• Anonym (Stadsfjolla)

Vad gör Norrlänningar?

Min undrar är till er som har lite längre in till närmaste stad. Alltså bor ute i skogen. I horra Sverige. Låååångt upp i norra Sverige.
    Vill veta vad som är positivt och negativt med att bo så.

Hur är det med bussförbindelser? Till exempel hur gör tonåringsbarn med kompisar som vill träffas, får föräldrarna skjutsa överallt? Träffas ni bara hemma eller går ni på bio i stan etc...?
    Hur långt är det till närmsta affär?
    Finns det affärer som ni saknar om ni har varit i Stockholm/Göteborg/Malmö och sedan kommit hem?
    När ni reser till södra Sverige (om ni gör det) flyger ni eller åker bil eller tåg?

Det var det jag kommer på nu, mer frågor kommer nog senare.. :P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-03 19:46
    Tack för alla svar! Härligt att ni tar er tid och verkligen svarar på frågorna! Stort plus till er! :)
  • Svar på tråden Vad gör Norrlänningar?
  • Mamori

Det är väldigt olika beroende på i hur stor stad du bor i och om det är längs kusten eller inåt landet. Jag har bott i Umeå, Luleå och Helsingborg och kan ju jämföra lite. I Luleå är det rätt lite stadsbussar, går väl en i timmen eller något sånt. Ut till byarna som ligger utanför innerstan så är det typ samma. När jag bodde i Luleå hade jag en pojkvän som bodde i en by utanför och då kunde vi utan problem åka buss in till stan på dagen men fick bli hämtade med bil på kvällen, finns som inga nattbussar. I hans by fanns det en kiosk med lite mjölk, frukt och godis och sånt men ingen affär så man behövde åka in till stan för att handla (han bodde 2 mil utanför innerstan).

I Umeå så är det bättre, där jag bor nu så går det bussar kanske var tionde minut i genomsnitt och två nattbussar på fre/lör. Folk cyklar dock väldigt mycket eftersom stan inte är så stor. Jag vet inte hur det är med byarna utanför men gissar på typ en buss i timmen ca, inga nattbussar.

Affärer är jättebra, det finns ett ica eller coop i varje bostadsområde så jättenära. I städerna finns alla viktiga grejer, nattklubbar, restauranger, pubar, bio etc. Dock finns det inte så många av varje. Det som det finns mindre av är små specialaffärer som bara säljer en grej, typ ostar eller sånt.

När jag gick i skolan så var man ofta ute/hos kompisar på kvällen och så antingen gick man hem (är ju mindre farligt än i storstan) eller cyklade och bodde man i en by så fick man bli hämtad eller sova över hos en kompis.

Jag brukar alltid flyga till Sthlm när jag ska dit (har en sambo som jobbar mot Sthlm så han pendlar) men de flesta jag känner som har släkt i söder åker tåg. Buss orkar man inte. Jag ids oftast inte åka tåg heller om man inte gör en kul grej av det, isf är nattåg bäst.

En stooor fördel med att bo i norr är internet. Bredband är alltid inbakat i hyran och Umeå är typ tredje snabbaste internetstaden i världen. Inte i Sverige, i världen! Folk använder internet massor och till allt och överallt. På så sätt märker man inte lika mycket att avstånden är större. En annan bra grej är att det är hissar i alla hus, det hittade jag typ ingenstans när jag var i Helsingborg, bara trappor, jobbigt med vagn. Nära till fin natur överallt finns det också.

Kylan på vintern är mindre jobbig här än i Helsingborg trots att det är kallare. Det är torrare och inte lika ruggigt. Däremot vet jag många vänner från söder som tycker att det är jobbigt med snö 7-8 mån om året och att det är så mörkt på vintern. Det är ljust bara några få timmar, men midnattssolen på sommaren gör det värt

Mer mygg men inga fästingar och sånt.

Nu vet jag inte om du syftade på typ Umeå/Luleå eller ännu längre upp och inåt landet, säg till i så fall Och om du har mer frågor.

