• jennifergrand

Hjälp- bebis sover för lite på dagen!

Hej,
    jag har en liten kille på 3,5 månad. Han sover bra på nätterna men på dagtid går inte riktigt lika bra.
    En del dagar sover han cirka tre timmar mellan 09.00-12.00 och sedan cirka 14.00-15.00 men sedan tar det stopp. Han vill absolut inte sova på eftermiddagen vilket resulterar i att han blir övertrött.
    Ibland sover han endast en timme på fm, en timme nån gång mitt på dagen och sedan inget mer innan det är dags att sova för kvällen.

Vi har en fast kvällsrutin som innebär bad, pyjamas, nattsånger, mat och sedan sängen. Vi börjar med kvällsrutinen klockan 18.30 och då sover han vanligtvis klockan 19.00. Vi har haft den rutinen nån månad nu och det fungerar otroligt bra!

Det jag oroar mig över är att han helt enkelt får för lite sömn.. Jag följer alla råd, försöker alltid lägga honom när han är sömnig och inte övertrött, ser till att han har ren blöja, är mätt, rätt temperatur i rummet osv.

Min lilla son hade kolik i början och jag vet att det kan ställa till det lite med sömnen, han måste tex bäras tills han somnar. Det är dock inget större problem då han vanligtvis somnar ganska fort och jag tycker att det är otroligt viktigt att lyssna på barnets signaler, behöver han närhet för att somna så får han det. När han ska sova för natten så somnar han dock alltid själv i sin egen säng.

Jag vet inte om det här är ett "stort problem" egentligen men jag oroar mig bara över att han får för lite sömn, han är mitt första barn så det är svårt att veta vad som är "rätt" och "fel". Och ja, jag vet att alla barn är olika men det hade varit intressant att höra lite om andras erfarenheter.

Är det nån idé att införa rutiner för dagssovandet eller borde jag bara  låta det vara som det är? Får ju inget direkt stöd från BVC heller, de säger bara att jag ska göra allt jag kan för att han ska sova- men det gör jag ju redan- det fungerar inte! 

Jag skulle bli otroligt glad om nån tog sig tid att kommentera det här!
    Jennifer Glad 

• Svar på tråden Hjälp- bebis sover för lite på dagen!
  • faithfully

Om han sover lite längre stund efter lunch kanske han inte behöver sova en gång till?
    Skulle 10-12 och 14-16 fungera? Två timmar per sovtillfälle?

Sover han bra på natten så tänker jag att han troligen sover lagom på dagen hur som helst. Han är ändå så pass liten att han behöver mycket sömn och "pressen" att hålla rutiner tycker jag är mindre viktig. Så att du lägger honom när han är sömnig låter klokt tycker jag. Min dotter sov ca 16 timmar per dygn i den åldern. Ca 10 timmar på natten (amning 2 ggr) och sedan så mycket hon ville på dagen

• Natulcien

Alla bebisars behov och sömnmönster der ju olika ut. Vad är det som oroar dig?

Han sover ju ändå ca 4 tim. på dagen? Hur sover han på natten?

Vår son sov, vid 3,5 månader, bara ca 2-2,5 tim. totalt på dagen. Och då var det uppdelat på 4-5 korta 30-minuterspass.
    Sen sov han för natten mellan ca kl.22-10.

• jennifergrand
    faithfully skrev 2013-07-03 09:30:22 följande:
    Om han sover lite längre stund efter lunch kanske han inte behöver sova en gång till?
    Skulle 10-12 och 14-16 fungera? Två timmar per sovtillfälle?

Sover han bra på natten så tänker jag att han troligen sover lagom på dagen hur som helst. Han är ändå så pass liten att han behöver mycket sömn och "pressen" att hålla rutiner tycker jag är mindre viktig. Så att du lägger honom när han är sömnig låter klokt tycker jag. Min dotter sov ca 16 timmar per dygn i den åldern. Ca 10 timmar på natten (amning 2 ggr) och sedan så mycket hon ville på dagen
    Tack för svar! :)
    Det är det som är så svårt, att få honom att sova efter lunch. Han vaknar oftast efter en knapp timme och är grinig vilket jag tar som ett tecken på att han inte är helt utvilad.

