• Anonym (Spara???)

Experiment- leva på en lön

Hej.

Jag och min man har egentligen inga problem ekonomiskt sett, vi har båda jobb, men så har vi ju ett bolån som idag är rätt billigt pga låg ränta men som kan skjuta i höjden framöver vem vet.

Så därför tänkte vi under ett år stresstesta vår ekonomi så att säga och lägga undan en lön (den som tjänar lägst) varje månad och bara leva på den andres lön samt 2 barnbidrag.

Någon som vill hänga på och se hur det går?
    Vi tänkte sätta över en av lönerna på ett sparkonto direkt den 25:e. Han tjänar innan skatt 35 000 kr och jag innan skatt 30 000 i runda slängar och sedan 2 barnbidrag på det. Jag tror han får ut efter skatt ungefär 26 500, så ungefär 29 000 kr ska vi leva på 4 personer i ett hushåll men bolån. Jag vet att folk klarar sig på långt mindre pengar än så och då tänkte vi att men varför skulle inte vi klara av att leva så. Vi har helt enkelt drahit på oss för höga kostnader, som vi nu ska kapa.

Denna första månad med experimentet gick inte så bra, vi fick norpa lite av min lön tyvärr. Och nu är det ju dessutom semestertider (=mer utgifter än vanligt) Men skam den som ger sig.

Det vi sparar har vi såklart tänkt att amortera av på vårat bolån så vi på sikt blir skiuldfria. Någon mera som har haft den här iden? Hur gick det för er?

• Svar på tråden Experiment- leva på en lön
  • missan75
    Anonym (A) skrev 2013-07-08 12:07:08 följande:
    Jag hoppas att det ska gå bra för er TS, för ni lever för långt mycket mer pengar än vad ni behöver egentligen.

Fast så kan man inte säga. Det är ju helt beroende på boendekostnader. En familj som har 5000 i boendekostnader kan kanske leva på 17000, men som i mitt fall kostar boendet 13000 per månad. Då skulle 17000 eller inte ens 26000 (eller vad det var TS hade ut om man lade undan en lön) räcka. Det beror ju även på andra utgifer, så som typ csn. Både jag och min man har CSN lån och vi betalar tillsammans ungefär 2000 kr per månad till dem. Och sedan är det ytterligare utgifter så som el, telefon, internet, försäkringar osv.
  • Ms H

Fast _behöver_ ni lägga 13000kr på ett boende, eller har ni valt att göra det?

• missan75
    Ms H skrev 2013-08-22 15:38:55 följande:

Givetvis håller ingen en pistol mot mitt huvud, men vi bor i ett bra område, med bra skolor och framförall tvår dotter som närmar sig tonåren skulle uppleva en flytt som ett trauma. En flytt längr ebort skulle innebära en extra bil vilket skulle äta en upp en hel del av vinsten med att flytta.

Jag gnäller inte på vår boendekostnad utan konstaterar bara att man kan inte säga rakt av alla  "alla klarar sig på x antal kronor" , det beror på vad man betalar för sitt boende kort och gott och vart man bor i landet.
  • Anonym (A)
    missan75 skrev 2013-08-22 14:00:35 följande:
    Fast så kan man inte säga. Det är ju helt beroende på boendekostnader. En familj som har 5000 i boendekostnader kan kanske leva på 17000, men som i mitt fall kostar boendet 13000 per månad. Då skulle 17000 eller inte ens 26000 (eller vad det var TS hade ut om man lade undan en lön) räcka. Det beror ju även på andra utgifer, så som typ csn. Både jag och min man har CSN lån och vi betalar tillsammans ungefär 2000 kr per månad till dem. Och sedan är det ytterligare utgifter så som el, telefon, internet, försäkringar osv.
    Jag gjorde ju den bedömningen med tanke på att TS anser att dom bör och skulle kunna klara sig på en lön, vilket betyder att dom inte är beroende av båda sina inkomster för att täcka sina fasta kostnader.
  • Anonym (A)
    Ms H skrev 2013-08-22 15:38:55 följande:
    Det är också sant. Man kan försöka byta elavtal, försäkringsbolag, telefonabonnemang och kanske till och med flytta. Man väljer ofta sina utgifter, men givetvis är det så att man prioriterar olika.
    missan75 skrev 2013-08-22 15:49:16 följande:
    Givetvis håller ingen en pistol mot mitt huvud, men vi bor i ett bra område, med bra skolor och framförall tvår dotter som närmar sig tonåren skulle uppleva en flytt som ett trauma. En flytt längr ebort skulle innebära en extra bil vilket skulle äta en upp en hel del av vinsten med att flytta.

Jag gnäller inte på vår boendekostnad utan konstaterar bara att man kan inte säga rakt av alla  "alla klarar sig på x antal kronor" , det beror på vad man betalar för sitt boende kort och gott och vart man bor i landet.

Vi har också valt ett boende som kostar mer än vad det skulle behöva kosta, för att vi vill bo i den här staden, i det här området osv. Det är ju dock ett val vi har gjort, en prioritering.
  • missan75

(A); Fast jag uppfattade tråden som ett försök att leva på en lön, då känns det väl drastiskt att flytta. ;)

• Anonym (Spara???)

Hej vad kul med lite svar i tråden. Ja nu börjar man se facit för agusti månad (jag gissar att även er lön kommer nu i dagarna, min kommer på måndag).

Tills för ca en vecka sen så såg vi ut att hålla budgeten med att leva på hans lön, men så blev vi helt plötsligt bjudna på bröllop utomlands, vilket vi inte kunde tacka nej till så  vi har norpat av min lön för att köpa flygbiljetter så just nu ligger vi budget - 7000 kr. Hppas det gick bättre för er andra.