• frappa

Livet är mer än shoppa och andra saker man gör i städer.

• Anonym (bonnie)
    Anonym (Stadsfjolla) skrev 2013-07-03 15:04:44 följande:

Min undrar är till er som har lite längre in till närmaste stad. Alltså bor ute i skogen. I horra Sverige. Låååångt upp i norra Sverige.
    Vill veta vad som är positivt och negativt med att bo så.

Hur är det med bussförbindelser? Till exempel hur gör tonåringsbarn med kompisar som vill träffas, får föräldrarna skjutsa överallt? Träffas ni bara hemma eller går ni på bio i stan etc...?
    Hur långt är det till närmsta affär?
    Finns det affärer som ni saknar om ni har varit i Stockholm/Göteborg/Malmö och sedan kommit hem?
    När ni reser till södra Sverige (om ni gör det) flyger ni eller åker bil eller tåg?

Det var det jag kommer på nu, mer frågor kommer nog senare.. :P

Jag tror att det du är ute efter är skillnaden stad - glesbygd snarare än södra - norra Sverige. Man behöver inte bo lååångt upp i norra Sverige för att bo ute i skogen menar jag. Den stora skillnaden är väl att det är längre mellan byarna (ute i skogen) i norra Sverige, än i södra. Bor du i en stad är ju skillnaden mycket liten mellan att bo i södra och norra Sverige. Alla kedjor finns i alla städer (tyvärr!) och i de flesta städer finns väl också någon mindre boutique som man säkert skulle sakna lika mycket i Stockholm, som omvänt. Butiker som riktar sig till en smalare kundkrets med någon typ av specialsortiment klarar sig oftast inte i mindre orter. Du måste t ex köpa alla dina sexleksaker eller motsvarande på internet.

En väsentlig skillnad är att resten av världen ofta ligger ytterligare en flygresa längre bort, jämfört med om du bor längre söderut. En annan väsentlig skillnad är att kulturutbudet (film, teater, konserter) är mycket mer begränsat.

Annars skjutsas det väl en hel del med bil i glesbygden. Och på vintern åker man skoter.
  • Anonym (bonnie)

Positivt är väl annars närheten till naturen, tänker jag. Och att man kan hitta boende som är nästan gratis i utflyttningsbygder. En villa som kostar miljoner i en stad, kan man hitta för några hundra tusen. Negativt är att du kanske inte får igen pengarna sedan, när du vill sälja och flytta därifrån.

• Petrol

Vi gråter över bristen på klädaffärer:(

Nejmen, sparkar boll, lyssnar på musik, ägnar sig åt sina hobbys vad det nu må vara, fridluftsliv, är saker jag uppskattade.

Lite trögt med kommunikationer mot städerna är det oftast, men går ju bussar dagligen och någonstans är det ju inte så mkt begärt att kunna planera sitt åkande iallafall litegranna.

har förövrigt aldrig begripit mig på storstadsfolk som tar bussen 2-3 hållplatser när de ska nånstans, 45minuter enkel är visst gångavstånd, så det så, och bra för karaktären för den delen.

Bor i en normalstor stad nu dock, och vet inte om det är så stor skillnad egentligen, lite fler krogar och affärer men annars tycker jag det är rätt samma sak, bortsett från mer folk då och det är ju på gott och ont så att säga.

• Anonym (bybo)

Bor i Kiruna men är egentligen från en liten by ca 12mil härifrån. Där i byn finns ingenting, inge restauranger, klädaffärer osv. Förr hade vi tandläkare, bank, badhus bio, statiol osv osv. Men kommunen stängde allt, nu bråkas det om skolan (dagis och grundskola) ska stänga eller gå ihop med en annan bys skola.

Om ungarna/ungdomarna vill ses i byn så går man till varann, eller kör skoter, moped, cross, epa, vad som helst egentligen. Föräldrarna skjutsar inte och det går absolut inga bussar. Och man ses hemma, eftersom det inte finns någon annan mötesplats där.. Tonåringarna ses ju iofs ofta på byn, i nån grillstuga eller så.

