Anonym (orange) skrev 2013-07-03 11:35:07 följande:
Vilken brun nyans ska jag välja?
Den mörkblonda toningen som jag har hemma ser brunt ut på bilden, men det står att det är en morkblond toning. Kan jag använda denna?
Nu minns jag inte riktigt men antingen skulle man se till att det finns röda pigment i färgen eller så var det det man skulle undvika. Det är sålänge sen som jag själv gjorde samma misstag att försöka bleka mitt mörkfärgade hår blont, det blev orange och jag blekte igen och då gick det av men var ju ändå tvungen att göra nåt med det lilla jag hade kvar så då fick det bli brunt.
Numer har jag hel blekt hår med mycket erfarenhet utav hemma blekning, bleker dock bara utväxten numer och det brukar bli gult men då slänger jag i en silverblond färg som reducerar det gula. Men som sagt inget jag rekomenderar att laborera med om man är nybörjare eftersom håret lätt kan gå av, speciellt om det är slitet.
Att ditt hår blivit fläckigt har endast med att göra att du inte fått blekningen helt täckande, det är lätt att tro att man fått jämt med färg överallt men håret ska bokstavligen simma i färg första gången så man absolut vet att det blir jämt.
Att slinga håret ljust skulle jag inte alls rekomendera då slingmedlet är jätte starkt och riskerar att bränna av håret, svårt att få det jämnt då oxå om du nu är fläckig.
En riktigt mörkbrun färg eller svart skulle jag ha i om jag vore dig och sen hålla dig undan blekmedel ett bra tag framöver för att inte skada håret mer än nödvändigt.