastöriserad och ofiltrerad - innehåller levande jäst, och möjligen spår av mjölksyra och ättiksbakterier. All öl som är "bottle conditioned" är levande.

Det enda som kan hända är att den surnar, det är inget farligt men smakar illa. En del belgisk öl är medvetet försurad.

• EmmPe

Tror man kör snabbare och hetare pastörisering numera, den gamla tunnelmetoden, när man duschade hela flaskan i hett vatten ,tog en timme. Numera kör man med motströmsvärmeväxlare.

Öl tappar smak av pastörisering, öljäst i sig smakar lite som en blandning av druvsockertabletter och ananas.
    Jag, som inte är nån lagerfantast, gillar tysk zwickelbier, den har alltid levande jäst, men det är ju en slags färsköl på fat. 

Nä, matförgiftad kan man inte bli av öl, det är inga sådana bakterier som växer i öl. Både mjölksyrabakterier oc ättiksbakterier används i livsmedelsproduktion (tänk yoghurt och dyr balsamico), men de är ju inte sp kul i öl.

Om man nu inte gillar belgisk geuze, oud bruin, röd flandrisk ale och andra typer som medvetet infekterats med mjölksyrabakterier och vildjäst.
    Jag gillar dem IBLAND, men det är inga nybörjaröl precis. Min sambo gillar geuze.

Svar på tråden Klarar sig öl i värme?