Anonym (bybo) skrev 2013-07-03 19:12:58 följande:
Bor i Kiruna men är egentligen från en liten by ca 12mil härifrån. Där i byn finns ingenting, inge restauranger, klädaffärer osv. Förr hade vi tandläkare, bank, badhus bio, statiol osv osv. Men kommunen stängde allt, nu bråkas det om skolan (dagis och grundskola) ska stänga eller gå ihop med en annan bys skola.
Om ungarna/ungdomarna vill ses i byn så går man till varann, eller kör skoter, moped, cross, epa, vad som helst egentligen. Föräldrarna skjutsar inte och det går absolut inga bussar. Och man ses hemma, eftersom det inte finns någon annan mötesplats där.. Tonåringarna ses ju iofs ofta på byn, i nån grillstuga eller så.
I Kiruna däremot går ju bussar. Vet ju inte hur alla andra gör, men sen jag fick körkort har jag inte gått en meter. Tar bilen överallt, skulle aldrig ta bussen (gjorde det inte förut heller utan promenerade dit jag skulle). Har vänner som inte har körkort men jag skulle aldrig ha överlevt utan det! Vara beroende av busstider, nä!
Här i stan finns ju affärer, cafe, bio. Jag själv går nästan aldrig på stan, är inte direkt nån shoppare.. Handlar när det är nödvändigt, typ när jag inte har nå kläder eller smink kvar ;) Klart man ibland blir sugen, men skulle aldrig få för mig att gå på stan varje dag (som vissa vänner gör, helt galet enligt mig). Går sällan ut och äter eller på bio. Så jag hade kunnat bo varsomhelst..
Det jag inte står ut med här är myggen! Inne i Kiruna är det inte nå mygg alls, men utanför och i byn är det mycket mygg! Läget just nu är att det inte finns bostäder här i Kiruna, varken lägenheter eller hus. Och dom som finns kostar jätte mycket.
Ett hus för 1,4miljoner där du får ett litet garage och pytteliten tomt.
Sommaren är kort och dålig, det blåser kallt är sällan bikiniväder, knappt legginsväder! Vintern är kall och lång. Midnattssolen är helt underbar på sommaren! Men vintern känns otroligt lång och extremt mörk.. Blir ju inte ljust på dagarna vissa dagar. Och när det väl blir ljusare på vintern så är det bara några h/dag.
Vi får mycket snö = snörök, fastkörningar osv osv. Men å andra sidan finns det inget härligare än att dra ut med skotern på våren till nå sjö och sola, pimpla och grilla.
Jag tror inte jag har saknat nånting, än så länge.. Folk är stressade och otrevliga, knuffas hit och dit och trängas.
Det blir alltid jobbigt att boka resor för flygförbindelserna från kiruna-vart du nu ska passar nästan aldrig. Dessutom blir det mycket dyrare än vad det hade kostat från t.ex. stockholm-london. Finns det inte passande flygtider (vilket det nästan aldrig finns) så måste man boka en extra natt på hotell eller helt enkelt ändra dagarna på resan. Nu börjar norwegian med flygresor igen från kiruna. Men tidigare har man ibland fått ta bilen till luelå (vad blir det runt 30mil?) och flyga därifrån. Så irriterande!
Och jo, i byn får du se ut hur du vill! Du kan till och med fa på puben i skoterkläder, så jäkla härligt :)
Det var vad min etta på 27 kvadrat kostade i Malmö. Dyrt?????