Inlägg från: Rani |Visa alla inlägg
  • Rani

Jämställdhet vs amning

Ärligt talat vet jag inget barn som jag känner som ätit övervägande del bröstmjölk vid ett års ålder. De flesta har ätit mat vid 8-9 månader och de mammor som ammat har gjort det morgon och kväll vilket inte har varit något hinder för arbetet. Sedan kan manju ge ersättninh om bebisen äter dåligt. Alla mammor jag vet som velat jobba har löst detta Så jag tycker absolut jämställdheten går före här. Sedan är det ju inget krav att ta ut jämställdhetsbonus. Vill någon vara hemma för att amma sin ettåring så får hon ju vara det. Det är ett val och inget måste. Hon och hennes partner får ju föräldrapeng på lika villjor som alla andra. Dock ingen jämställdhetsbonus eftersom de ju faktiskt inte har ett jämställt uttag av fp.

• Rani
    malzac skrev 2013-07-05 09:12:37 följande:
    Men det är ju precis detta som jag inte trivs med. Att ammandet aktivt dras ner på vid 8-9 månader, eller att ersättning till och med ges, så att mamman ska kunna återvända till jobbet.

Nu låter jag i och för sig som en antifeminist som är mot kvinnor som har barn och jobbar, men det är inte alls det jag menar. Själv var jag tvungen att gå tillbaka till jobbet väldigt tidigt eftersom jag bor i ett land där jag inte kunde ta ledigt mer än 6 månader, och jag har löst det genom att pumpa under dagen och amma så mycket som möjligt när jag är med min dotter. Så det funkar att gå tillbaka till jobbet medan man fortfarande ammar/ger bröstmjölk, det är inte det.

Och visst är det otroligt viktigt för jämställdheten att jämställdhetsbonusen finns, och därför vill jag hemskt gärna tycka att det är en riktigt bra idé.

Men det jag inte vill är att kvinnor i samhället indirekt uppmuntras till att avsluta amningen tidigare än de egentligen skulle ha gjort. Det är därför jag är kluven.

Men att amningen dras ner sker ju för de flesta naturligt i och med att barnet äter mer mat. De flesta barn behöver inte amma dagtid vid 9 månader. Dessutom förstår jag inte varför det skulle vara fel att ge ersättning? Visst finns det undantag, men att amma såpass mycket vid ett år att man inte kan arbeta är ett val och ingen nödvändighet för barnets hälsa och då tycker jag inte att det är något som man måste ta hänsyn till från statens håll. Vill familjerna göra det valet så kan de ju faktiskt göra det genom att spara pengar eller föräldradagar.

Det finns mycket i föräldraskapet som handlar om praktiska lösningar för att få livet att funka. I teorin kanske dessa lösningar inte är det optimala, men vi lever ju i verkligheten. Det handlar om att t ex lämna barnen på förskola när de är små eller som mamma aktivt avsluta en amning när barnen äter tillräckligt med mat. Dessa saker görs av många för att livet ska funka och de få också välmående ungar.
  • Rani
    älskarlivet81 skrev 2013-07-05 09:37:05 följande:
    Fast man kan få jämställdhetsbonus även om man är hemma längre.. Vi har nästan delat lika på dagarna. Jag var trots det hemma 1,5 år och min man 8 månader..

Ja, den börjar ju ticka in redan när båda föräldrarna varit hemma sina 60 dagar. Detta är därför inget problem anser jag. Klart staten ska uppmuntra pappor att ta ut mer föräldraledighet! Helt ärligt har jag svårt att se hur man som kvinna kan tycka detta är fel. Det handlar ju trots allt om en extra bonus och påverkar ju inte grundersättningen. Vi har inga superinkomster och har tagit ut vår fl helt utan hänsyn till bonusen. Det går utmärkt det med.
  • Rani
    malzac skrev 2013-07-05 10:30:44 följande:
    Det är inte livsnödvändigt att amma de första sex månaderna heller, men det ger mer till barnet än ersättning gör. Detsamma gäller ju naturligtvis efter 6-månadersgränsen. Men bröstmjölk eller ersättning är inte en diskussion jag vill ge mig in i nu, det finns för många starka känslor kring det (även för mig).Det som oroade mig var ju återigen att bonusen kanske uppmuntrar mammor att sluta amma innan de skulle gjort det om jämställdhetsbonusen inte fanns och det inte gjorde någon skillnad för henne att stanna hemma längre.