Ja vi har ju helt rimliga boendekostnader inte alls särskilt märkvärdiga egentligen mellan 4-7000 kr i ränta (det varierar då vi har rörlig ränta) har det legat på de senaste åren. Så ingen jättehög belastning på ekonomin (ännu) men man vet ju inte när räntorna kan tänkas skena iväg.

• Anonym (Ensam)

Jag vet inte om jag kan räknas in i denna tråd för lever redan på en inkomst då jag är ensamstående men kul att få lite stöttning att dra ner på utgifter. Skulle vilja spara mycket mer än jag gör och borde kunna göra det. Har i dagsläget ca 26000kr in/mån och fasta utgifter på ca 15000kr. Sedan ca 3000 kr i mat och ca 3000 kr för kläder, nöjen och saker till barnen mm Det betyder att jag borde kunna spara 5000kr/ mån men det gör jag inte så måste bli bättre på att dra ner på utgifter. Rent krasst borde jag nästan kunna leva på ca 15000kr total om jag drog in på allt möjligt. Vill gärna få inspiration att leva nästan på HALVA min lön... Så lite kanske jag passar in 😜

• Anonym (me)

Vad duktiga ni är, själv lever vi, 2 vuxna ett barn på ca 15 000 per månad.. hyran på våran 2a är på 7000 så vet massa bra saker man kan spara på!

Nu tycker jag dock att folk med bra inkomst borde unna sig sina förkänta pengar.. skulle inte änns önska min fiende att va så fattig som vi :p

• Anonym (mammaledig)

Jag genomgår det experimentet just nu då jag är ensamstående och mammaledig. Normalt har jag en månadslön på 56000 före skatt, men nu får jag i storleksordningen 17000 före skatt (tar 4-5 dagar/vecka för att dagarna inte ska ta helt slut). Hittills har det inte gått så bra kan jag villigt erkänna Obestämd En anledning är att jag redan från början bestämt att fyraåringen inte ska behöva lida för att jag valt att skaffa ett syskon på egen hand, en annan är att jag är dålig på att låtsas att jag inte har pengar när jag vet att jag har det.
    Jag har gjort av med 130000 av mina sparpengar och nu är de snart slut, så nu blir det till att vara stenhård de sista fyra månaderna Av dessa är 40000 oväntade utgifter då jag blev tvungen att laga en bil jag fått låna, 25000 är en semesterresa som jag lovat fyraåringen tidigare, och ca 20000 beror på att jag blev sjukskriven sista två månaderna av graviditeten.
    När jag börjar jobba igen ska jag fortsätta spara så att jag kan bygga upp en rejäl buffert, jag behöver det inser jag... 

• Anonym (...)
    Anonym (Ensam) skrev 2013-08-24 13:50:25 följande:
    Jag vet inte om jag kan räknas in i denna tråd för lever redan på en inkomst då jag är ensamstående men kul att få lite stöttning att dra ner på utgifter. Skulle vilja spara mycket mer än jag gör och borde kunna göra det. Har i dagsläget ca 26000kr in/mån och fasta utgifter på ca 15000kr. Sedan ca 3000 kr i mat och ca 3000 kr för kläder, nöjen och saker till barnen mm Det betyder att jag borde kunna spara 5000kr/ mån men det gör jag inte så måste bli bättre på att dra ner på utgifter. Rent krasst borde jag nästan kunna leva på ca 15000kr total om jag drog in på allt möjligt. Vill gärna få inspiration att leva nästan på HALVA min lön... Så lite kanske jag passar in 😜

Hur många barn har du? Spontant tycker ju jag att du har rätt höga fasta utgifter, vad ser du för möjligheter att dra ner där? De fasta utgifterna är dessutom de bästa att dra ner på, eftersom man inte upplever "snålandet" så mycket då, tycker jag.
  • Mentat

Så so trådstarten beskriver gjorde vi, i princip, innan vi köpte hus. Vi räknade på vad det skulle kosta (med den tidens räntor på 12,75%) och avsatte mellanskillnaden mellan vårt dåvarande mycket billiga boende och vad vi beräknade att ett hus skulle kosta.

Det gick bra även om det tog ett år att hitta ett hus vi verkligen gillade. På den tiden hann vi få ihop en rätt bra kontantinsats!

• Anonym (Ensam)
    Anonym (...) skrev 2013-08-28 18:10:37 följande:
    Hur många barn har du? Spontant tycker ju jag att du har rätt höga fasta utgifter, vad ser du för möjligheter att dra ner där? De fasta utgifterna är dessutom de bästa att dra ner på, eftersom man inte upplever "snålandet" så mycket då, tycker jag.

Jag har två barn. 10000 kr av de fasta utgifterna är boendet. Sedan ingår bensin i de fasta utgifterna också.

Har en del jag kan dra in på men har fortfarande bindningstid så måste vänta lite med det.
  • Anonym (Spara???)

Här är jag igen. Ni är verkligen duktiga allihopa. Det får mig att känna mig riktigt usel i jämförelse för jag lyckades inte som sagt den här månaden. Inte nog med flygbiljetterna, jag fick även för mig att fynda vinterkläder till barnen just nu. Men å andra sidan så behövs de ju förr eller senare så jag sparar ju in kostnaden senare i höst.. Jag handlade allt på tradera.Norpade 8500 kr från min lön så jag lyckades som sagt inte spara hela lönen och bara leva på hans. Hoppas september blir bättre (bara man nu slipper vab och sådant trist som kommer på hösten).

Svar på tråden Experiment- leva på en lön