Hjälp- bebis sover för lite på dagen!
Hej,
jag har en liten kille på 3,5 månad. Han sover bra på nätterna men på dagtid går inte riktigt lika bra.
En del dagar sover han cirka tre timmar mellan 09.00-12.00 och sedan cirka 14.00-15.00 men sedan tar det stopp. Han vill absolut inte sova på eftermiddagen vilket resulterar i att han blir övertrött.
Ibland sover han endast en timme på fm, en timme nån gång mitt på dagen och sedan inget mer innan det är dags att sova för kvällen.
Vi har en fast kvällsrutin som innebär bad, pyjamas, nattsånger, mat och sedan sängen. Vi börjar med kvällsrutinen klockan 18.30 och då sover han vanligtvis klockan 19.00. Vi har haft den rutinen nån månad nu och det fungerar otroligt bra!
Det jag oroar mig över är att han helt enkelt får för lite sömn.. Jag följer alla råd, försöker alltid lägga honom när han är sömnig och inte övertrött, ser till att han har ren blöja, är mätt, rätt temperatur i rummet osv.
Min lilla son hade kolik i början och jag vet att det kan ställa till det lite med sömnen, han måste tex bäras tills han somnar. Det är dock inget större problem då han vanligtvis somnar ganska fort och jag tycker att det är otroligt viktigt att lyssna på barnets signaler, behöver han närhet för att somna så får han det. När han ska sova för natten så somnar han dock alltid själv i sin egen säng.
Jag vet inte om det här är ett "stort problem" egentligen men jag oroar mig bara över att han får för lite sömn, han är mitt första barn så det är svårt att veta vad som är "rätt" och "fel". Och ja, jag vet att alla barn är olika men det hade varit intressant att höra lite om andras erfarenheter.
Är det nån idé att införa rutiner för dagssovandet eller borde jag bara låta det vara som det är? Får ju inget direkt stöd från BVC heller, de säger bara att jag ska göra allt jag kan för att han ska sova- men det gör jag ju redan- det fungerar inte!
Jag skulle bli otroligt glad om nån tog sig tid att kommentera det här!
Jennifer