Men naturligtvis ska pappor uppmuntras att ta ut mer föräldraledighet! Just föräldraledigheten spelar en oerhört stor roll för (eller emot) jämställdheten, så om män och kvinnor tar ut lika mycket så är det fantastiskt positivt!Tack och lov  så säger ju Pemberly att det finns en studie som visar på att det inte är så svart och vitt och att jämställdhetsbonusen inte påverkar amningen negativt, snarare tvärtom. Så fort jag hittat mer info om den studien så kan jag andas ut och stå 100% bakom jämställdhetsbonusen igen.

Jag tror inte du behöver oroa dig. De jag vet som tagit hänsyn till bonusen har gjort det på så sätt att de är tagit ut fler eller färre dagar då pappan respektive mamman varit hemma. Längden de varit hemma hade varit densamma även om bonusen inte funnits. De mammor som börjat jobba tidigt hade gjort det ändå (inklusive jag själv).
  • Rani
    aysn skrev 2013-07-05 10:59:42 följande:
    Jag tycker visst man uppmuntras till att avsluta amningen tidigare än man kanske borde. Allt i Sverige ska göras enligt normen och nu har man även bestämt vad som är en "normal" amningslängd. Mina barn har fortfarande ammat MASSOR vid 8 månaders ålder och hade verkligen inte klarat sig på den lilla mängd fast föda de åt. Och mina barn kan knappast vara unika. Det är alltid synd när man belönas för att rätta sitt liv efter normen istället för att få göra vad man tycker är bäst för sin unika familj.

Men alltså...vill man vara hemma och amma så kan man ju vara det. Då är det ju bara att skita i kämställdhetsbonusen. Man får ju fortfarande föräldrapenning på lika villkor som alla andra. Jänställdhetsbonusen är till för att uppmuntra de föräldrar som vill vara med och bidra till att jämställdheten ökar på arbetmarknaden, det är morot och inte piska. Vill man inte så slipper man ju. Hur kan det vara fel?
  • Rani
    Wilner skrev 2013-07-05 13:27:49 följande:
    Ja du. Det är givetvis orättvist eftersom de andra får mindre del av kakan. Dessutom vet man att det är hälsosamt att fortsätta vara hemma så bonus för att göra utsikterna sämre för sitt barn är mycket märkligt.

Barnet är ju inte hemma mindre för att föräldrarna har ett mer jämställt uttag av fp. I långa loppet kommer bonusen leda till ett mer rättvist samhälle. Ibland måste man tänka längre än till den enskilda individen.
  • Rani
    Wilner skrev 2013-07-05 19:47:25 följande:
    Orättvisor ska göra samhället mer rättvist.

Jovars, det låter ju logiskt. 

Alla våra bidrags- och försäkringssystem fungerar så att det finns en rad kriterier man ska uppfylla för att få del av pengarna. Alla får inte del av allt. Har man inga barn får man ingen föräldrapenning, bor man i hyresrätt får man inget rotavdrag, har man arbete får man inte försörjningsstöd, har man inte jämställt uttag av fp får man ingen bonus. Rättvisan ligger i att samma kriterier för att få pengarna gäller för alla. Alla får därmed inte del av allt, det vore en omöjlighet.
  • Rani
    c89 skrev 2013-07-12 12:31:47 följande:
    Märkligt att du varken tänker föda barn eller amma, varför ska du ens - som kvinna som ensam har möjlighet att göra detta - ha barn då? Dessutom skrev du ju i annan tråd att kejsarsnitt är så lätt och smärtfritt och inte behöver efter värd, så vad ska du återhämta dig från då? :P Tycker du har en otroligt sorglig inställning till allt och förhoppningsvis, för ditt barns skull, så odlar du en riktig kärlek till ditt barn som gör att du bryr dig lite mer om det bästa för detta istället för dig själv sedan. För du ger onekligen inte intrycket av att ens vilja bli mamma i hur du skriver och tänker.

