Jämställdhet vs amning
För min del så ställer jag jämställdhetsbonus mot kvoterad föräldraförsäkring och för vår del så är friheten att kunna välja viktigare än att "alla ska få bonus".
Visst blir det tråkigt för de som inte "kan" dela, t.ex egenföretagare som inte kan ta ut föräldrapenning och faktiskt vara föräldralediga då deras företag inte skulle gå runt då (visst, man kan ju ge upp sitt företag för jämställdhetsstatistikens skull, men det är ju egentligen inte bra för någon...) som inte kan få bonus för att deras situation ser ut som den gör, men ställ det emot kvoterad föräldraförsäkring. Tror att de är tillräckligt glada så länge de får bestämma själva, vilket inte skulle vara verklighet om t.ex socialdemokraterna, vänsterpartiet eller miljöpartiet kommer till makten (som jag är SKITRÄDD för!).
För vår det så skulle det innebära att vi skulle få sälja vår bostad och leva på bidrag om föräldrapenningen skulle tvångskvoteras, alternativt skulle det krävas en tilläggslagändring som säger att man kan sätta 8-månaders bebisar på förskola. Det tror jag inte heller är bra för NÅGON.
För oss är det nämligen så att jag blev av med mitt vikariat i början av graviditeten och började plugga direkt istället. Pappan gick som lärling och fick anställning 1,5mån innan barnet föddes och har således inte rätt till föräldrapenning utifrån sin lön.
Det skulle innebära att jag skulle få försörja familjen på studielån och klara oss på extra, lägsta föräldrapenningen, för att pappan skulle vara tvingad att vara hemma. Det är inte rimligt.
Problemet är att vänsterpartierna utgår från att alla som skaffar barn har fasta heltidsjobb som ANSTÄLLDA och har haft i något år när de skaffar barn. Verkligheten är annorlunda, trots att man faktiskt har ypperliga förutsättningar för att skaffa barn, bara man får bestämma över ledigheten själv.
Så, jämställdhetsbonus tycker jag är ett jättebra sätt för att få de som KAN dela att dela för att det ska bli mer jämställt, och övriga borde antagligen, precis som vi, vara glada för att vi i alla fall får välja själva, som det är nu.