• Rummeltass

Varför påverkar moderns inskrivningsvikt barnets födelsevikt?

Nu har jag på flera håll läst att mest avgörande för fostrets födelsevikt är mammans inskrivningsvikt på MVC samt ev diabetes under graviditeten. 

Då jag är en nyfiken själ så försöker jag förstå hur detta kan komma sig (diabetesen förstår jag, men moderns vikt vid inskrivning). 

Alltså, högt BMI och övervikt beror ju allt som oftast på osunda vanor och dålig kost, så långt är jag med och det förstår man ju om det påverkar fostret, men om mamman vid beskedet om graviditet väljer att ändra sina kostvanor och ändrar livsstil? Hur kan då inskrivningsvikten spela större roll än kosten under graviditeten?  
  • Svar på tråden Varför påverkar moderns inskrivningsvikt barnets födelsevikt?
  • Fiya

Jag skulle tro att en högre vikt kräver en högre utsöndring av hormonet insulin i kroppen, oavsett om man börjar äta bättre, har man under hela graviditeten därför en högre utsöndring av insulin i kroppen. Insulinet gör barnet större. Förmodligen påverkar det "mindre" om man har en god kosthållning.

På samma sätt gäller ju för insulinbehandlad diabetes. Om du äter mer än vad ditt insulin räcker till, så börjar bebisen tillverka insulin i sin egen kropp för att sänka sockret i blodet som kommer från mamman. 

Jag är diabetiker och hade ungefär samma inskrivningsvikt vid båda graviditeterna. Ungefär samma kosthållning under graviditeterna och fick ett barn som vägde 3435 två dagar före BF, och ett som vägde 4720 i vecka 34(skulle blivit en boll om hon odlades färdigt Flört). Detta berodde på att min kropp inte svarade som den skulle på insulinet under andra graviditeten och barnet tog över insulinproduktionen och bildade insulinmängder till en betydligt "större" kropp än sin egen. På samma sätt tror jag dålig kosthållning påverkar barnet på ett ungefär.

Vad som gäller generellt är väl kanske att de allra flesta som väger mycket, gör detta för att de har en dålig kosthållning och att de allra flesta inte förändrar denna under graviditeten.  

• Lindsey Egot the only one

Det där har inte stämt på mig men visst jag vet att jag inte kan stå för majoriteten men jag vägde 48 kg på inskrivningssamtalet med min första, barnet vägde 4180

1:a 4180g födseln, jag 48kg inskrivningen
    2:a 3330g födsel, jag 58kg inskrivningen.
    3:e 3610g födseln, jag 66kg inskrivningen
    4:e 3490g födseln, jag 62kg inskrivningen
    5:e 3900g födseln, jag 74kg inskrivningen

Och ja jag har lagt på mig rejält

• Fiya
    LindaEfraim skrev 2013-07-04 01:29:56 följande:
    Det där har inte stämt på mig men visst jag vet att jag inte kan stå för majoriteten men jag vägde 48 kg på inskrivningssamtalet med min första, barnet vägde 4180

Snyggt jobbat!
    Olika pappor? För jag har hört att det också ska spela en stor roll, så jag tänker på det första barnet.
    De andra barnen "stämmer" ju enligt denna "teorin". Men sen säger de samtidigt att barnen oftast blir större och större, och det stämmer ju inte.  

Fiya

Nu svor du i kyrkan så det ven om det.

NÄ DE HAR SAMMA PAPPA ALLA FEM!

Jag hatar att folk tror att man knullar med vem som helst och hur många som helst bara för att man har fler än ett barn!

• Fiya
    LindaEfraim skrev 2013-07-04 01:50:45 följande:
    Fiya

Jag hatar att folk tror att man knullar med vem som helst och hur många som helst bara för att man har fler än ett barn!
    Jag har två barn med två olika män. Snuskigt. 
    Som jag skrev i mitt inlägg var det kopplat till vikten dina barn hade, eftersom ditt första barn var det enda som avvek spånade jag i tankarna och tänkte att det kanske låg någon intressant gentik bakom. Ledsen om du har fobi mot kvinnor med olika fädrar till deras barn. 
  • Fiya

För övrigt kan tilläggas att jag inte knullar med vem som helst eller hur många som helst, utan faktiskt skaffat barn med den jag älskar. Jag hade bara turen att råka träffa ytterligare en kärlek till i mitt liv, när den första sket sig.

Fiya

Andra får göra precis vad de vill men att de tror bara för att man ev har många barn stör mig. Mvc sköterskan har ända sedan 2:a barnet frågat om det är samma fader. Istället för att bara fråga om namnet.

