• HelloWorld

UML diagram behöverhjälp

sportpappa skrev 2013-07-02 17:05:39 följande:
    Du måste inte skriva en egen konstruktor. Så länge du inte lägger till någon konstruktor så finns det automatiskt en default-konstruktor, dvs. en konstruktor som inte tar några argument/parametrar. Däremot så fort du skapar en konstruktor som tar ett eller flera argument så försvinner default-konstruktorn och först då måste du skapa upp en egen om du behöver den. Skapa inte en av slentrian utan endast om du behöver. Se till att din kod endast innehåller det du behöver och inget annat.

Default-konstruktor (ska inte innehålla ordet Class):
    public Vara() {
    }
    Okej jag förstår. Dock var det en del av uppgiften att skapa konstruktor. Detta är övningen till UML diagrammet jag postade ovan (så ni förstår vad det är jag försöker göra exakt) 

"Gör en Vara klass av UML klassdiagrammet nedan. Det fattas en konstruktor för att sätta varans: namn pris och antal. Skapa även en sådan så att man kan använda den när ett objekt instansieras ur klassen. Gör en JFrame med ett GUI så att du kan sätta data för en vara och sedan även hämta ut varans data och skriva det till en TextArea."
  • HelloWorld

Detta går käpprätt åt skogen... error efter error efter error... är det såhär att vara programmerare så tackar ja för mig. Tur att vi har inrikting design i programmet annars hade jag avlidigt.  Nu har jag kollat på videos, snurrat til det helt ...Såhär  ser det ut nu men det är inget som fungerar...

public class Vara {

//Deklarerar variabler
    private String name;
    private double price;
    private int antal;
    }

class Test {
    public static void main(String[] args) {
    Vara var = new Vara();
    }
    //constructors
    public void Vara (String name)
    {
    this.name = name;
    }
    public Vara (int antal)
    {
    this.antal = antal;
    }
    public Vara (double price)
    {
    this.price = price;
    }

public void setName(String name) {
    var.setName (("Halstabletter");
    // this.name syftar på name i deklarerade variabler (private string name) och name syftar på det som står i parrantesen i void metoden
    }

public void setPrice (double price) {
    var.setPrice(("12.5"); //det är ju en double

}
    public void setAntal (int antal) {
    var.setAntal() = (("10");

}

public String getName()
    {
    return this.name;
    }

public double price()
    {
    return this.price;
    }

public int getAntal()
    {
    return this.antal;
    }
    }

Det där klasstestet verkar störa en del också... vwt varken ut eller in nu.... Kommer hålla på tills jag klarar det..har inget val...men att det ska vara så jäkla svårt...blir galen
  • HelloWorld
    Gräsrot skrev 2013-07-03 14:07:15 följande:
    Lugn och fin nu HelloWorld..
    Det du går igenom är vanligt i början. Man fattar inte ett skit av felmeddelanden och alla hjälpforum ger kryptiska svar i still med "kolla i library efter extensionen för Object Class och kör enumerering".

Du har gjort ett mindre fel. 
    Det bästa du kan göra är att skriva två separata klasser en som heter Vara och en som heter Test.
    Jag gissar att du sett massor av exempel där main ligger i klassen du skriver och så kan man göra när man känner sig lite mer varm i kläderna.

Men för att vara till nytta.

1. Skapa ditt projekt i kompilatorn (använder du eclipse eller jdev eller vad)
    2. I projektet skapar du ny klass som du döper till vara (kryssa i default construktor men kontrollera så att inte main står ifyllt)
    3. Skapa en ny klass i projektmappen som du döper till Test och i denna kryssar du i main     

I vara klassen skriver du in det först jag skrev observera att kolla all { } har du 5 öppningar {  måste du även ha 5 } (datorn blir ledsen annars).

I klassen test skriver du

class Test {   public static void main(String[] args) {      Vara var = new Vara();  

var.setName = "Halstablett" 
    String s = var.getName;
    system.out.write(s );  //strängen s kommer skrivas om allt går som det ska
       }

Det gick inte att skicka material över Familjeliv men har du någon annan mail så kan jag skicka lite av mitt gamla kursmaterial till dig.

Ge dig bara inte.. Att du vill försöka förstå visar att du kan bli en bra utvecklare.
    Jag har sett stora tuffa utvecklare med längre erfarenhet än jag darra i knävecken för mindre..

Hej igen, tack så mycket igen för att du orkar. Jag ska försöka allt det här du beskrev (kom nyss hem) men vad jag int e förstå är (använder netbeans) är att när jag vill skapa en ny klass så högerklickar jag på mitt projekt (har det också öppet) så skapas inte testklassen i samma fönster,, utan i ett nytt... ska det vara så? Jg har inte heller någonstans valet att fylla i eller inte fylla i main... 
    Är det någonstans i rullgardinsmenyn man kan kirra det kanske?

• HelloWorld
    Gräsrot skrev 2013-07-03 14:07:15 följande:
    Lugn och fin nu HelloWorld..
    Det du går igenom är vanligt i början. Man fattar inte ett skit av felmeddelanden och alla hjälpforum ger kryptiska svar i still med "kolla i library efter extensionen för Object Class och kör enumerering".