Håller helt med om det du skriver ang rutiner, det bör ju inte vara alltför strikt såhär tidigt.. Men så ligger det säkert mycket i det du skriver ang nattsömnen, han hade nog inte sovit så bra på natten om han inte fick tillräckligt med sömn på dagen.. Får nog ta och sluta noja bara ;)  
  • jennifergrand
    Natulcien skrev 2013-07-03 10:09:46 följande:
    Alla bebisars behov och sömnmönster der ju olika ut. Vad är det som oroar dig?

Han sover ju ändå ca 4 tim. på dagen? Hur sover han på natten?

Vår son sov, vid 3,5 månader, bara ca 2-2,5 tim. totalt på dagen. Och då var det uppdelat på 4-5 korta 30-minuterspass.
    Sen sov han för natten mellan ca kl.22-10.
    Jag vet att jag kanske oroar mig i onödan men blir så himla stressad när jag pratar med min sjuksyster på BVC som säger att sömn är så hiiiimla viktigt, minst fem-sex timmar på dagtid! Jag vet att BVC kommer med en del konstiga råd och jag vet ju att alla barn är olika..

Det som oroar mig mest är väl det faktum att han nästan alltid blir övertrött på kvällen och det är ju inte kul för någon. Sover han tre timmar på fm så är ju det helt fantastiskt men då sover han som sagt väldigt sällan/väldigt kort på em vilket resulterar i en övertrött bebis. Han blir nämligen, som regel, trött efter två timmar efter att han vaknade sist. När han då inte sover speciellt på em så går det ibland ca 5-6 timmar innan han sover igen..

Kanske hellre ska satsa på fler korta pass, som du skriver :)
  • Natulcien
    jennifergrand skrev 2013-07-03 11:44:36 följande:
    Jag vet att jag kanske oroar mig i onödan men blir så himla stressad när jag pratar med min sjuksyster på BVC som säger att sömn är så hiiiimla viktigt, minst fem-sex timmar på dagtid! Jag vet att BVC kommer med en del konstiga råd och jag vet ju att alla barn är olika..

Det som oroar mig mest är väl det faktum att han nästan alltid blir övertrött på kvällen och det är ju inte kul för någon. Sover han tre timmar på fm så är ju det helt fantastiskt men då sover han som sagt väldigt sällan/väldigt kort på em vilket resulterar i en övertrött bebis. Han blir nämligen, som regel, trött efter två timmar efter att han vaknade sist. När han då inte sover speciellt på em så går det ibland ca 5-6 timmar innan han sover igen..

Kanske hellre ska satsa på fler korta pass, som du skriver :)
    Visst är sömn viktigt. Men att påstå att en bebis behöver 5-6 timmar på dagen är bara skitsnack, faktiskt. Det är ju den totala dygnssömnen man måste titta på.
    Vår son har alltid sovit väldigt bra på nätterna, men väldigt lite på dagen. Men han har alltid mått fint, varit en glad och nöjd kille och utvecklats som han ska. Men hans behov var sånt, helt enkelt. Glad

Och det var ju inte så att vi "satsade" på korta pass. Det var han som sov så. Vi bara följde hans sömnmönster och rytm. Men jag skulle ju inte väcka en liten bebis som sover gott i 2-3 timmar. Det där med trött och skrikig bebis på kvällen behöver inte heller bero på övertrötthet alla gånger. Det kan lika gärna vara att han kanske har fått för mycket intryck under dagen eller har lite magknip.

Jag tycker inte att du ska oroa dig (och inte lyssna för mycket på BVC), utan bara försöka hänga med i hans rytm. Sömnmönstret kommer ändå att ändras många gånger under det första året, så det är bara att hänga med i svängarna och se glad ut! Glad
  • Anemone

Oj, tycker det låter jättemycket. I den åldern sov min dotter 1-2 timmar per dag. Nån gång ibland kunde hon ha tröttdag och sova kanske 3 timmar, men det var sällsynt. Nattsömn ca 10 timmar. Sen nån gång efter 4 månader då hon började bli mer aktiv så sov hon mer på natten (dock inte sammanhängande).

• Alexi

Min dotter hade en period som tvåmånaders med att sova typ en halvtimme på hela dagen. Men hon toksov ju på natten då istället. Några månader senare sov hon ett antal 30-minuterspass, sov aldrig längre än så i taget.

Svar på tråden Hjälp- bebis sover för lite på dagen!