I Kiruna däremot går ju bussar. Vet ju inte hur alla andra gör, men sen jag fick körkort har jag inte gått en meter. Tar bilen överallt, skulle aldrig ta bussen (gjorde det inte förut heller utan promenerade dit jag skulle). Har vänner som inte har körkort men jag skulle aldrig ha överlevt utan det! Vara beroende av busstider,  nä!

Här i stan finns ju affärer, cafe, bio. Jag själv går nästan aldrig på stan, är inte direkt nån shoppare.. Handlar när det är nödvändigt, typ när jag inte har nå kläder eller smink kvar ;) Klart man ibland blir sugen, men skulle aldrig få för mig att gå på stan varje dag (som vissa vänner gör, helt galet enligt mig). Går sällan ut och äter eller på bio. Så jag hade kunnat bo varsomhelst..

Det jag inte står ut med här är myggen! Inne i Kiruna är det inte nå mygg alls, men utanför och i byn är det mycket mygg! Läget just nu är att det inte finns bostäder här i Kiruna, varken lägenheter eller hus. Och dom som finns kostar jätte mycket. Ett hus för 1,4miljoner där du får ett litet garage och pytteliten tomt.

Sommaren är kort och dålig, det blåser kallt är sällan bikiniväder, knappt legginsväder! Vintern är kall och lång. Midnattssolen är helt underbar på sommaren! Men vintern känns otroligt lång och extremt mörk.. Blir ju inte ljust på dagarna vissa dagar. Och när det väl blir ljusare på vintern så är det bara några h/dag.

Vi får mycket snö = snörök, fastkörningar osv osv. Men å andra sidan finns det inget härligare än att dra ut med skotern på våren till nå sjö och sola, pimpla och grilla.

Jag tror inte jag har saknat nånting, än så länge.. Folk är stressade och otrevliga, knuffas hit och dit och trängas.

Det blir alltid jobbigt att boka resor för flygförbindelserna från kiruna-vart du nu ska passar nästan aldrig. Dessutom blir det mycket dyrare än vad det hade kostat från t.ex. stockholm-london. Finns det inte passande flygtider (vilket det nästan aldrig finns) så måste man boka en extra natt på hotell eller helt enkelt ändra dagarna på resan. Nu börjar norwegian med flygresor igen från kiruna. Men tidigare har man ibland fått ta bilen till luelå (vad blir det runt 30mil?) och flyga därifrån. Så irriterande!

Och jo, i byn får du se ut hur du vill! Du kan till och med fa på puben i skoterkläder, så jäkla härligt :) 

• Anonym (cykel)
    Mamori skrev 2013-07-03 18:25:40 följande:
    I Umeå så är det bättre, där jag bor nu så går det bussar kanske var tionde minut i genomsnitt och två nattbussar på fre/lör. Folk cyklar dock väldigt mycket eftersom stan inte är så stor.
    Jag har aldrig bott norr ut förut, men flyttar till Umeå snart och alla pratar om att man måste ha cykel. Men hur funkar det på vintern egentligen? Cyklar ju högst motvilligt här nere efter september liksom.
  • Anonym (..)

Jag bor 5 mil utanför Umeå i en liten håla. Här har vi coop ica en skoaffär och eb klädaffär. När vi storhandlar eller shoppar åker vi in till umeå tar då alltid bilen så har ingen större koll igentligen på hur ofta bussar/tåg går men skulle väk gissa på en gång i timmen kanske. Vad gör man i vår håla ja skulle gissa på samma sak som i storstäder hänger med nära o kära åker på utflykter mm för jag gissar på att man inte shoppar och går på museeum dagarna i enda i en storstad? Det är olika hur vi gör när vi åker till stockholm ibland tar vi bilen och ibland flyger vi. Jag saknar inga affärer därifrån är ju samma kedjor där som här men jag saknar tempot och alla människor tror jag skulle trivas som fisken i vattnet om jag fick bo mitt i stockholm city

• Anonym (?)
    Anonym (bybo) skrev 2013-07-03 19:12:58 följande:
    Bor i Kiruna men är egentligen från en liten by ca 12mil härifrån. Där i byn finns ingenting, inge restauranger, klädaffärer osv. Förr hade vi tandläkare, bank, badhus bio, statiol osv osv. Men kommunen stängde allt, nu bråkas det om skolan (dagis och grundskola) ska stänga eller gå ihop med en annan bys skola.