Men skärp dig! Om du vill ha fritt val (angående ert sätt att lägga upp er föräldraledighet) utan att få kritik då får du lämna samma möjlighet till andra! Hade du tyckt det var ok om jag ifrågasatte om din man verkligen ville ha sitt barn för att han är så lite föräldraledig? Eller gäller den här självuppoffringsgrejen bara kvinnor?
  • Rani
    c89 skrev 2013-07-12 19:31:06 följande:

Nu råkar det vara helt olika saker då kvinnor är det enda könet som KAN föda barn och amma. Det är liksom hela grundprincipen för att skaffa barn och menat för att det ska överleva. Har man så stora problem med grundläggande saker man faktiskt kan förväntas göra för att bli mamma om vi talar om vad som "är meningen" så får det mig att undra hur mycket annat man inte heller kan tänka sig att göra för sitt barn...
    Haha, roligt att någon alltid lyckas komma med en sådan replik till någon ;) Föda barn och amma är grundläggande saker man ska göra som mamma. Ibland går något fel, då har vi kejsarsnitt som alternativ. Ibland fungerar inte amningen och då finns lyckligtvis ersättning. Men när man inte ens har barn eller erfarenhet av varken förlossning eller amning och redan innan avsäger sig att göra något av detta så undrar jag om man ens vill bli mamma... vill man kanske inte byta bajsblöja sen för att det är äckligt eller mata bebisen för att det är tråkigt också kanske?

Ah, så att man KAN göra något innebär att man MÅSTE trots att det finns alternativ.

Ok, men om du vill köra den stilen. Vill inte din man ha era barn? På vilket sätt är det annorlunda? Han KAN vara hemma. Han är den enda som KAN vara pappa till ert barn. Varför vill han inte det?  
  • Rani
    c89 skrev 2013-07-12 20:02:02 följande:

Han är hemma. Men han tar inte ut föräldrapenning. Det är inte så att han bor borta i flera månader och aldrig träffar sitt barn. Kan tillägga att han också vill vara hemma OCH ta föräldrapenning. Men det förlorar både jag och hela familjen på, så får väl säga att han är en så pass bra pappa att han sätter familjens intressen och bästa före sina egna önskemål. Det spelar ingen roll hur du vänder på det, vi läser på, och gör det som känns bäst för vårt barn. Sätter barnet som VI VALT att skapa före att det smärtar just när det ska ut, att man fick gå runt att läcka lite mjölk, före egentid osv. Kunde ju önska atr alla föräldrar brydde sig mer om sina barn än att stå upp emot biologiska ting som ett kön råkar ha ensamrätt på som somliga verkar ha oerhört svårt att acceptera. ..

Jaha, men då fattar jag. Ni får lägga upp det som ni vill utifrån era individuella förutsättningar, men det får inte andra människor. Du tror inte andra människor läser på och gör det som är bäst för sina barn utifrån sina förutsättningar?
  • Rani
    c89 skrev 2013-07-13 00:25:07 följande:
    Klart dom får, men jag tycker att vissa sätt är sämre och gör inte likadant och är uppriktigt intresserad av hur man tänker, för vore trevligt att i alla fall förstå. Men du har erfarenheten och kan jämföra och fatta beslut utifrån det. En kvinna utan barn har inga verkliga referenser och då kan jag inte låta bli att undra varför så många kvinnor drar sig för något som varit standard, naturligt, meningen i alla tider och oftast går bra. Vad har då hänt i samhället när kvinnor väljer bort något som vi är ensamma med att kunna och som faktiskt ses som otroligt häftigt av de flesta som gjort det. Vad har hänt i samhället när amning av så många ses som äckligt och onaturligt medan urringat, exploaterat och naket i övrigt verkar vara helt ok? När vem som helst och nästan vad som helst verkar gå bra att ha mellan benen, men ett barn får inte födas? Något som också är beviaat att sekretet i slidan ändras innan förlossningen för att barnen ska kunna täckas med sekret som skyddar mot allergier m.m. Visst går det i enstaka fall illa. Men jag har bara hört en i verkliga livet som haft problem 9mån efter. Övriga jag pratat med känner sig "som förut", det trots att de blivit sydda, jag ställer mig till den skaran. Som sagt, man hör lätt bara alla skräckhistorier...

Då föreskår jag att du lägger fram det som intresserade frågor istället för kritik och påståenden om att andra skulle vara dåliga föräldrar. Då får du nog vettiga svar. Just nu känns det mer som att du vill vädra duna fördomar och tar ut det över en enskild person vilket bara känns ruttet.
Svar på tråden Jämställdhet vs amning