Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Jämställdhet vs amning

Det hade varit besvärligt för mig. Mellansonen ammade i praktiken uteslutande ända tills han var 8 månader. Och jag har 12 mils pendling (fram och tillbaka) till jobbet, så inte så att pappa+barn kan titta förbi lite lätt och smidigt. Å andra sidan är vi hemma med barnen länge så även om vi ammat mer än ett år så hade vi kunnat dela 50-50, vilket vi inte gjort av andra skäl.

• Flickan och kråkan

I praktiken tror jag att det är rätt få som väljer att sluta amma pga jämställdhetsbonusen. jag tror snarare att man då aktivt väljer att dela 50-50 för att man tycker att det är bra att vara hemma mycket båda två och att dela på föräldraledigheten. De som tycker att det är viktigt att amma hittar lösningar. Har man inte långt till jobbet kan pappa och barn komma på lunch/rast. Man kan pumpa så att pappan ger på flaska när mamman jobbar etc. De som väljer att dra ner eller aktivt avsluta amningen tidigare hade nog gjort det oavsett.

I den umgängeskrets jag har runt mig så är det rätt vanligt att amma relativt länge = cirka året (vissa längre, andra lite kortare). Samma föräldrar har i mångt och mycket delat föräldraledigheten men också haft barnen hemma ganska länge så det har inte varit något problem. 

• Flickan och kråkan
    älskarlivet81 skrev 2013-07-05 12:27:30 följande:
    Alla kan inte pumpa...
    Nej, alla kan inte pumpa men många kan. Jag har som sagt 12 mil fram och tillbaka till jobbet så för min del hade det inte gått för pappan att "titta förbi", däremot kanske någon som inte kan pumpa har närmare till jobbet så att pappan kan komma till jobbet. Ofta går det nog att lösa om man verkligen vill fortsätta med amning och jobba. Inte alltid, men ofta. Om man har svårt att pumpa så kan man också testa med BB:s pump om man inte gjort det. Det är ju lite skillnad att pumpa med de vanliga kommersiella handpumparna och elektriska pumparna och dem man kan hyra på BB med rejält drag. 
  • Flickan och kråkan
    älskarlivet81 skrev 2013-07-05 12:36:18 följande:
    Ja för oss är det inga problem eftersom jag är föräldraledig 1,5 år och sen tar min man över..

Det är dyrt att hyra en pump från bb dessutom..
    Vi är också hemma länge så inget problem, men jag tror att det oftast går att lösa om man vill jobba och fortsätta amma från 9 månader och uppåt. Det finns olika lösningar.
  • Flickan och kråkan
    c89 skrev 2013-07-05 13:31:56 följande:
    Fortfarande finns det ju barn som mitt, och en handfull andra barn i en krets vi ofta umgås med som alla vägrat både hemlagad mat och burkmat till efter 8 månader. Det går inte att tvinga i ett barn något de inte vill äta, de har inget konsekvenstänk kring vad som kan hända om man matvägrar utan kommer fortsätta vara hungriga och ledsna tills de svälter ihjäl om det är så. För oss vände det över en natt, från hulkningar och kräkning och vägran att ens öppna munnen efter två skedar av någon av alla otaliga barnmatspureer som finns så gick det en dag plötsligt hem. Då var han redo.
    Mitt mellanbarn var ett sådant barn. Ammade uteslutande tills han var 8 månader. Därefter började han med plockmat och det gick relativt snabbt när han väl var redo. Näringsmässigt är det ju inga problem i den åldern. Det hade inte varit lätt för mig att börja jobba och fortsätta amma fritt med honom, vilket vi vill göra med våra barn tills de själva väljer annan mat. Storebror var intresserad tidigare. 
Svar på tråden Jämställdhet vs amning