• Anonym (orange)

Mitt hår blev orange och ojämt efter en blekning

Ja, som rubriken lyder. Det var första gången jag blekte. Jag har naturligt svart hår. Håret längst upp blev orange och i själva hårlängderna längre ner så tog inte blekningen så bra. På vissa stället blev blekningen "fläckig" dessutom. Varför blev det så här? Hur löser jag det? 

P.s jag har mycket tort och slitet hår. 

• Svar på tråden Mitt hår blev orange och ojämt efter en blekning
  • Mandiisen

slinga det flera gånger. är det blond du vill bli så slinga det

17år och 2barnsmamma. Jonathan- 110805 & William- 130111 <33
  • Mandiisen

finns säkerligen piggment inpackning som du kan öra med. det är jävligt bra.
    finns nog för blonda också. det färgar enbart av sig på det färgade håret.
    Har själv rött hår och kör med färgbomben i rött. jävligt bra

17år och 2barnsmamma. Jonathan- 110805 & William- 130111 <33
  • Anonym (Blondie)

Ojoj, om man ska bleka hemma så är det slingor med hätta som gäller!! Men det är ju lite sent påtänkt nu... Jag skulle nog i ditt fall färga det mörkt igen, det skulle vara skonsammast för ditt hår. Om du slingar det nu kommer det förmodligen fortfarande vara fläckigt på vissa ställen. Det gäller också att dra på riktligt med blekmedel och att låta det sitta i lång tid.

Mina förslag är

1: färga i en mörkare nyans, chokladbrun kanske?

2: Om du vågar; slinga det med hätta i två omgångar. Väldigt tidskrävande och jobbigt att göra själv, men det går. Köp ev. två förpackningar blekning för varje omgång så att du verkligen får med allt hår. Se upp för fläckar nära hårrötterna.

• Anonym (orange)
    Mandiisen skrev 2013-07-03 12:01:59 följande:
    slinga det flera gånger. är det blond du vill bli så slinga det
    jag vill ha brunt hår
  • Anonym (kort)

Gå till frissan och klipp av håret. När det växer ut kanske (?) de orangea topparna bara ser fräcka ut. Är håret redan torrt och slitet ser jag inte vitsen i att fortsätta behandla det med en massa kemiska preparat med misslyckade resultat - det kommer bara att bli fulare och fulare.

Finns många snygga korta frisyrer.

• Anonym (svårt)
    Anonym (orange) skrev 2013-07-03 11:35:07 följande:
    Vilken brun nyans ska jag välja?

Den mörkblonda toningen som jag har hemma ser brunt ut på bilden, men det står att det är en morkblond toning. Kan jag använda denna?
    Nu minns jag inte riktigt men antingen skulle man se till att det finns röda pigment i färgen eller så var det det man skulle undvika. Det är sålänge sen som jag själv gjorde samma misstag att försöka bleka mitt mörkfärgade hår blont, det blev orange och jag blekte igen och då gick det av men var ju ändå tvungen att göra nåt med det lilla jag hade kvar så då fick det bli brunt. 

Numer har jag hel blekt hår med mycket erfarenhet utav hemma blekning, bleker dock bara utväxten numer och det brukar bli gult men då slänger jag i en silverblond färg som reducerar det gula. Men som sagt inget jag rekomenderar att laborera med om man är nybörjare eftersom håret lätt kan gå av, speciellt om det är slitet.

Att ditt hår blivit fläckigt har endast med att göra att du inte fått blekningen helt täckande, det är lätt att tro att man fått jämt med färg överallt men håret ska bokstavligen simma i färg första gången så man absolut vet att det blir jämt.
    Att slinga håret ljust skulle jag inte alls rekomendera då slingmedlet är jätte starkt och riskerar att bränna av håret, svårt att få det jämnt då oxå om du nu är fläckig.

En riktigt mörkbrun färg eller svart skulle jag ha i om jag vore dig och sen hålla dig undan blekmedel ett bra tag framöver för att inte skada håret mer än nödvändigt.  
  • Mamalinda

Andvänd för guds skull inte mer blekning, det kommer inte att bli bra. Toning tvättas gradvis ur håret och kommer bara rädda hårfärgen typ närmaste veckan om det ens blir bra när håret är ojämt ifrån början. Jag skulle ha köpt en permanent hårfärgning som är något mörkare än den mörkaste delen på ditt hår just nu och provat med den.

• Anonym (Blondie)
    Anonym (svårt) skrev 2013-07-03 12:18:30 följande:
    Nu minns jag inte riktigt men antingen skulle man se till att det finns röda pigment i färgen eller så var det det man skulle undvika. Det är sålänge sen som jag själv gjorde samma misstag att försöka bleka mitt mörkfärgade hår blont, det blev orange och jag blekte igen och då gick det av men var ju ändå tvungen att göra nåt med det lilla jag hade kvar så då fick det bli brunt. 

Numer har jag hel blekt hår med mycket erfarenhet utav hemma blekning, bleker dock bara utväxten numer och det brukar bli gult men då slänger jag i en silverblond färg som reducerar det gula. Men som sagt inget jag rekomenderar att laborera med om man är nybörjare eftersom håret lätt kan gå av, speciellt om det är slitet.

Att ditt hår blivit fläckigt har endast med att göra att du inte fått blekningen helt täckande, det är lätt att tro att man fått jämt med färg överallt men håret ska bokstavligen simma i färg första gången så man absolut vet att det blir jämt.
    Att slinga håret ljust skulle jag inte alls rekomendera då slingmedlet är jätte starkt och riskerar att bränna av håret, svårt att få det jämnt då oxå om du nu är fläckig.

En riktigt mörkbrun färg eller svart skulle jag ha i om jag vore dig och sen hålla dig undan blekmedel ett bra tag framöver för att inte skada håret mer än nödvändigt.  
    Man slingar håret med precis samma blekmedel som man använder för att bleka hela håret.... resultatet blir  bättre dock och ser mer naturligt ut..
  • Anonym (såhär)

Såhär är det. För att dölja röda toner så behöver du grönt (rött + grönt = brunt). Grön färg finns i färger som heter ask-någonting, till exempel askblond.

Är ditt hår väldigt torrt och slitet så ska du inte färga håret, utan använda toning. D.v.s. inte "intensivtoning" utan vanlig toning eftersom det sitter bättre än färg i ett skadat hår, plus att det är skonsammare förstås. 

• Anonym (svårt)
    Anonym (Blondie) skrev 2013-07-03 12:25:18 följande:
    Man slingar håret med precis samma blekmedel som man använder för att bleka hela håret.... resultatet blir  bättre dock och ser mer naturligt ut..
    Använder jag slingmedlet i mitt hår så bränner jag av det, det gör jag inte med det blekmedlet som är till för hela håret. 
    Anonym (såhär) skrev 2013-07-03 12:25:23 följande:
    Såhär är det. För att dölja röda toner så behöver du grönt (rött + grönt = brunt). Grön färg finns i färger som heter ask-någonting, till exempel askblond.

Är ditt hår väldigt torrt och slitet så ska du inte färga håret, utan använda toning. D.v.s. inte "intensivtoning" utan vanlig toning eftersom det sitter bättre än färg i ett skadat hår, plus att det är skonsammare förstås. 
    I askblonda färger finns inget grönt, däremot blått pigment.

Svar på tråden Mitt hår blev orange och ojämt efter en blekning