• malzac

Jämställdhet vs amning

Jag tänkte på det här med jämställdhetsbonus och på det faktum att ett barns näring bör komma övervägande från modersmjölken fram tills dess att det är ett år gammalt. Jämställdhetsbonusen uppmuntrar ju föräldrar att dela lika på tiden de stannar hemma vilket är bra. Det har visat sig till exempel i Holland att när fler pappor började ta hand om barn så upplevde de samma svårigheter i arbetslivet som kvinnor har mötts av i decennier (mindre lön, mindre chans på befordran etc). Så jag tycker att det är viktigt att pappor drar ett tyngre lass än de kanske gjorde för tjugo år sedan.

Å andra sidan så betyder det att de mammor som går tillbaka till jobbet efter nio månader säkert ofta väljer att avsluta amningen innan dess (fullt förståeligt, men ändå).

Eftersom jag känner så starkt både för jämställdhet och för amning så är jag väldigt kluven här. Jag vet inte om jämställdhetsbonusen är superbra eller inte. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 13:32
    Tack vare Pemberly så har jag fått svar på min undran. En studie som gjorts på drygt 50 000 svenska barn och deras pappor har visat att de barn vars pappor tog ut föräldraledighet ammades mer/längre.

Tidningsartikel finns här:
    www.unt.se/inc/print/amning-vanliga re-for-barn-till-pappalediga-312747-default.aspx

och studien finns här:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20147577

Sådärja. Vetenskapen och jämställdheten vinner igen. ;)

• Svar på tråden Jämställdhet vs amning
  • Vinterankan

Jag tycker den är superbra och inget av mina barn har allra tills det är ett år trots att jag har varit hemma med barnen så länge. Det ena ammades i 8 månader och det andra i 2.

• Mellanmjölkens land

Jag började jobba deltid vid 6 mån, heltid vid 10 mån, men det gick utmärkt att fortsätta amma ändå... I början fick jag besök på jobbet för en slurk och jag pumpade även ur. Tror dottern drack ersättning nått 10tal ggr.

• Flickan och kråkan

Det hade varit besvärligt för mig. Mellansonen ammade i praktiken uteslutande ända tills han var 8 månader. Och jag har 12 mils pendling (fram och tillbaka) till jobbet, så inte så att pappa+barn kan titta förbi lite lätt och smidigt. Å andra sidan är vi hemma med barnen länge så även om vi ammat mer än ett år så hade vi kunnat dela 50-50, vilket vi inte gjort av andra skäl.

• Natulcien

Måste man vara tillbaka på jobbet just efter 9 månader då? Kan man inte ha barnet hemma 2 år, så kan mamma vara hemma första året och pappa det andra t.ex.?

• leiapp

Jag började jobba igen när min son var 8,5 månader och slutade amma honom för bara några veckor sedan (han är 1,5 år). För mig hindrade alltså inte jobbstarten amningen men helt klart har den minskat den, sonen åt inte gärna annan mat när jag var hemma under ganska lång tid. 

Om man vill amma fritt under hela första året och ändå dela 50/50 säger jag som några andra i tråden - förläng föräldraledigheten till 2 år. 

• Wilner

Feminismen bryr sig inte om att barn blir sjuka, så länge kvinnor arbetar.

Vidrig ideologi som måste motarbetas. 

• malzac

Det är ju glädjande att det finns de som det gått bra för, och som amningen funkat för. Att förlänga är ju också ett alternativ. Det som oroar mig dock är att det blir mer och mer 'normalt' att sluta amma innan 9 månaders ålder, kanske delvis pga jämställdhetsbonusen?

Aja, det var bara en tanke som slog mig utan egentlig grund i statistiken. Jag hoppas att de flesta får det att fungera som ni har gjort. 

• Wilner
    malzac skrev 2013-07-04 11:49:51 följande:
    Det är ju glädjande att det finns de som det gått bra för, och som amningen funkat för. Att förlänga är ju också ett alternativ. Det som oroar mig dock är att det blir mer och mer 'normalt' att sluta amma innan 9 månaders ålder, kanske delvis pga jämställdhetsbonusen?

Aja, det var bara en tanke som slog mig utan egentlig grund i statistiken. Jag hoppas att de flesta får det att fungera som ni har gjort. 
    Det är inte så lite märkligt att föräldrar får stöd från staten för att skada sina barn.
  • Helene70
    Natulcien skrev 2013-07-04 11:18:45 följande:
    Måste man vara tillbaka på jobbet just efter 9 månader då? Kan man inte ha barnet hemma 2 år, så kan mamma vara hemma första året och pappa det andra t.ex.?
  • c89

För min del så ställer jag jämställdhetsbonus mot kvoterad föräldraförsäkring och för vår del så är friheten att kunna välja viktigare än att "alla ska få bonus".

Visst blir det tråkigt för de som inte "kan" dela, t.ex egenföretagare som inte kan ta ut föräldrapenning och faktiskt vara föräldralediga då deras företag inte skulle gå runt då (visst, man kan ju ge upp sitt företag för jämställdhetsstatistikens skull, men det är ju egentligen inte bra för någon...) som inte kan få bonus för att deras situation ser ut som den gör, men ställ det emot kvoterad föräldraförsäkring. Tror att de är tillräckligt glada så länge de får bestämma själva, vilket inte skulle vara verklighet om t.ex socialdemokraterna, vänsterpartiet eller miljöpartiet kommer till makten (som jag är SKITRÄDD för!).

För vår det så skulle det innebära att vi skulle få sälja vår bostad och leva på bidrag om föräldrapenningen skulle tvångskvoteras, alternativt skulle det krävas en tilläggslagändring som säger att man kan sätta 8-månaders bebisar på förskola. Det tror jag inte heller är bra för NÅGON.
    För oss är det nämligen så att jag blev av med mitt vikariat i början av graviditeten och började plugga direkt istället. Pappan gick som lärling och fick anställning 1,5mån innan barnet föddes och har således inte rätt till föräldrapenning utifrån sin lön.

Det skulle innebära att jag skulle få försörja familjen på studielån och klara oss på extra, lägsta föräldrapenningen, för att pappan skulle vara tvingad att vara hemma. Det är inte rimligt.

Problemet är att vänsterpartierna utgår från att alla som skaffar barn har fasta heltidsjobb som ANSTÄLLDA och har haft i något år när de skaffar barn. Verkligheten är annorlunda, trots att man faktiskt har ypperliga förutsättningar för att skaffa barn, bara man får bestämma över ledigheten själv. 

Så, jämställdhetsbonus tycker jag är ett jättebra sätt för att få de som KAN dela att dela för att det ska bli mer jämställt, och övriga borde antagligen, precis som vi, vara glada för att vi i alla fall får välja själva, som det är nu.

Svar på tråden Jämställdhet vs amning