• Fiya

Varför påverkar moderns inskrivningsvikt barnets födelsevikt?

Jag skulle tro att en högre vikt kräver en högre utsöndring av hormonet insulin i kroppen, oavsett om man börjar äta bättre, har man under hela graviditeten därför en högre utsöndring av insulin i kroppen. Insulinet gör barnet större. Förmodligen påverkar det "mindre" om man har en god kosthållning.

På samma sätt gäller ju för insulinbehandlad diabetes. Om du äter mer än vad ditt insulin räcker till, så börjar bebisen tillverka insulin i sin egen kropp för att sänka sockret i blodet som kommer från mamman. 

Jag är diabetiker och hade ungefär samma inskrivningsvikt vid båda graviditeterna. Ungefär samma kosthållning under graviditeterna och fick ett barn som vägde 3435 två dagar före BF, och ett som vägde 4720 i vecka 34(skulle blivit en boll om hon odlades färdigt Flört). Detta berodde på att min kropp inte svarade som den skulle på insulinet under andra graviditeten och barnet tog över insulinproduktionen och bildade insulinmängder till en betydligt "större" kropp än sin egen. På samma sätt tror jag dålig kosthållning påverkar barnet på ett ungefär.

Vad som gäller generellt är väl kanske att de allra flesta som väger mycket, gör detta för att de har en dålig kosthållning och att de allra flesta inte förändrar denna under graviditeten.  

• Fiya
    LindaEfraim skrev 2013-07-04 01:29:56 följande:
    Det där har inte stämt på mig men visst jag vet att jag inte kan stå för majoriteten men jag vägde 48 kg på inskrivningssamtalet med min första, barnet vägde 4180

1:a 4180g födseln, jag 48kg inskrivningen
    2:a 3330g födsel, jag 58kg inskrivningen.
    3:e 3610g födseln, jag 66kg inskrivningen
    4:e 3490g födseln, jag 62kg inskrivningen
    5:e 3900g födseln, jag 74kg inskrivningen
    Snyggt jobbat!
    Olika pappor? För jag har hört att det också ska spela en stor roll, så jag tänker på det första barnet.
    De andra barnen "stämmer" ju enligt denna "teorin". Men sen säger de samtidigt att barnen oftast blir större och större, och det stämmer ju inte.  
  • Fiya
    LindaEfraim skrev 2013-07-04 01:50:45 följande:
    Fiya

Nu svor du i kyrkan så det ven om det.

NÄ DE HAR SAMMA PAPPA ALLA FEM!

Jag hatar att folk tror att man knullar med vem som helst och hur många som helst bara för att man har fler än ett barn!
    Jag har två barn med två olika män. Snuskigt. 
    Som jag skrev i mitt inlägg var det kopplat till vikten dina barn hade, eftersom ditt första barn var det enda som avvek spånade jag i tankarna och tänkte att det kanske låg någon intressant gentik bakom. Ledsen om du har fobi mot kvinnor med olika fädrar till deras barn. 
  • Fiya

För övrigt kan tilläggas att jag inte knullar med vem som helst eller hur många som helst, utan faktiskt skaffat barn med den jag älskar. Jag hade bara turen att råka träffa ytterligare en kärlek till i mitt liv, när den första sket sig.

• Fiya
    LindaEfraim skrev 2013-07-04 02:00:24 följande:
    Fiya

Andra får göra precis vad de vill men att de tror bara för att man ev har många barn stör mig. Mvc sköterskan har ända sedan 2:a barnet frågat om det är samma fader. Istället för att bara fråga om namnet.
    Jag visste inte att det var en känslig fråga för dig, isåfall hade jag aldrig frågat. Och jag kan faktiskt garantera dig att det inte hade något med antalet barn att göra. Jag tycker bara det är intressant sånt här och gick igenom dina siffror du skrev, kastade om de:

1:a 4180g födseln, jag 48kg inskrivningen
    2:a 3330g födsel, jag 58kg inskrivningen.
    4:e 3490g födseln, jag 62kg inskrivningen
    3:e 3610g födseln, jag 66kg inskrivningen
    5:e 3900g födseln, jag 74kg inskrivningen

Drog slutsatsen att de fyra sista stämde med teorin TS la fram och att de stämmer överens med att jag ofta hört att barnen blir "större och större" eftersom kroppen har vant sig och lättare ger mer plats. Men den första avvek från båda teorierna. Redan tidigt var min minsta väldigt stor i magen och barnmorskan sa då att det kunde bero på att det var en annan pappa och att dessa också satte gener(var de små när de föddes/stora så påverkade det). Det var detta som fick mig att ställa frågan och inte något antagande om att man inte skulle kunna få fem barn ihop. Vi är själv fyra syskon och hade det gått hade vi varit sju :P 
    Men du lyckades just slå hål på den teorin i alla fall! 
Svar på tråden Varför påverkar moderns inskrivningsvikt barnets födelsevikt?