Du har gjort ett mindre fel. 
    Det bästa du kan göra är att skriva två separata klasser en som heter Vara och en som heter Test.
    Jag gissar att du sett massor av exempel där main ligger i klassen du skriver och så kan man göra när man känner sig lite mer varm i kläderna.

Men för att vara till nytta.

1. Skapa ditt projekt i kompilatorn (använder du eclipse eller jdev eller vad)
    2. I projektet skapar du ny klass som du döper till vara (kryssa i default construktor men kontrollera så att inte main står ifyllt)
    3. Skapa en ny klass i projektmappen som du döper till Test och i denna kryssar du i main     

I vara klassen skriver du in det först jag skrev observera att kolla all { } har du 5 öppningar {  måste du även ha 5 } (datorn blir ledsen annars).

I klassen test skriver du

class Test {   public static void main(String[] args) {      Vara var = new Vara();  

var.setName = "Halstablett" 
    String s = var.getName;
    system.out.write(s );  //strängen s kommer skrivas om allt går som det ska
       }

Det gick inte att skicka material över Familjeliv men har du någon annan mail så kan jag skicka lite av mitt gamla kursmaterial till dig.

Ge dig bara inte.. Att du vill försöka förstå visar att du kan bli en bra utvecklare.
    Jag har sett stora tuffa utvecklare med längre erfarenhet än jag darra i knävecken för mindre..

Jag kan förstå att folk gåttigenom samma som jag gör nu men ibland känns det som andra har lätt för sig, eller så fuskar de...haha
    Jag vill verkligen lära mig, men jag får lätt för att ge upp när allt bara flyter ihop till hieroglyfer och jag inte förstår ett smack . Tack för dina vänliga ord dock.
    Du kan skicka över till thea_despina@hotmail.com om du vill/kan. Det vore jättesnällt av dig!! 
  • HelloWorld
    Gräsrot skrev 2013-07-03 21:06:43 följande:

Hej igen helloworld.

läste dina inlagor.. Okej netbeans använde jag inte utan lärde mig i Jdeveloper och använde sen eclipse.
    Troligtvis skapar din kompilator nya klasser när den gör nya fönster. Om det inte finns någon knapp för main
    i netbeans så får du skriva det själv tror jag.

Skriv först färdig Vara klassen och glöm inte att spara först.
    skriv sedan tesklassen och spara innan du kompilerar.

jag kommer skicka till dig.. Framgången hos alla andra är att det alltid finns en person som är grym på detta eller att man känner någon som har gått kursen. Han/hon förklarar för någon vad man ska skriva och varför och sedan kopierar man från internet eller från andra kursare. Jag lade märke till detta när jag gjorde som du och försökte göra det hela själv från början. Jag lade också märke till att det även brast mycket från mina duktigare kursare när det blev frågan om att göra svårare saker.        
    Hej igen, Ok det kan vara så att det är så det fungerar...
    Ja det kan säkert vara som du säger..jag känner ingen som kan java, så därför har jag vänt mig till FL. Jag går program på distans också och svaren man får från läraren ofta när man ställer frågor är att ma nska kolla youtube. Visst är det bra det med, har lärt mig massor på det men det räcker liksom inte...
    du har hjälpt mig mer än vad någon av mina lärare gjort iallafall jag säga. Jag funderar på att skriva om allt sen och göra om. Jag vet inte om jag hinner fixa något idag, väntar besök snatrt...men imorrn ska jag ta tag i det, kan hålla dig informerad om hur det går, sen när jag väl klarat det kan du känna dig stolt över att du hjälpt en helt vilsen person på att bli lite duktigare :)
  • HelloWorld
    Gräsrot skrev 2013-07-03 21:54:18 följande:
    du har fått mail
    jag var precis inne och tittade... såg inget :/ kan det hamnat bland skräp?
  • HelloWorld
    HelloWorld skrev 2013-07-04 17:52:05 följande:
    jag var precis inne och tittade... såg inget :/ kan det hamnat bland skräp?
    Ok fick det, tack :) 
    Jag får error iaf när jag skapar den andra klassen. Det står att illegal static declaration in inner class Test.Vara

Jag ger faktiskt upp snart  
  • HelloWorld

Vilken bra litteratur!! Lätt som en plätt förklarat men jag tycker det är ett måste för nybörjare! Tack så otroligt mycket 

• HelloWorld

tror jag fick till det nu... eller vad säger du kära "lärare" hehe

import java.lang.String;
    public class Vara {

//Deklarerar variabler
    private String name;
    private double price;
    private int antal;

//tildela konstruktorer för de deklarerade variablerna
    public Vara (String name, int antal, double price)
    {
    this.name = name;

this.antal = antal;

this.price = price;

public class Test {
    public void main(String[] args) {
    Vara var = new Vara();
    }
    public void setName(String name) {
    var.setName("Halstabletter");
    // this.name syftar på name i deklarerade variabler (private string name) och name syftar på det som står i parrantesen i void metoden
    }

public void setPrice (double price) {
    var.setPrice("12.5"); //det är ju en double

}
    public void setAntal (int antal) {
    var.setAntal("10");

}

public String getName()
    {
    return this.name;
    }

public double price()