Gräsrot skrev 2013-07-01 13:45:44 följande:
Öhhh inte helt.. Men snälla var läser du och vilken litteratur har du för här har vi grundläggande brister.
new kommandot får inte användas på metoder (void) utan endast på instanser (objekt) eller variabler
(string) och arrays.
Construktor kan vara enkel som den jag använde:
När du skapar en instans av den i testklassen (den med main i)
så skapar du en tom vara.
Vara var = new Vara () //skapar en ny instans av vara med namnet var.
därefter får du kalla på metoderna genom "var"
var.SetPrice() = 12,5; //det är ju en double
var.SetName() = "Bananer" ;
när du ska ha ut värdet i price igen så måste du antingen deklarera en ny variabel av typ
double annars fattar datorn inte var den ska göra av den. (Kan inte stoppa en fyrkantig kloss i ett runt hål).
double priset = var.GetPrice();
eller så får du skriva ut det med System.Out.Write(var.GetPrice());
Det finns även överlagrade construktor .
då ska detta in i Vara klassen
public Vara(string name, int antal, double price )
{
this.name = name;
this.antal = antal;
this.double = price;
}
låt den andra konstruktorn sitta kvar som default (det skadar inget) och skriv detta i main
Vara andraVaran = new Vara("Burk",1,14,67) // string, int , double
jag vet att det kan vara tjurigt i början med att förstå objekt instanser etc.
jag använde dietels böcker i början med Java och tyckte det var ok.
vänta bara tills det är dags för generics och trådning..
Ok tack ännu en gång.. Jo det är aningen tungt..jag har hållt på i 3 månader ungefär men inte 3 månader i sträck och jag tycker aldrig det lossnar ordentligt.
jag har använt Dietel men jag tycker inte det framgår bra och ordentligt beskrivet hur ett UML diagram skrivs i 9onde upplagan...jag har bläddrat igenom hela boken och visst finns exempel men de exemplen är inte bra anser jag..eller så är jag trög...vet inte längre. Jag ska försöka klura här lite så lossnar det nog så småningom hoppas jag. Tack så mycke tför att du orkade ta sig tid att gå igenom det här. Är du erfaren programmerare?