Varför påverkar moderns inskrivningsvikt barnets födelsevikt?
Jag skulle tro att en högre vikt kräver en högre utsöndring av hormonet insulin i kroppen, oavsett om man börjar äta bättre, har man under hela graviditeten därför en högre utsöndring av insulin i kroppen. Insulinet gör barnet större. Förmodligen påverkar det "mindre" om man har en god kosthållning.
På samma sätt gäller ju för insulinbehandlad diabetes. Om du äter mer än vad ditt insulin räcker till, så börjar bebisen tillverka insulin i sin egen kropp för att sänka sockret i blodet som kommer från mamman.
Jag är diabetiker och hade ungefär samma inskrivningsvikt vid båda graviditeterna. Ungefär samma kosthållning under graviditeterna och fick ett barn som vägde 3435 två dagar före BF, och ett som vägde 4720 i vecka 34(skulle blivit en boll om hon odlades färdigt ). Detta berodde på att min kropp inte svarade som den skulle på insulinet under andra graviditeten och barnet tog över insulinproduktionen och bildade insulinmängder till en betydligt "större" kropp än sin egen. På samma sätt tror jag dålig kosthållning påverkar barnet på ett ungefär.
Vad som gäller generellt är väl kanske att de allra flesta som väger mycket, gör detta för att de har en dålig kosthållning och att de allra flesta inte förändrar denna under graviditeten.