• Anonym (Spara???)

Experiment- leva på en lön

Hej.

Jag och min man har egentligen inga problem ekonomiskt sett, vi har båda jobb, men så har vi ju ett bolån som idag är rätt billigt pga låg ränta men som kan skjuta i höjden framöver vem vet.

Så därför tänkte vi under ett år stresstesta vår ekonomi så att säga och lägga undan en lön (den som tjänar lägst) varje månad och bara leva på den andres lön samt 2 barnbidrag.

Någon som vill hänga på och se hur det går?
    Vi tänkte sätta över en av lönerna på ett sparkonto direkt den 25:e. Han tjänar innan skatt 35 000 kr och jag innan skatt 30 000 i runda slängar och sedan 2 barnbidrag på det. Jag tror han får ut efter skatt ungefär 26 500, så ungefär 29 000 kr ska vi leva på 4 personer i ett hushåll men bolån. Jag vet att folk klarar sig på långt mindre pengar än så och då tänkte vi att men varför skulle inte vi klara av att leva så. Vi har helt enkelt drahit på oss för höga kostnader, som vi nu ska kapa.

Denna första månad med experimentet gick inte så bra, vi fick norpa lite av min lön tyvärr. Och nu är det ju dessutom semestertider (=mer utgifter än vanligt) Men skam den som ger sig.

Det vi sparar har vi såklart tänkt att amortera av på vårat bolån så vi på sikt blir skiuldfria. Någon mera som har haft den här iden? Hur gick det för er?

• Svar på tråden Experiment- leva på en lön
  • Anonym (det går)

Så har vi levt i 6 år Vi lever två vuxna, två barn (huslån som kostar ca 7500 i månaden) på en lön på ca 32000 netto.

• Knappamamma

Jag byter jobb efter sommaren och går upp lite i lön så har lite dessa tankar för att verkligen göra krafttag på amortering av topplån+billån samt skaffa en ordentlig buffert.

• Anonym (det går)
    Anonym (det går) skrev 2013-07-03 21:19:21 följande:
    Så har vi levt i 6 år Vi lever två vuxna, två barn (huslån som kostar ca 7500 i månaden) på en lön på ca 32000 netto.
    Den andra lönen sparas.
  • Anonym (Spara???)
    Anonym (det går) skrev 2013-07-03 21:19:21 följande:

Oj, i 6 år? Då måste ni ha hunnit spara ihop en del? Eller ja det beror ju på vad den andra av er tjänar förstås. Har ni amorterat på bolånet eller sparat i fonder eller vad har ni tänkt göra med det som ni sparar?

• Anonym (Spara???)
    Knappamamma skrev 2013-07-03 21:19:29 följande:
    Jag byter jobb efter sommaren och går upp lite i lön så har lite dessa tankar för att verkligen göra krafttag på amortering av topplån+billån samt skaffa en ordentlig buffert.

Ja visst hade det varit skönt att se bolånen minska. Jag tycker det känns så konstigt att amortera några hundralappar per månad på ett miljonlån, jag menar det märks ju knappast att lånet, däremot om man amorterar av bara järnet så skulle man ju verkligen se det minska ordentligt på ett år. Har ni båda bra löner så ni har möjlighet att spara unden en, efter din löneförhöjning?
  • Anonym (Hemmafru)

Vi har levt på en lön i 15 år, vi har 5 barn så och bor i eget hus så det kommer ni att fixa bara ni ger er den på det.

• Knappamamma

De blir lite snålt men det skulle nog funka om det inte kommer stora oväntade utgifter. Vi kommer inte spara en lön i början fullt ut, utan fokusera på att beta av lån, lite renovering förutom buffertsparande. Vi kommer att ha ca 20 netto extra till detta så känns bra.

• Anonym (Spara???)
    Anonym (Hemmafru) skrev 2013-07-03 21:34:48 följande:

Vi har levt på en lön i 15 år, vi har 5 barn så och bor i eget hus så det kommer ni att fixa bara ni ger er den på det.

Grattis, starkt jobbat. Hur mycket har ni att leva på hela familjen? Har ni bolån eller är allt avbetalt? Ja vi ska verkligen ge oss den på att klara det.
  • Anonym (m)

jag är ensam sen ca ett år tillbaka och har fått ställa om lite då från två löner till en i hushållet. Det går helt ok men jag kan inte alltid spara nåt så det är mitt mål. Jag kan förstås inte sätta undan så mycket som ni andra i tråden gör men något mål ska jag ha..efter semestern, som sagt, det drar lite mer då i kostnader men det får det göra. Jag snålar lite men jag kan bli bättre på att kapa kostnader tex på matkontot även om barnen växer så de knakar och äter som hästar :)

• Anonym (det går)
    Anonym (Spara???) skrev 2013-07-03 21:27:47 följande:

Oj, i 6 år? Då måste ni ha hunnit spara ihop en del? Eller ja det beror ju på vad den andra av er tjänar förstås. Har ni amorterat på bolånet eller sparat i fonder eller vad har ni tänkt göra med det som ni sparar?

Ja, vi har sparat rätt mycket. Men det är nära 30.000 som går in på sparkontot varje månad + skattåterbäringar och lite bonusar.
Svar på tråden Experiment- leva på en lön