Inlägg från: missan75 |Visa alla inlägg
  • missan75

Experiment- leva på en lön

Anonym (A) skrev 2013-07-08 12:07:08 följande:
    Jag hoppas att det ska gå bra för er TS, för ni lever för långt mycket mer pengar än vad ni behöver egentligen.

Fast så kan man inte säga. Det är ju helt beroende på boendekostnader. En familj som har 5000 i boendekostnader kan kanske leva på 17000, men som i mitt fall kostar boendet 13000 per månad. Då skulle 17000 eller inte ens 26000 (eller vad det var TS hade ut om man lade undan en lön) räcka. Det beror ju även på andra utgifer, så som typ csn. Både jag och min man har CSN lån och vi betalar tillsammans ungefär 2000 kr per månad till dem. Och sedan är det ytterligare utgifter så som el, telefon, internet, försäkringar osv.
  • missan75
    Ms H skrev 2013-08-22 15:38:55 följande:
    Fast _behöver_ ni lägga 13000kr på ett boende, eller har ni valt att göra det?

Givetvis håller ingen en pistol mot mitt huvud, men vi bor i ett bra område, med bra skolor och framförall tvår dotter som närmar sig tonåren skulle uppleva en flytt som ett trauma. En flytt längr ebort skulle innebära en extra bil vilket skulle äta en upp en hel del av vinsten med att flytta.

Jag gnäller inte på vår boendekostnad utan konstaterar bara att man kan inte säga rakt av alla  "alla klarar sig på x antal kronor" , det beror på vad man betalar för sitt boende kort och gott och vart man bor i landet.
  • missan75

(A); Fast jag uppfattade tråden som ett försök att leva på en lön, då känns det väl drastiskt att flytta. ;)

Svar på tråden Experiment- leva på en lön