malzac skrev 2013-07-05 09:12:37 följande:
Men det är ju precis detta som jag inte trivs med. Att ammandet aktivt dras ner på vid 8-9 månader, eller att ersättning till och med ges, så att mamman ska kunna återvända till jobbet.
Nu låter jag i och för sig som en antifeminist som är mot kvinnor som har barn och jobbar, men det är inte alls det jag menar. Själv var jag tvungen att gå tillbaka till jobbet väldigt tidigt eftersom jag bor i ett land där jag inte kunde ta ledigt mer än 6 månader, och jag har löst det genom att pumpa under dagen och amma så mycket som möjligt när jag är med min dotter. Så det funkar att gå tillbaka till jobbet medan man fortfarande ammar/ger bröstmjölk, det är inte det.
Och visst är det otroligt viktigt för jämställdheten att jämställdhetsbonusen finns, och därför vill jag hemskt gärna tycka att det är en riktigt bra idé.
Men det jag inte vill är att kvinnor i samhället indirekt uppmuntras till att avsluta amningen tidigare än de egentligen skulle ha gjort. Det är därför jag är kluven.
Men att amningen dras ner sker ju för de flesta naturligt i och med att barnet äter mer mat. De flesta barn behöver inte amma dagtid vid 9 månader. Dessutom förstår jag inte varför det skulle vara fel att ge ersättning? Visst finns det undantag, men att amma såpass mycket vid ett år att man inte kan arbeta är ett val och ingen nödvändighet för barnets hälsa och då tycker jag inte att det är något som man måste ta hänsyn till från statens håll. Vill familjerna göra det valet så kan de ju faktiskt göra det genom att spara pengar eller föräldradagar.
Det finns mycket i föräldraskapet som handlar om praktiska lösningar för att få livet att funka. I teorin kanske dessa lösningar inte är det optimala, men vi lever ju i verkligheten. Det handlar om att t ex lämna barnen på förskola när de är små eller som mamma aktivt avsluta en amning när barnen äter tillräckligt med mat. Dessa saker görs av många för att livet ska funka och de få också välmående ungar.