• Anonym (Spara???)

Experiment- leva på en lön

Hej.

Jag och min man har egentligen inga problem ekonomiskt sett, vi har båda jobb, men så har vi ju ett bolån som idag är rätt billigt pga låg ränta men som kan skjuta i höjden framöver vem vet.

Så därför tänkte vi under ett år stresstesta vår ekonomi så att säga och lägga undan en lön (den som tjänar lägst) varje månad och bara leva på den andres lön samt 2 barnbidrag.

Någon som vill hänga på och se hur det går?
    Vi tänkte sätta över en av lönerna på ett sparkonto direkt den 25:e. Han tjänar innan skatt 35 000 kr och jag innan skatt 30 000 i runda slängar och sedan 2 barnbidrag på det. Jag tror han får ut efter skatt ungefär 26 500, så ungefär 29 000 kr ska vi leva på 4 personer i ett hushåll men bolån. Jag vet att folk klarar sig på långt mindre pengar än så och då tänkte vi att men varför skulle inte vi klara av att leva så. Vi har helt enkelt drahit på oss för höga kostnader, som vi nu ska kapa.

Denna första månad med experimentet gick inte så bra, vi fick norpa lite av min lön tyvärr. Och nu är det ju dessutom semestertider (=mer utgifter än vanligt) Men skam den som ger sig.

Det vi sparar har vi såklart tänkt att amortera av på vårat bolån så vi på sikt blir skiuldfria. Någon mera som har haft den här iden? Hur gick det för er?

• Svar på tråden Experiment- leva på en lön
  • Bebislängtan2013

Hej

Jag undrar hur ni kapar kostnader, vilka kostnader kapar ni? 

• Anonym (A)

Vi lever varje månad på en lön, utan att ha en andra lön att kunna norpa ur om det krisar. Den lönen vi lever på är ca 17 000kr (då räknar jag in barnbidrag i det). Visserligen bara för tre personer och en hund, men vi klarar oss utmärkt.

Jag hoppas att det ska gå bra för er TS, för ni lever för långt mycket mer pengar än vad ni behöver egentligen.

• Anonym (borde klara)

Det beror ju självklart på hur stora fasta utgifter ni har, men generellt sett borde det inte vara några problem att leva på den summan. Det är vad många får ut på två inkomster, om de inte har så höga löner, eller när en kanske jobbar deltid.

Just nu lever jag och min sambo på väldigt liten budget eftersom jag är föräldraledig och vi vill spara så många dagar som möjligt. När jag börjar jobba igen är tanken att jag ska jobba 75 procent. Då får jag ut runt 15, lika mycket som min sambo som jobbar heltid men har lägre lön. Med ett barnbidrag landar vi då på ungefär 31. Då tänker vi oss också att vi ska kunna börja spara rejält, igen!

(Om någon tänker säga något om det så vet jag redan att vi skulle tjäna på att jag jobbade heltid och sambon deltid. Att vi inte gör det beror på att jag har en historia av tidigare arbetsrelaterad ohälsa. Jag vill helt enkelt öka chanserna att jag får fortsätta vara frisk.)       

• Anonym (Spara???)
    Anonym (A) skrev 2013-07-08 12:07:08 följande:
    Jag hoppas att det ska gå bra för er TS, för ni lever för långt mycket mer pengar än vad ni behöver egentligen.

Ja jag håller med om att vi gör det. Och jag vet ju att folk lever på långt mindre pengar än vi gör. Det är alltså den här dumma överkonsumtionen som jag vill få ett slut på för vår del. Våra fasta kostnader är nog inget vi kan göra åt tänker jag, men det där andra.

Tyvärr ser även denna månad ut att gå åt skogen. Detta dock inte pga att vi förköpt oss på onödigheter utan att vår inkomst har sänkts eftersom både jag och min man har varit föräldralediga i juli månad istället för semester. Så istället för en normala lön så får jag typ 60 % av det i juli. Hur går det för er andra?
  • Stokke

Vi hade några tråkiga extra kostnader den här månaden, så vi kommer inte kunna spara 1 hel lön.
    Men förhoppningsvis nästa månad :)

• Anonym (Bubbel)

Vilken intressant tråd! Jag och min man har pratat om att leva på en lön och spara andra och det känns mer aktuelt och genomförbart nu när semestern är slut.

Hur har det gått för dig ts? 

• brainpick

Det är ganska dumt att uteslutande amortera. Varför inte köpa lite aktier samtidigt. Det finns gott om aktier som delar ut mer än vad ett bolån kostar i ränta.

• Dina08

Vi lever på 37.000 två barn och två vuxna. Av det sparar vi 5000. Ja, 29.000 känns ganska realistiskt, så länge det inte behövs möbler eller ytterkläder t ex.

Svar på tråden Experiment- leva på en lön