Om ungarna/ungdomarna vill ses i byn så går man till varann, eller kör skoter, moped, cross, epa, vad som helst egentligen. Föräldrarna skjutsar inte och det går absolut inga bussar. Och man ses hemma, eftersom det inte finns någon annan mötesplats där.. Tonåringarna ses ju iofs ofta på byn, i nån grillstuga eller så.

I Kiruna däremot går ju bussar. Vet ju inte hur alla andra gör, men sen jag fick körkort har jag inte gått en meter. Tar bilen överallt, skulle aldrig ta bussen (gjorde det inte förut heller utan promenerade dit jag skulle). Har vänner som inte har körkort men jag skulle aldrig ha överlevt utan det! Vara beroende av busstider,  nä!

Här i stan finns ju affärer, cafe, bio. Jag själv går nästan aldrig på stan, är inte direkt nån shoppare.. Handlar när det är nödvändigt, typ när jag inte har nå kläder eller smink kvar ;) Klart man ibland blir sugen, men skulle aldrig få för mig att gå på stan varje dag (som vissa vänner gör, helt galet enligt mig). Går sällan ut och äter eller på bio. Så jag hade kunnat bo varsomhelst..

Det jag inte står ut med här är myggen! Inne i Kiruna är det inte nå mygg alls, men utanför och i byn är det mycket mygg! Läget just nu är att det inte finns bostäder här i Kiruna, varken lägenheter eller hus. Och dom som finns kostar jätte mycket. Ett hus för 1,4miljoner där du får ett litet garage och pytteliten tomt.

Sommaren är kort och dålig, det blåser kallt är sällan bikiniväder, knappt legginsväder! Vintern är kall och lång. Midnattssolen är helt underbar på sommaren! Men vintern känns otroligt lång och extremt mörk.. Blir ju inte ljust på dagarna vissa dagar. Och när det väl blir ljusare på vintern så är det bara några h/dag.

Vi får mycket snö = snörök, fastkörningar osv osv. Men å andra sidan finns det inget härligare än att dra ut med skotern på våren till nå sjö och sola, pimpla och grilla.

Jag tror inte jag har saknat nånting, än så länge.. Folk är stressade och otrevliga, knuffas hit och dit och trängas.

Det blir alltid jobbigt att boka resor för flygförbindelserna från kiruna-vart du nu ska passar nästan aldrig. Dessutom blir det mycket dyrare än vad det hade kostat från t.ex. stockholm-london. Finns det inte passande flygtider (vilket det nästan aldrig finns) så måste man boka en extra natt på hotell eller helt enkelt ändra dagarna på resan. Nu börjar norwegian med flygresor igen från kiruna. Men tidigare har man ibland fått ta bilen till luelå (vad blir det runt 30mil?) och flyga därifrån. Så irriterande!

Och jo, i byn får du se ut hur du vill! Du kan till och med fa på puben i skoterkläder, så jäkla härligt :) 
    Det var vad min etta på 27 kvadrat kostade i Malmö. Dyrt????? 
    Förvånad
  • Anonym (Lulebo)

Mamori: EN gång i timmen? Och när bodde du i Luleå? På 70-talet eller? Nej du, Luleå är en universitetsstad och här går stadsbussarna var tionde minut från rund 7.30 på morgonen och till 18 på kvällen. Efter det varje halvtimme. Från "byarna" går de två gånger i timmen hela dagen lång. På helgen går de i byarna oftast varje halvtimme mitt på dagen och sedan mera sällan. I stan går de varje kvart.

Svar på tråden Vad gör Norrlänningar?