• Fiya
    LindaEfraim skrev 2013-07-04 02:00:24 följande:
    Fiya

Andra får göra precis vad de vill men att de tror bara för att man ev har många barn stör mig. Mvc sköterskan har ända sedan 2:a barnet frågat om det är samma fader. Istället för att bara fråga om namnet.
    Jag visste inte att det var en känslig fråga för dig, isåfall hade jag aldrig frågat. Och jag kan faktiskt garantera dig att det inte hade något med antalet barn att göra. Jag tycker bara det är intressant sånt här och gick igenom dina siffror du skrev, kastade om de:

Drog slutsatsen att de fyra sista stämde med teorin TS la fram och att de stämmer överens med att jag ofta hört att barnen blir "större och större" eftersom kroppen har vant sig och lättare ger mer plats. Men den första avvek från båda teorierna. Redan tidigt var min minsta väldigt stor i magen och barnmorskan sa då att det kunde bero på att det var en annan pappa och att dessa också satte gener(var de små när de föddes/stora så påverkade det). Det var detta som fick mig att ställa frågan och inte något antagande om att man inte skulle kunna få fem barn ihop. Vi är själv fyra syskon och hade det gått hade vi varit sju :P 
    Men du lyckades just slå hål på den teorin i alla fall! 
  • viseversa

Jag har högt BMI och har fött 4 barn tre av dom vägde mellan 3,2-3,5 den fjärde vägde 4,5 men han har alltid varit stor. Jag hade ingen diabetes inget högt blodtryck och både jag och barnen mådde toppen hela graviditeten. Så nej för mig spelade inte övervikten någon roll.

• tundra

Inskrivningsvikt 1: 58kg (gick upp 15kg)
    Bebis 1: 4960gram

Inskrivningsvikt 2: 62kg (gick upp 15,5kg)
    Bebis 2: 3660gram

• Thirtyplus

Jag är gravid med tvillingar så jag hade definitivt exakt samma inskrivningsvikt för båda bäbisar. Har bra blodsockervärde, ingen diabetes och ändå börjar den ena dra ifrån i vikt (skiljer ca 15% mellan dom just nu mot tidigare endast 2-3%)

Det enda som läkarna kan förklara detta med i mitt fall, är att ena bäbisen kan vara mer känslig för socker än den andra och därför lägger på sig mer. Men dom vet inte om det är så, enbart spekulation.

• Gudinnan
    LindaEfraim skrev 2013-07-04 01:50:45 följande:
    Fiya

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Gudinnan

1:e 4140g födseln, jag 55 kg Gick upp 24 kg sammanlagt
    2:a 5810g födelse, jag 65 kg Gick upp 25 kg sammanlagt - stort barn och massa överdrivet fostervatten 9 kg bara
    3:a 4150g födelse, jag 65 kg Gick upp 24 kg sammanslagt - stort barn och massa överdrivet fostervatten kg vet ej (men man tog ut honom 2 v innan BF för att slippa en bebbe på 5,600g)
    2 olika pappor men stora barn.
    Livmodern på mig är dubbel så stor än hos en normal kvinna så den töjjer ut sig efter en bebis på typ 6000g
    Har gått ner allt är på min normala vikt på 65 kg   

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Gott svart kaffe

1:a barnet, min vikt 55 kg, barnets födelsevikt 4080 g i vecka 39+0. Gick upp ca 12 kg.

2:a barnet, min vikt 53 kg (tror jag), barnets födelsevikt 4030 g i vecka 39+1. Även runt 12 kg viktuppgång även här. 

Nu är jag gravid med tredje barnet och inskrivningsvikt 52 kg. Jag är väl en av få som har blivit lättare sedan första barnet men är inte heller speciellt tränad och det kan ju göra att jag väger mindre. Man springer också mer med två barn kan jag lugnt säga.   

Har haft normala blodsockervärden under alla graviditeter. Med tredje är det för tidigt att säga men vid inskrivningen såg det bra ut i alla fall.   

• NinnaSE

Jag har varit överviktig vid inskrivning m mina tre sista barn och de har vägt mellan 3070 och 3555 (pojke).

Då är jag ju ett bevis på och slår hål på myten att barnen väger mer ju fetare modern är. Eftersom jag har samma fader till alla barnen.

Jag vet en kvinna som födde sitt andra barn och hon vägde över 100kg och bebisen föddes efter bf men vägde under tre kilo och var 47 cm lång. Den första var normal när hon föddes.

Svar på tråden Varför påverkar moderns inskrivningsvikt barnets födelsevikt?