Har bott i en storstad i södra Sverige och nu på ett litet, litet ställe i norra Norrland. Gillade "södern" jättemycket, men "borta bra, men hemma bäst" :)
Att ta sig någonstans:
Lätt som en plätt, men då måste man ha bil. Alla kör bil överallt här. Vet ingen som inte har bil. Ingen trafik efter vägarna (trots att alla kör bil :) ). Inga köer.
Flyg och tåg
Finns ju men man får planera. Och rätt dyrt. Kostar nästan som en utlandsresa från Stockholm att bara ta sig ner till Stockholm.
Barn:
Det är inte lika höga "krav" här vad gäller barn och hur det ska vara osv som jag upplever det. Upplevde mer "stress" över detta tidigare. Man ska göra på ett visst sätt. En miljon olika förskolor, skolor med inriktning som man ska välja mellan. Här finns en. Eller några. Och alla är typ likadana.
Överlag upplever jag en lugnare inställning. Alla olika möjliga och omöjliga människor får plats. (Även om det som utomstående kan vara väldigt svårt att få vänner här, till en början. Nästan så att folk kan uppfattas som otrevliga. Men det är för det mesta bara blyghet och kanske lite mindervärderskomplex). Men när man väl lär känna folk är de för livet. Man får som ta första steget oftast om det ska bli nån vänskap :)
Barnen kan springa fritt nästan överallt. Jag själv har inte samma stress om barnen är lite "störiga" här som jag upplevde det där. Man kan vara lite lugnare i sitt föräldraskap och barnen får plats. (Min upplevelse iallafall)
Skjutsa
Mycket skjuts blir det, fram och tillbaka. När barnen är 15 (eller vilken ålder är det? Har inte så gamla barn än) får de en EPA-traktor att ta sig runt själva. Eller så samåker man med någon annan som ska till samma aktivitet.
Kylan
Kan var skiitkallt och då är ingen ute (även om många norrlänningar försöker få folk att tro det :) ). Man umgås mycket hemma då. Samlas hemma hos någon eller går och hälsar på någonstans. Mycket kaffedrickande :).
Myggen
Anledningen till att jag flyttade härifrån från början. Hatar dem. Nu är de här igen och jag är ute så lite som möjligt. Inne i städerna är det ju inte alls på samma sätt. Där finns det knappt mygg, men så fort man kommer ut i skogen så kryllar det. En plåga.
Här uppe är man som inställd på att det inte blir någon sommar. Vill man ha sommar får man åka någon annanstans. Och Januari och februari är det bara att härda ut, då det är som kallast. Men de övriga månaderna är underbara. Fjällvandring på hösten, Skoterturer på vintern, våren är fantastisk med skidor, skoter, solens värme och pimpelfiske.
Shoppa kan man göra via nätet. Eller så ser man fram emot att få åka på en shoppingtur till någon större stad. Jag älskar shopping bör tilläggas, men saknar ändå inte fler affärer, i och med nätet.
Någon typ av ICA eller Konsum finns väl i närheten på de flesta ställena, vad jag vet.
Summa summarum: Jag trivs med mentaliteten här. Det är ganska rakt på och inga krusiduller (och det kan ju ha att göra med att jag är uppväxt med den typen av kommunikation som jag känner mig bekvämast så). Hur man beter sig socialt kan ju ibland upplevas som lite "efterblivet" här uppe. Men det är nog mest en osäkerhet som gör det.
Sen upplever jag även att det inte riktigt är ok att vara "mer" än någon annan. Är du chef ska det knappt märkas. Det är inte coolt att ha en roll som heter något flashigt engelskt, då skrattar de bara åt en :). Många är dock väldigt högutbildade (de flesta har bott härifrån ett tag, pluggat, och flyttar sedan tillbaka när de börjar bilda familj) men det är inget man "skryter om".