Gräsrot skrev 2013-07-03 14:07:15 följande:
Lugn och fin nu HelloWorld..
Det du går igenom är vanligt i början. Man fattar inte ett skit av felmeddelanden och alla hjälpforum ger kryptiska svar i still med "kolla i library efter extensionen för Object Class och kör enumerering".
Du har gjort ett mindre fel.
Det bästa du kan göra är att skriva två separata klasser en som heter Vara och en som heter Test.
Jag gissar att du sett massor av exempel där main ligger i klassen du skriver och så kan man göra när man känner sig lite mer varm i kläderna.
Men för att vara till nytta.
1. Skapa ditt projekt i kompilatorn (använder du eclipse eller jdev eller vad)
2. I projektet skapar du ny klass som du döper till vara (kryssa i default construktor men kontrollera så att inte main står ifyllt)
3. Skapa en ny klass i projektmappen som du döper till Test och i denna kryssar du i main
I vara klassen skriver du in det först jag skrev observera att kolla all { } har du 5 öppningar { måste du även ha 5 } (datorn blir ledsen annars).
I klassen test skriver du
class Test { public static void main(String[] args) { Vara var = new Vara();
var.setName = "Halstablett"
String s = var.getName;
system.out.write(s ); //strängen s kommer skrivas om allt går som det ska
}
Det gick inte att skicka material över Familjeliv men har du någon annan mail så kan jag skicka lite av mitt gamla kursmaterial till dig.
Ge dig bara inte.. Att du vill försöka förstå visar att du kan bli en bra utvecklare.
Jag har sett stora tuffa utvecklare med längre erfarenhet än jag darra i knävecken för mindre..
Hej igen, tack så mycket igen för att du orkar. Jag ska försöka allt det här du beskrev (kom nyss hem) men vad jag int e förstå är (använder netbeans) är att när jag vill skapa en ny klass så högerklickar jag på mitt projekt (har det också öppet) så skapas inte testklassen i samma fönster,, utan i ett nytt... ska det vara så? Jg har inte heller någonstans valet att fylla i eller inte fylla i main...
Är det någonstans i rullgardinsmenyn man kan kirra det kanske?